نگارش۱۰ جلد تازه مجموعه شخصیت‌های مانا به پایان رسید/ انتشار شخصیت‌های مانا با طرح جلد جدید
جواد کامور بخشایش در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری:
نگارش۱۰ جلد تازه مجموعه شخصیت‌های مانا به پایان رسید/ انتشار شخصیت‌های مانا با طرح جلد جدید
دبیر گروه پژوهش شخصیت‌های مانا از پایان نگارش ۱۰ جلد از مجموعه کتاب‌های شخصیت‌های مانا خبر داد و گفت: در تلاشیم این مجموعه تا بهمن ماه امسال با طرح جلد و گرافیکی تازه منتشر شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۷

جواد کامور بخشایش دبیر گروه پژوهش شخصیت‌های مانا و عضو شورای پژوهش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان این که امسال هم جریان کارهای گروه شخصیت‌های مانا با پیگیری جدی تری انجام می‌شود، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با همکاری و همراهی انتشارات سوره مهر 10 جلد کتاب تازه از مجموعه «شخصیت‌های مانا» تا پایان سال 96 رونمایی کنیم.
معرفی عناوین تازه مجموعه شخصیت‌های مانا
وی ادامه داد: قیصر امین‌پور(شاعر)، نصرالله مردانی(شاعر)، دکتر حسین فاطمی(سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار)، سیده نصرت‌بیگم امین معروف به بانو امین (از عالمان و عارفان زن شیعه)، سید علی اکبر فال اسیری (از عالمان و سیاستمداران ایرانی عصر قاجار)، محمد نخجوانی(مورخ)، حسین خدیو جم(نویسنده، مترجم و محقق و غزالی پژوه)، ستارخان(ستارخان قره‌داغی از سرداران آذری جنبش مشروطه ایران)، میر سید محمدمحیط طباطبایی(پژوهشگر ادبی، مورخ، منتقد و ادیب) و روح الله کمالوند خرم آبادی(از روحانیون سده 14 ایران و و از فعالان سیاسی علیه اقدامات محمدرضا شاه) شخصیت هایی هستند که کارهای مقدماتی نگارش زندگینامه‌شان به پایان رسیده و امیدواریم تا بهمن ماه امسال مراسم رونمایی برای این مجموعه برگزار کنیم.
کامور‌بخشایش با تاکید بر این که شخصیت‌های تازه دیگری هم انتخاب شده‌اند که در گام‌های بعدی زندگینامه‌شان چاپ و منتشر می‌شود، عنوان کرد: نگارش اولیه زندگینامه شخصیت‌هایی همچون ابراهیم فخرایی، خلیل عمرانی، مجتبی مینویی، احمد بهمن‌یار، محمد معین، مرتضی لیانی نژاد، مهرداد اوستا، سیدرضا صدر، علی اصغر مروارید، سید جلال الدین آشتیانی و سید حسن حسینی در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم تنظیم و تدوین این آثار نیز هر چه زودتر به سامان برسد.
حضور اساتید دانشگاه و نویسندگان و شاعران کشور در مجموعه شخصیت‌های مانا
دبیر گروه پژوهش شخصیت‌های مانا خاطرنشان کرد: برای نگارش این آثار از گروه‌های مختلف نویسنده استفاده می‌کنیم. از اساتید دانشگاه مانند اصغر دادبه، اصغر قائدان، باقر عادل فر، عباس پرتوی مقدم، منیژه آرمین، اسماعیل زاده، حجت فلاح، داوود قاسم پور و همچنین از نویسندگان و پژوهشگران مطرح همچون جلیل امجدی، علی تقوی، اکبر خوشزاد، صادق حجتی، یحیی آریا بخشایش در این دوره از تالیف و نگارش کتاب های شخصیت های مانا بهره گرفته ایم.
شیوه خاصی برای انتخاب شخصیت‌ها و نویسندگان داریم
وی درباره شیوه انتخاب شخصیت‌ها و نویسندگان مجموعه کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» نیز گفت: در انتخاب مداخل، شیوه خاصی بر اساس معیارها و سنجه‌ها داریم و این معیارها شامل چند نکته هستند. نخست این که شخصیت در قید حیات نباشد و هچنین مربوط به دوره معاصر باشد. در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی و ... صاحب نظر و صاحب نام باشد. همچنین کتاب مستندی از شخصیت مورد نظر تا به حال منتشر نشده باشد. دو گروه شخصیت داریم. گروه پرآوازه‌ایی که کتابی درباره آنها نداشته باشیم و گروه کم آوازه‌ایی که نه اسمی از آن‌ها مطرح شده باشد و نه کتاب زندگینامه‌ایی منتشر شده باشد.
عضو شورای پژوهش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری افزود: اگر شخصیت مدنظر، شاعر باشد؛ از یک شاعر و اگر شخصیت علمی باشد؛ از اساتید دانشگاه برای نگارش زندگینامه‌اش استفاده می‌کنیم. نکته کلی این است که در انتخاب نویسنده نیز دقت لازم را داریم که بر اساس تجربه و حرفه ، متناسب با شخصیت‌ها باشد.
انتشار مجموعه 10 جلدی شخصیت‌های مانا با طرح جلد تازه
کامور بخشایش همچنین گفت: بنا است که طرح روی جلد آثار را متفاوت تر از 10 جلد نخست ارائه دهیم و تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و به طرح جلد واحد رسیده‌ایم که به نظر می‌رسد به لحاظ هنری جذابیت لازم را متناسب با شخصیت‌های مانا دارد.
دعوت از صاحبان ایده و تجربه در عرصه نگارش تاریخ معاصر کشور
این نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی تصریح کرد: چشم انداز بلند مدتی برای معرفی 200 شخصیت داریم. کار انتخاب و گزینش شخصیت‌ها همچنان در جلسات ماهانه گروه ادامه دارد و انتخاب و دعوت از نویسندگان نیز به همین صورت ادامه دارد. در همین راستا گروه پژوهشی شخصیت‌های مانا از نویسندگانی که در این عرصه صاحب ایده و تجربه هستند دعوت به همکاری می‌کند و اگر علاقه‌مندان و متخصصان این عرصه، شخصیتی معرفی کنند که در چهارچوب معیارهای مدنظر ما بگنجد، از آن استقبال و حمایت می‌کنیم.
برگزاری جلسات نقد کتاب‌های شخصیت‌های مانا
وی در پایان گفت: قصد داریم سلسله جلسات نقد و بررسی هم برای معرفی این آثار برگزار کنیم، تا هم شخصیت‌های منتخب معرفی شوند و همچنین در جریان نقد و بررسی ها به معیارهای بهتری درباره چگونگی نگارش زندگینامه علمی برسیم.
کد خبر: 94946
Share/Save/Bookmark