قبیله ای عمل کردن در هنر کار اشتباهی است /  استقبال همه طیف های هنرمند از کنگره
در نشست کنگره دو هزار شهید هنرمند مطرح شد:
قبیله ای عمل کردن در هنر کار اشتباهی است / استقبال همه طیف های هنرمند از کنگره
دبیر کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند با بیان همه هنرمندان از این کنگره استقبال کردند چرا که شهدا متعلق به همه مردم است گفت: قبیله ای عمل کردن درعرصه هنر ، کار اشتباهی است و همه ما باید برای بالندگی ایران تلاش کنیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند با حضور غلامرضا منتظری عضو شورای سیاست گذاری این کنگره و رئیس سازمان بسیج هنرمندان و محمد خزاعی دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این کنگره در سالن اسوه برگزار گردید.

غلامرضا منتظری عضور شورای سیاست گذاری این کنگره در این نشست با بیان اینکه یزیدیان زمان از نشر فرهنگ شهادت وحشت دارند افزود: نخستین هدف این کنگره ها، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است فرهنگی که هم اکنون یزدیان زمان از نشر آن وحشت دارند. هدف دوم آن ، زنده نگه داشتن نام و یاد آنها است که به گفته مقام معظم رهبری این امر کمتر از شهادت نیست.

وی ادامه داد: معتقدیم هر شهید در حکم پرچم سربلندی است که باید به اهتزاز در بیاید تا ما دچار غفلت نشویم چرا که شهدا الگویی برای شایسته زیستن است. به گفته منتظری، احیای خاطرها و پیامهای عبرت آموزی از دریای معارف شهداء از دیگر اهداف کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند می باشد.

منتظری افزود: هنرمندان شهید در زمان حیات خود منشاء برکت بودند و با هنر شهادت خود به همگان درس درست زیستن آموختند لذا ما موظفیم از شکوه اندیشه آنها در عرصه هنر گام مثبتی برداریم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان یاد آورشد : ارائه تصویری روشن از نقش هنرمندان در عرصه های دفاع مقدس و ابهام زدایی از اندیشه های ناثوابی که فکر می کنند هنرمند در حاشیه بوده از دیگر اهداف ما است ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان شهید تجلیل و تکریم از این هنرمندان از روزهای آغازین تا به امروز از دیگر اهداف ما است.

منتظری با اشاره به برگزاری 8 کنگره تخصصی در استانها این هشت کنگره را به مثابه نماد 8 سال دفاع مقدس عنوان کرد و اظهرا داشت: می توان هر کنگره را به عنوان پله ای برای سعود به بام دانایی در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: هنگامی که ما می گوییم «هنرمند شهید» انتظار نداشته باشیم که این عزیران همچون یک هنرمند حرفه ای باشند. بلکه در صددیم تا این را بگویم کسی که در آن زمان مثلا کار عکاسی یا هر فعالیت هنری انجام می داده اگر مجال برای حیات داشته حتما به مدارج بالایی دست پیدا می کرده است. بنابراین این 2 هزار شهید هنرمند به لحاظ تخصصی، قابل قیاس با هنرمندان چهره نیستند اما باز هم می توانیم بر هنرمند بودن آنان تاکید کنیم.

محمد خزاعی دبیر کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند در این نشست خبری با بیان اینکه ما از اول تصور نمی کردیم که تعداد شهدای هنرمند به دو هزار نفر برسد اما بعد از کمی جستجو متوجه شدیم که ما هنرمندان گمنام شهید زیادی داریم و تا به امروز نزدیک به 2060 شهید هنرمند در رشته های مختلف شناسایی شدند.

وی افزود: خوشبختانه امروز الگویی برای شناسایی این هنرمندان در همه استانها توسط کانون بسیج هنرمندان آغاز شده است و ما شهدای هنرمند در رشته هایی مثل سینما ، موسیقی، تئاتر، شعر و غیره داریم اما آثار این عزیران در آن زمان جمع آوری نشده بود وامروز با جمع آوری این آثار ، می توانیم به این آثار مباهات و افتخار کنیم.

دبیر کنگره شهدای هنرمند با اشاره به 2063 شهید هنرمند گفت: 490هنرند شیهد هنرهای تجسمی ، 334 هنرمند شهید شاعر، 257هنرمند شهید فعال ادبی، 488 هنرمند شهید تئاتر، 307شهید خوشنویس، 113 هنرمند شهید عکاس، 80 هنرمند شهید در عرصه موسیفی و 131 هنرمند شهید فیلم و سینما شناسایی شدند.

خزاعی با اشاره به شهدای هنرمند مدافع حرم، آنان را نیز جزو این کنگره یاد کرد و اظهار داشت: شهدای هنرمند مدافع حرم جزء این شهدای این کنگره محسوب می شوند.

دبیر کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند با بیان همه هنرمندان از این کنگره استقبال کردند چرا که شهدا متعلق به همه مردم است گفت: قبیله ای عمل کردن درعرصه هنر ، کار اشتباهی است و همه ما باید برای بالندگی ایران تلاش کنیم.

خزاعی در پایان خاطر نشان کرد: در بین این 2هزار شهید هنرمند شهدای هنرمند اقلیت و حتی شهید هنرمند افغانی هم وجود دارد آنها به دنبال جایزه گرفتن نبودند اما ما می بینیم حالا کسانیکه از یک جشنواره جایزه ای نمی گیرند چند بیانیه می دهند. به گفته وی برگزاری 8 کنگره در استانهای مختلف از جمله اردبیل و یزد نشان از آن دارد که این کنگره فقط نگاهی به همه شهدای هنرمندان کشور دارد اما برگزاری این کنگره در تهران به این معنا خواهد بود که به صورت وسیعی تری به شهدا نگریسته می شود.

وی بیان کرد: بیشترین شهدای، شهدای هنرمند از استان اصفهان با 291 شهید سپس خراسان رضوی با 281 شهید سپس خوزستان با 224 شهید، فارس 156 شهید و کرمان با 109 شهید هنرمند هستند این را هم باید بگویم بانک اطلاعاتی هنرمندان شهید در بسیج هنرمندان شکل گرفته که هر کس هر اطلاعاتی بخواهد می تواند از آن ضبط وثبت کند در طرح هایی که در این چند روز خواهیم داشت از بالغ بر 100هنرمند شهید و هنرمند معاصر تقدیر می شود در اجلاسیه نهایی هم از 25 خانواده شهید تقدیر می شود.

خزاعی ادامه داد: در همین رابطه 12 فیلم مستند در حال تولید توسط سازمان بسیج هنرمندان، 14 فیلم توسط سازمان فرهنگی هنری اوج، تولید یک آلبوم موسیقی دو نماهنگ 6 تئاتر 30 کتاب، 40 کلیپ شهدای هنرمند برای پخش از شبکه های مختلف سینما یک ترانه با عنوان «هنرمند شهید» با صدای حامد زمانی را در دستور کار داریم سازمان صدا و سیما هم برنامه های ویژه ای بر انعکاس کنگره شهدای هنرمند اطلاع رسانی برای ضبط و پخش آن دارد.

وی ادامه داد: شهید آوینی به خاطر اندیشه هایش و تهذیب نفس به این درجه رسید این جاست که نقش کنگره شهدای هنرمند برجسته می شود این را هم باید بگویم که برنامه ویژه ای برای شهید شیخ نمر و مراسم تجلیل از او در کنگره نهایی خواهیم داشت.

به گفته وی در آمار 2هزار شهید هنرمند بالغ بر 100روحانی شهید هنرمند وجود دارد 3 شهید هنرمند مدافع حرم نیز در این بین وجود دارد که از این 3 شهید تقلیل می شود.

خزاعی از برگزاری 5 کنگره تخصصی از 23 دی تا یکم بهمن ماه در تهران خبر داد و اضافه کرد: اولین کنگره در تهران کنگره موسیقی خواهد بود حامی آن سازمان بسیج هنرمندان است که در سالن سوره برگزار می شود در همه کنگره ها علاوه بر خانواده شهدای هنرمند از خانواده هنرمندان معاصر هم تقدیر می شود.

وی ادامه داد : کنگره شعر توسط حوزه هنری از 24 دی در سالن سوره برگزار خواهد شد ، کنگره تخصصی تئاتر از 26 دی در ایوان شمس و کنگره فیلم و سینما با عنوان جاودانه های نورو تصویر از 28 دی در سالن کوثر صدا و سیما و کنگره هنرهای تجسمی با عنوان مشق شب از 29 دی برگزار خواهد شد.

دبیر کنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند خبر داد که اجلاسیه نهایی این کنگره در سالن اندیشه برگزار خواهد شد.
کد خبر: 87151
Share/Save/Bookmark