حفاظت از عرصه بیرون ۳۹۰ هکتار در شوش با کیسه نایلون!
نوشدارو پس از مرگ سهراب؛
حفاظت از عرصه بیرون ۳۹۰ هکتار در شوش با کیسه نایلون!
درحالی باستان‌شناسان بارها و بارها بر عرصه بیش از ۳۹۰ هکتار تأکید داشتند که چندی پیش حفاری خارج از این محدوده با نابودی آثار تاریخی همراه بوده و مسئولان هم تنها با ملزم کردن عامل تخریب به پوشاندن دیواره‌های تاریخی با پلاستیک به تلاش برای ثبت جهانی شوش ادامه می‌دهند!
 
تاريخ : جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۳۰

به گزارش هنرنیوز، درست در‌‌ همان روزی که ارزیابان سازمان یونسکو از محوطه شوش و عرصه و حریم آن بازدید می‌کردند، در مرکز شهر (در محدوده چهارراه خوزستان و نبش خیابان پاسداران شوش) یک بیل مکانیکی مشغول حفر زمین بود که به بخشی از آثار تاریخی و لایه‌های باستانی موجود برخورده و باعث نابودی آن‌ها می‌شود. این در حالی است که مسؤول پرونده ثبت جهانی شوش، این بخش‌ها را در تعیین عرصه و حریمی که خود در پرونده تدوین کرده، از عرصه شوش خارج کرده است.



 



به همین دلیل، سازمان میراث فرهنگی چون آثار تخریب شده در عرصه آن واقع نبوده‌اند نتوانسته یا نخواسته در صیانت از این آثار بکوشد و برخورد لازم را با عامل این تخریب صورت دهد و پس از چند ساعت بازداشت تنها از او خواسته شده که دیواره‌ها را با پلاستیک بپوشاند تا آثار موجود در دیواره‌ها پنهان باشد و برای ثبت جهانی مشکل‌ساز نشوند. لایه‌هایی که گویا حاوی آثاری از دوره هخامنشی و اشکانی بوده است. اکنون عکس‌هایی از مقطع و برش یکی از دیوارهای گودبرداری شده وجود نهشت و بقایای باستان‌شناختی (شامل سفال، استخوان و لایه خاکس‌تر) به خوبی در دیواره نمایان است. 



چند دهه قبل، در نزدیکی اینجا و در فاصله بسیار نزدیک با این حادثه، در خیابان «رجایی» شهر شوش، یک پلکان معظم سنگی به دست آمد که به دوره هخامنشی منسوب شده است و اکنون در موزه شوش نگهدای می‌شود. اکنون این نگرانی در میان دوستداران میراث فرهنگی شوش وجود دارد که با توجه به پایتخت بودن شهر شوش در دوره‌های عیلامی و هخامنشی، بقایای حساسی مثل گل‌نبشته‌ها و اسناد و مدارک مکتوب که بسیار آسیب‌پذیر هستند، در چنین وضعیتی یکسره نابود شوند و کسی هم از آن مطلع نشود.


 


حال این پرسش مطرح است که با توجه به قرار داشتن این محل در بیرون از محدودة عرصه ۳۹۰ هکتاری پرونده ثبت جهانی، آیا عرصه ثبت جهانی حافظ میراث شوش خواهد شد یا موجب تخریب آن؟!

پیشتر زمانی که که شوش تعیین عرصه مجدد شده بود به گفته ی دکتر کامیار عبدی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان خوزستان - صادق محمدی - از امضا سر باز زده و گفته بود :« من این تعیین عرصه را که از ۴۰۰ هکتار به ۱۲۰۰ هکتار رسیده قبول ندارم. اینجا آثار نیست. شما بی‌جهت عرصه و حریم را گسترش دادید.» هنوز حرف از دهانش خارج نشده، خبر می‌رسد همانجایی که او وجود آثار در دل زمینش را قبول ندارد، شهرداری در حال خاك‌برداری برای نصب تانكر گازوييل، چند قبر تاریخی دوره هخامنشی پیدا می‌کند و کار متوقف می‌شود!  

به گزارش هنرنیوز؛ و حال در سال 93 خبر برخورد یک بیل مکانیکی و تخریب اثر در حالی دوم آذر رسانه‌ای شد که در تاریخ ۹ آذر افشین حیدری – مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان- در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای اعلام کرد: «از این پس هیچ مجوزی که میراث‌فرهنگی آن را بررسی نکرده باشد، صادر نمی‌شود و جلوی مجوزهای گودبرداری و ساخت و سازهایی که در گذشته صادر شده بود گرفته می‌شود.» 

حال این پرسش مطرح است که اگر این موضوع رسانه‌ای نمی‌شد باز هم مسئولان میراث فرهنگی چنین خبری را اعلام می‌کردند؟ چند اثر تاریخی دیگر در بیرون محدوده عرصه ۳۹۰ هکتاری در معرض تخریب کامل قرار دارند؟

کد خبر: 77152
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۲
شهروند : 
به نظر من یک تجدید نظر در مدیریت میراث فرهنگی استان باید گرفته شود .بیش از یکسال است که تبلیغات زیادی درباره شوش میشود و چند صد میلیون تومان هزینه می گویند خرج شده ولی کجاست ؟
چرا ؟ ؟ ؟
۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۹:۳۷:۰۰
 
از شوش : 
پس مدير اداره شوش و مدير پايگاه شوش چه كار ميكنند؟پس اين افرادي كه در پايگاه شوش دم از ايجاد مركز بين المللي ميزنند و ميخواهند ميليونها دلار وارد كشور كنند و 20 الي 30 پايان نامه دكترا براي محققين خارجي و داخلي درست كنند چرا ساكت نشسته اند؟؟؟
۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۱۱:۱۷:۵۷