قله یخچال سال 1342 
در این عکس عربعلی شروه پژوهشگر مطرح کتاب های هنر هم حضور دارد
یوسف نجایی هم رفت
خداحافظی کاشف غارعلیصدر از دنیا
یوسف نجایی کاشف غارعلیصدر از دنیا رفت.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
حسین زندی- با وجود کوهستان الوند در همدان و کوهنوردان با اخلاق و حرفه ای، این شهر پیشگام ورزش کوهنوردی در ایران به شمار می آید. به همین سبب در طول یک قرن اخیر افراد برجسته ای در رشته‌های کوهنوردی، اسکی، غارنوردی و سنگ نوردی از همدان ظهور کرده اند.

زنده یاد محمود اجل، اولین کسی بود که در ایران آموزش ورزش حرفه ای کوهنوردی را پایه گذاری کرد و پس از او زنده یاد فریدون اسماعیل زاده، نجاح و دیگر کوهنوردان ادامه دادند و کوهنوردی همدان را به رشد قابل قبولی در این ورزش رساندند. یکی از افراد تاثیر گذار در نیم قرن اخیر زنده یاد یوسف نجایی بود.

نجایی سال ۱۳۱۹در همدان متولد شد و از سال ۱۳۳۶ با صعود به قله توچال فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد ودر اولین صعود گروه کوهنوردی کشور به قله دماوند از جبهه شمالی حضور داشت. او در سال ۱۳۴۲ جزو تیم ۱۴ نفره اکتشاف غار علیصدر بود و ازاولین افرادی محسوب می شود که همراه گروه کوهنوردی سینای همدان وارد این غار شده است.

نجایی در کشف غارهای «سراب» همدان و غار «دود زا» شرکت کرد و بارها همراه سایمون بروکس به نقشه برداری غارهای ایران پرداخت. او یکی از پیشگامان هیمالیا نوردی در کشور محسوب می شود و در اولین تیم صعود ايرانیان به هیمالیا حضور داشت. او به عنوان مربی رشته‌های مختلف کوهنوردی بیش از ۵ دهه به آموزش کوهنوردی، غار نوردی و اسکی در همدان مشغول بود. فعالیت حرفه‌ای این کوهنورد در ۱۸ سالگی با صعود به قله توچال آغاز شد و پس از استخدام در آموزش و پرورش همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داد سپس درکلاس کارآموزی مرحوم نجاح ۱۳۴۳،کلاس مربیگری زیر نظر نوشل ۱۳۴۴ ،کلاس برف و یخ زیر نظر پیتر‌هابلر وکلاس امداد و نجات زیر نظر سپ مایر شرکت کرد تا بتواند اندوخته‌های خود را به درستی در اختیار شاگردانش قرار دهد.

کمتر کوهنورد حرفه ای را در همدان می توان سراغ گرفت که از آموزش‌های او بهره نبرده باشد. در دوران جوانی و میانسالی بارها در مسابقات مختلف شرکت کرد و به مقام‌های شاخصی دست یافت؛ از جمله در مسابقات کنگره کوهنوردی دو بار به مقام اول و دوم دست یافت. نجایی چندین سال دبیر هیات کوهنوردی استان بود و در این سال‌ها خدمات بزرگی را به کوهنوردی و کوهنوردان استان ارایه کرد. نجایی در سال ۱۳۴۸ به عضویت بنیاد هیمالیا درآمد و یکی ازتاثیر گذارترین افراد در هیمالیا نوردی به شمار می رود.

او یکی از کسانی است که در سال ۱۳۴۵ در احداث پناهگاه اول میدان میشان الوند مشارکت کرد.

او از فعالان انجمن غار نوردان ایران محسوب می شد و در پیمایش، نقشه برداری و ثبت غارها ی ایران با افردای مانند مصطفی سلاحی ، جواد نظام دوست و دیگر غار نوردان باسابقه کشور همکاری می کرد.

درگذشت این پیشکسوت غار نوردی برای جامعه ورزشی همدان ضایعه ای جبران ناپذیر است. پیکر این غارنورد باسابقه کشور پیش از ظهر روز سه شنبه در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد و تعداد زیادی از کوهنوردان، ورزشکاران و شاگردان او حضور داشتند. مراسم بزرگداشت زنده یاد یوسف نجایی از ساعت ۲۲ تا ۲۳:۳۰ دقیقه امروز چهارشنبه در حسینه بختیاری‌های همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: 81706
Share/Save/Bookmark