کوچکترین نیازی به خرید آثارم از سوی نهادهای دولتی ندارم
رضوان صادق زاده در گفتگو با هنرنیوز؛
کوچکترین نیازی به خرید آثارم از سوی نهادهای دولتی ندارم
رضوان صادق زاده گفت: کسانی که آثار را خریداری می‌کنند بعدها با قیمتی بالاتر آنها را به فروش خواهند رسانید. امیدواری من در این است که از طرف مقابل (نهادهای دولتی) حرکتی صورت گیرد. من شخصاً کوچکترین نیازی به خرید آثارم از طرف دولت ندارم چون همیشه کسانی بوده‌اند که آنها را خریداری نمایند
 
تاريخ : شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۵


تالار وحدت از ۲۸ خرداد تا ۱۲ تيرماه ميزبان اكسپوي ۹۱ است و بیش از ۵۵۰ اثر از ۳۲۳ هنرمند به نمایش درآمده است. در دو روز ابتدایی برپایی نمایشگاه ۲۴ اثر از مجموعه آثار به فروش رسیده‌ كه خریداران آن‌ها از عموم مردم بوده‌اند. این‌گونه به نظر می‌رسد که اکسپو روند مطلوبی را طی می‌کند. به همین بهانه با «رضوان صادق‌زاده» هنرمند عرصه نقاشی به گفتگو نشسته‌ایم؛ 

نظرتان را درباره اکسپوی ۹۱ بفرمایید. به نظر شما اکسپوی امسال با چه کیفیتی در حال برگزاری است و آثار به نمایش درآمده را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟ 

یکی از وجه مشخصه های اکسپو نسبت به سال گذشته این است که پنج نفر به عنوان داور یا کارشناس شرکت دارند و آثار را از صافی عبور داده‌اند. از مهمترین دلایل این امر این بوده است که اگر قرار شد سازمان‌های دولتی آثار را خریداری کنند بدون مشاور هنری بتوانند این‌کار را انجام دهند چون بین مسئولان دولتی هنرمندی نیست. هیئت ژوری که در اکسپوی امسال دایر گردیده است به این دلیل بوده که خریداران، آثاری با سطح کیفی پایین نخرند. در نتیجه با قاطعیت می‌توان گفت تمام آثار و نحوه اجرای آنها با کیفیت بسیار مطلوبی بوده است. 

نظرتان در رابطه با قیمت آثار شرکت داده شده در اکسپو چیست؟ به نظر شما قیمت آثار عادلانه بوده است؟ 

قیمت آثار به نمایش درآمده نیز به وسیله هیئت داوران گذاشته شده است که البته قیمت آنها، مورد توافق همه بوده است. آثار از سه گروه سنی به صورت رندوم انتخاب شده است و قیمت تعیین شده برای تمام آثار، مطلوب و متعادل بوده است که اکسپو، گالری‌داران و هنرمندان همگی بر روی قیمت تعیین شده اتفاق‌نظر دارند. به جز در مواردی استثنایی که هنرمندان برای آثارشان قیمتی بسیار بالا را در نظر گرفته بودند که وقتی با مخالفت روبرو شد یا از شرکت در اکسپو منصرف شدند و یا با متعادل کردن قیمت موافقت کردند. 

آثار به نمایش درآمده در اکسپو تاکنون توسط مردم خریداری شده است و نهادهای دولتی هنوز اقدام به خریداری آثار نکرده‌اند. نظرتان در این رابطه چیست؟ 

علیرغم تلاش‌های بی‌وقفه هنرمندان به ویژه آقای وکیلی، دولت هنوز اقدامی برای خریداری آثار نکرده است که بدتر از این اتفاق نمی‌شد. البته انتظاری غیر از این از نهادهای دولتی نمی‌رفت به دلیل اینکه اساساً هنرمندی در جمع آنها وجود ندارد. به هر حال تاکنون که اقدامی برای خرید نکرده‌اند و انتظار می‌رود تا اتمام اکسپو نیز اقدامی از جانب آنها صورت نگیرد چون اگر تصمیمی در این زمینه داشتند تا به امروز صورت می‌دادند. بسیار جای تأسف و نگرانی است که در زمینه هنری این چنین گسترده تا به این حد کوتاهی می‌شود. 

اثر شما از طریق نگارخانه خاصی به اکسپو راه پیدا کرده است یا به صورت آزاد شرکت داده شده است؟ 

آثار من از طریق نگارخانه ثمین، به اکسپو راه یافت. من ۴ اثر را در اکسپوی امسال به نمایش گذاشته‌ام که همیشه یکی از آثار به روی دیوار است و هنگامی که به فروش رسید اثر دیگر به روی دیوار خواهد رفت. 

در پایان اگر سخنی را لازم به ذکر می‌دانید، بفرمایید. 

در اکسپوی امسال هیئت ژوری تلاش‌های بی‌وقفه‌ای داشته‌اند و انتظار می‌رود آثار زیادی نیز خریداری شود. البته لازم به ذکر است تمامی کسانی که آثار را خریداری می‌کنند بعدها با قیمتی بالاتر آنها را به فروش خواهند رسانید. امیدواری من در این است که از طرف مقابل (نهادهای دولتی) حرکتی صورت گیرد. من شخصاً کوچکترین نیازی به خرید آثارم از طرف دولت ندارم چون همیشه کسانی بوده‌اند که آنها را خریداری نمایند آنچه که مهم است این است که نهادهای دولتی باید از امر مهمی مانند اکسپو حمایت لازم را انجام دهند. دولت با حمایت از اکسپو و هنرمندان، سبب بالاتر رفتن انگیزه‌ها و تلاش برای برگزاری یک چنین نمایشگاه‌هایی به طور مداوم خواهد شد. 

«رضوان صادق‌زاده» متولد سال ۱۳۴۳ در اردبیل است. او دانش‌آموخته در رشته نقاشی است؛ مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه هنر تهران اخذ کرده است. وی در بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت داشته است و ده نمایشگاه انفرادی را نیز برپا داشته است. از افتخارات قابل توجه وی می‌توان به جایزه نفر سوم نمایشگاه «سرزمین من» لندن ۲۰۰۰، نفر برگزیده چهارمین دوسالانه نقاشی تهران در سال ۱۳۷۸ و تقدیر شده در دوسالانه نقاشی جهان اسلام، اشاره کرد.

کد خبر: 42564
Share/Save/Bookmark