ساکت: عادت به رنجش از سنجش در جامعه/فروکاهی کمی آثار امسال جشنواره نقد
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب؛
ساکت: عادت به رنجش از سنجش در جامعه/فروکاهی کمی آثار امسال جشنواره نقد
از نشست رسانه ای یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب صبح امروز با حضور مجید غلامی‌جلیسه، سرپرست مؤسسه خانه کتاب و محمدحسین ساکت، دبیر جشنواره در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۰

به گزارش هنرنیوز در ابتدای این نشست محمدحسین ساکت در آغاز این نشست گفت: یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب امسال با فروکاهی در کمیت مواجه بوده است لیکن تعداد مجلات منتشره در حوزه نقد در این دوره افزایش داشته است.
وی با نگاهی به دوره های برگزاری این جشنواره تصریح کرد: از نخستین دوره پایه‌گذاری جشنواره نقد کتاب تا به امروز اگر یک نگاه سنجشمندانه داشته باشیم خواهیم دید مؤسسه خانه کتاب تأثیر مثبت خود را بر عرصه نقد و نقدگرایی گذاشته است، ناگفته پیداست تا نقطه اوج راه درازی داریم. 

وی درباره کاهش شمار مقالات توضیح داد: آنچه مبرهن است اینکه متأسفانه هنوز جایگاه نقد در جامعه علمی و ادبی به‌خوبی شناخته نشده است؛ به واقع نقد بازشناسی سره از ناسره است که این موضوع شرایط سخت و ویژگی‌هایی را برای ناقد ایجاد می کند زیراکه ناقد ناگزیر باید کاردان و کارشناس باشد و در کار خود از هرگونه سوءگیری پرهیز نماید. 

ساکت در ادامه سخنانش، عنوان کرد: در آستانه یک تحول قرار گرفته‌ایم که متاسفانه این تحول به زیان نقد تمام شده است؛ تعداد مجلات علمی ـ ترویجی و علمی ـ پژوهشی افزایش یافته اما آسیبی که این رشد وارد کرده، این است که نویسندگانی که مایلند در آن مجلات نقدی بنویسند، به خاطر ارتقای گروه و مسائل وابسته دیگر در دانشگاه‌ها، از نگارش نقدهایشان در مجلات دیگر خودداری می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه جایگاه نقد هوز در جامعه ما با رنجش همراه است گفت: هنوز سنجش در جامعه ما با رنجش همراه است و عادت نکرده‌ایم که در صحنه‌های دوستی و همکاری، اگر شاهد خرده‌گیری بودیم، دلخور نشویم. 

دبیر یازدهمین جشنواره نقد کتاب با تاکید بر اینکه صلاحیت داوران نباید تشکیک در نقد آثار به وجود بیاورد گفت: وقتی شالوده نقد علمی را پذیرفته باشیم در صحنه‌های همکاری‌های علمی و قلمی به‌ویژه در دانشگاه‌ و حوزه، این موضوع پیش بیاید که فلان فرد یا فلان سازمان یا نهاد با صاحب اثر، سر ستیز داشته است. بنابراین، تا به راه افتادن یک رودخانه خروشان و زلال در عرصه نقد، فاصله زیادی داریم و این، مؤسسه خانه کتاب، استادان، پژوهشگران، ناقدان، نویسندگان و مجلات هستند که می‌توانند این مسیر را هموار کنند. 

وی با بیان این‌‌که هر اندازه بتوانیم برای شنیدن نقد، خودمان را آماده‌تر کنیم، بیشتر در راه ترقی فرهنگی گام برداشته‌ایم، اظهار کرد:‌ یکی از ریزه‌کاری‌های بسیار فراموش‌شده در عرصه زندگی‌، مفهوم زندگی‌ساز امر به معروف و نهی از منکر است؛ ما باید بکوشیم مفاهیمی از این دست را به حوزه نقد وارد کنیم. 

وی مهمترین ویژگی این دوره را ورود هنر به عرصه نقد معرفی کرد و گفت: برای نخستین بار نگارش سپاسنامه برگزیدگان و شایستگان تقدیر به خط استاد امیرخانی استاد بزرگ خوشنویسی ایران صورت گرفت. 

وی با رائه آماری از آثار رسیده به این دوره از جشنواره بیان داشت: در این دوره ۵۶۳ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از آن میان، ۹۸ مقاله به مرحله دوم داوری‌ها راه یافتند. همچنین در این دوره، ۲۵۸ مجله و نشریه دریافت شد و در این دوره مقاله الکترونیکی دریافت نشد. همچنین در این دوره بیش از ۵۰ داور در رشته‌های گوناگون شرکت داشتند و به‌جز بهره‌مندی از حضور داوران پیشکسوت، از حضور داوران جوان نیز استفاده کردیم، سال گذشته حدود یک هزار و ۴۴۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود که این رقم در سال جاری با کاهش مواجه شده است اما ۲۴۸ مجله سال پیش، در سال جاری به ۲۵۸ مجله ارتقا یافته است. 

در ادامه این نشست غلامی‌جلیسه، سرپرست مؤسسه خانه کتاب در باره رویکرد دوره جدید فعالیت این موسسه گفت: در دوره جدید فعالیت‌های مؤسسه خانه کتاب مترصد این هستیم که فضای نقد درست را در ایران فعال کنیم و بدین منظور می توان به راه‌اندازی مرکز نقد در این مؤسسه و اقدام به برگزاری بیش از ۳۰ نشست تخصصی با موضوع نقد در این مرکز اشاره کرد. 

وی به انتشار نشریات و فصلنامه های نقد کتاب در این راستا اشاره کرد و گفت: مؤسسه خانه کتاب در راه ترویج فرهنگ نقد درست، اقدام به راه‌اندازی نشریات فصلنامه‌های نقد کتاب در موضوعات پانزده‌گانه کرده است؛ این نشریات در آستانه چاپ قرار دارند و به‌زودی از آنها رونمایی خواهد شد. همچنین برگزاری جشنواره نقد کتاب از دیگر اقدامات این مؤسسه است. 

غلامی‌جلیسه به آسیب جدی کتابسازی در کشور اشاره کرد و گفت: مقوله شوم کتابسازی چیزی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد و قطع به یقین جایگاه رسانه ها در حوزه های وزارتی مسجل است و برای رفع این معضل،انتظار فقط از مؤسسه خانه کتاب انتظار نابه جایی است بلکه همه نهادها و سازمان‌ها باید بسیج شوند و زمینه های توسعه نقد علمی را فراهم کنند. 

گفتنی است آیین پایانی یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، روز یکشنبه (۱۴ دی‌ماه) در پژوهشکده هنر و معماری جهاد دانشگاهی از ساعت ۱۵ الی ۱۷برگزار می شود.

کد خبر: 77972
Share/Save/Bookmark