به یاد محمود استادمحمد با یک دقیقه سکوت
در سالروز درگذشت یک هنرمند
به یاد محمود استادمحمد با یک دقیقه سکوت
تمام تئاترهای تهران روز جمعه ۳ مردادماه به یاد محمود استادمحمد با یک دقیقه سکوت به صحنه می‌روند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱

به گزارش هنرنیوز، یک سال پیش بامداد ۳ مرداد، پیامکی کوتاه خبری هولناک را به خانواده تئاتر رساند؛ «محمود استادمحمد آرام گرفت.»
به فاصله چند ساعت بعد خبر در محافل تئاتری پیچیده بود و همگان می‌دانستند نویسنده‌ای که سال‌های زندگی‌اش را با رنج نوشتن، سپری کرده بود، حالا دیگر آرام گرفته است.
محمود استادمحمد نویسنده،‌ کارگردان و بازیگر تئاتر ایران زاده سوم آبان‌ماه ۱۳۲۹ بود که در نوجوانی به واسطه هم مدرسه بودن با بهمن مفید، به گروه بیژن مفید راه یافت.
او در این گروه به عنوان بازیگر فعالیت کرد و با ایفای نقش خر خراط به عنوان جنجالی‌ترین خر تاریخ نمایش‌ ایران در «شهر قصه» به نویسندگی و کارگردانی بیژن مفید بازی کرد.
استادمحمد پس از انحلال این گروه، راهی بندرعباس شد و در آنجا نیز فعالیت‌های خود را ادامه داد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران مراجعت کرد.
محمود استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه‌های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت.
در سال‌های پایانی عمرش با بیماری سرطان مبارزه کرد اما سرانجام آرامش مرگ را به رنج این بیماری ترجیح داد.
سوم مردادماه ۹۲ بود که تئاتری‌ها دریافتند محمود استادمحمد دیگر دغدغه داروهای نایاب و گران سرطان را نخواهد داشت، داروهایی که به خاطر شرایط تحریم در آخرین ماه زندگی‌اش، به او نرسیده بود.
او نیز همچون سعدی افشار سایه بازی که همواره دوستش می‌داشت، پیکرش را به دستان مهربان فرشته مرگ سپرد تا او را با خود به دیاری دیگر ببرد، دیاری خوشتر و آرام‌تر چرا که محمود استادمحمد می‌گفت:« ای کاش که جای آرمیدن بودی.»
حالا به سوم مردادماه نزدیک می‌شویم. کانون کارگردانان خانه تئاتر تصمیم گرفته‌اند برای گرامیداشت یاد این هنرمند کارت‌پستالی ویژه منتشر کنند که یک طرف آن تصویری از استاد محمد است و طرف دیگرش یادداشت کوتاهی از عباس جوانمرد هنرمند پیشکسوت تئاتر و از دوستان نزدیک استادمحمد. این کارت پستال شامگاه جمعه در تمام سالن‌های تئاتر به تماشاگران ارایه می‌شود.
همچنین پیام کوتاهی با صدای استادمحمد پخش خواهد شد که بخشی از نظرات او را درباره تئاتر منتقل می‌کند.
قرار است تماشاگران همه‌ی سالن‌ها یک دقیقه به احترام این هنرمند قیام و سکوت کنند.
محمود استادمحمد با نگارش نمایش‌نامه‌هایی چون «دقیانوس امپراتور شهر اقیانوس»، «سیری محتوم» ، «چهل پله تا مرگ» و «شب بیست و یکم»، «قصص القصر»، «آنها مأمور اعدام خود هستند»، «خونیان و خوزیان» ،«گل یاس»، «خانه سالمندان» و «هم عکس»، «آخرین بازی»،«دیوان تئاتر ال»، «سپنج رنج و شکنج»، «عکس خانوادگی»،«تهرن» و ...یکی از ماندگارترین نمایش‌نامه‌نویسان ایران است.
نگارش و کارگردانی نمایش«کافه مک ادم» در تئاتر شهر، آخرین فعالیت او در زمینه اجرای نمایش است.
مجموعه نمایش‌نامه‌های او در کتابی با نام«ای کاش که جای آرمیدن بودی» از سوی نشر قطره منتشر شده است.

کد خبر: 73606
Share/Save/Bookmark