باید فرهنگ ایرانی – اسلامی در جامعه جاری شود
مهدی عظیمی میر آبادی در گفتگو با هنرنیوز:
باید فرهنگ ایرانی – اسلامی در جامعه جاری شود
یک تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به تهاجم فرهنگی گفت: باید فرهنگ صحیح ایرانی – اسلامی را در جامعه ساری و جاری کنیم و این امر توسط کسانی امکانپذیر است که خودشان به آن چیزی که می گویند اعتقاد کامل و دقیقی داشته باشند.
 
تاريخ : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
مهدی عظیمی میر آبادی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ضرورت سبک زندگی ایرانی – اسلامی افزود: اگر قرار است فردی موضوعی را به دیگران یاد آوری کند - بویژه در حوزه فیلمسازی – اولین شرطش این است که خود او نسبت به آن موضوع «آگاهی باورمندانه» داشته باشد. بنابراین اگر کسی حرفی بزند که خودش قبول نداشته باشد؛ نقض غرض است.

وی اضافه کرد: اگر می بینیم بخشی از هنرمندان نمی توانند به خوبی حرف خودشان را به مخاطب منتقل کنند بیشتر به این دلیل است که این هنرمندان - بویژه کارگردانان، تهیه کنندگان و فیلمنامه نویسان - اعتقادی به حرفی که می زنند ندارند و رفتارشان متضاد آن چیزی است که جامعه از آنان انتظار دارد.چاره کار این است که آنان علم ، ایمان و رفتارشان را به ویژگی های ارزشمندی که در جامعه وجود دارد منتصف سازند.

تهیه کننده فیلم سینمایی « سیب و سلما » ادامه داد: اگر هنرمند و سینماگری به فرهنگ خودی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی اعتقاد و ایمان داشته باشد شاید دیگر لازم نباشد که از او بخواهیم این فرهنگ را در آثارش تبلیغ کند چرا که او فی نفسه در این زمینه دغدغه مند است و خودش این کار را انجام خواهد داد. اما اگر کسی به فرهنگ خودی اعتقادی ندارد ضروری است که باید راهی پیدا کرد که این طیف از افراد به این امر به لحاظ درونی - نه بیرونی - علاقه مند شوند.که البته این کار ، یک کار آموزشی - فرهنگی است و آن کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند باید با این افراد ارتباط مستمر داشته باشند آن هم نه از موضع سلبی و تخریبی چرا که بی اطلاعی این گروه از فرهنگ خودی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی، موجب شده که آنان از این فرهنگ دوری گزینند.

این مسئول سابق سینمایی با اشاره به مسئولین و مدیران فرهنگی اظهار داشت: هنگامی که مدیر و مسئول حوزه فیلمسازی در بخش های مختلف دچار یکسری برنامه ریزی روزمرگی می شود خروجی آن دیگر نمی تواند ثمره ارزشمندی در حوزه فرهنگ باشد. بجز پُر کردن بیلان کارهایی که قرار است به مدیران بالا دستی ارائه گردد. لذا نتیجه این رفع تکلیفی، این خواهد شد که همه برنامه های مدیران و همه تولیدات فیلمسازان چون با نگاه رفع تکلیفی ساخته شده هیچگاه کارایی نخواهند داشت و مخاطب نیز همیشه دست خالی بر خواهد گشت.

مهدی عظیمی میر آبادی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از برنامه ها و فیلم هایی که در حوزه های ارزشی و غیر ارزشی تولید می شوند همه از سر رفع تکلیف، تعجیل و باند بازی است.گفت: آن چیزی که بزرگان جامعه از هنرمندان و مسئولین می خواهند این است که باید یک تغییر جدی در نگاه همه هنرمندان ، سینماگران و مدیران اتفاق بیافتد و تا زمانی که این تغییر دیدگاه صورت نپذیرد شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه آن کسانی را که تلویزیون ، سینما، آموزش و پرورش و آموزش عالی تربیت کرده است با آن چیزی که جمهوری اسلامی بر مبنای آن تشکیل شده است خیلی فاصله دارد و این فاصله سبب دوری جامعه از فرهنگ خودی شده است. البته برخی ها از این تغییر، به نام «اجبار و مدرنیته» نام می برند! چه کسی گفته چون می خواهیم مدرنیته شویم و چون قراراست به جای غذا خوردن روی زمین ، روی میز غذا بخوریم حتما باید رفتار و اخلاقمان هم تغییر کند؟ باید به خانواده بی احترامی کنیم.باید به صله رحم بی توجه باشیم. باید ربا خواری کنیم و هزاران باید دیگر، مدرنیته کجا چنین الزامی را برای دیگران بوجود آورده است؟. آیا غیر این است که ما به این بهانه می خواهیم به فرهنگ خودی و سبک زندگی خودمان پشت کنیم؟

عظیمی میر آبادی با اشاره به برخی از فیلم ها و سریال ها تصریح کرد: این ادبیاتی که در بعضی از فیلم ها بکار برده می شود و بی حیایی که در بسیاری از شخصیت فیلم ها موج می زند آیا نتییجه اش جز این خواهد شد که بخشی از جامعه به سمت «بی حیایی» حرکت کنند؟ این درحالی است که نتیجه این بی حیایی، دور شدن از سبک زندگی ایرانی – اسلامی خواهد شد.ما باید بپذیریم که جامعه ایرانی« حیادار» است. جامعه ایرانی – اسلامی باحیا زندگی می کند. متاسفانه نتیجه آموزش های فرهنگی از کانال های رسمی و غیررسمی در کشور، نتیجه اش بی هویتی است.باید مسئولین ارشد کشور به این مسائل توجه جدی بکنند.
کد خبر: 76072
Share/Save/Bookmark