بهرام محمدی نیا: جدی ترین اهداف ما انتقال متن قرآن به جامعه است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری شبکه قرآن سیما؛
بهرام محمدی نیا: جدی ترین اهداف ما انتقال متن قرآن به جامعه است
اولین نشست خبری شبکه قرآن سیما بعد از سکانداری بهرام محمدی نیا مدیر این شبکه با حضور معاونین وی با اصحاب رسانه برگزار شد و همه مدیران با بیان مهمترین بخش های فعالیت های خود بر این عقیده بودند که باید تعامل دو سویه بیشتری با اهالی خبر صورت بگیرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون ، نشست خبری مدیران گروه شبکه قرآن سیما با حضور بهرام محمدنیا مدیر شبکه قرآن، مجتبی ایزدی قائم مقام مدیر شبکه و چند تن از مدیران گروه‌های این شبکه تلویزیونی با اصحاب رسانه برگزار گردید که ایزدی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « شبکه قرآن چه حمایت هایی از فیلم های روی اکران یا در حال تولید با مضامین قرآنی را به لحاظ خرید فیلم ، پخش تیزر یا مشارکت در ساخت در دستور کار خود دارد؟» گفت: بحث خرید فیلم های سینمایی از سیاست های کلان رسانه ملی محسوب می شود و شبکه قرآن نمی تواند به تنهایی در این مورد تصمیم گیری کند ضمن اینکه ما بخشی به نام تامین برنامه های داخلی و خارجی در رسانه ملی داریم که متناسب با ماموریت شبکه ها ، فیلم هایی را در اختیار شبکه ها قرار می دهند.

وی با بیان اینکه شبکه قرآن ماموریت یا بودجه ای برای خرید فیلم های سینمایی ندارد ادامه داد: اما معمولا حمایت های ما از فیلم هایی با مضمون قرآنی فقط در حد مشورت های معنوی است.

قائم مقام شبکه قرآن سیما با اشاره به بحث تیزر هم یاد آور شد: پخش تیزر در شبکه قرآن تابع سیاست های اساسی سازمان است که بیشتر حمایت های ما برای پخش آثار مذهبی است و معمولا تیزرهای این فیلم ها نیز از شبکه های مختلف پخش خواهد شد.

ایزدی همچنین با اشاره به فعالیت های شبکه قرآن سیما تصریح کرد: برنامه های شبکه قرآن از سال ۷۸ با یک ساعت برنامه زیر نظر شبکه دو سیما شروع به کار کرد و در سال ۸۰ به ۶ ساعت برنامه در شبکه دو و چهار سیما رسید.

وی ادامه داد: شبکه قرآن سیما از سال ۸۴ مستقل شد که ابتدا با ۱۰ ساعت و بعد به صورت ۲۴ ساعته برنامه های خود را ارائه کرد. در این چند ماه تغییراتی در شبکه داشتیم و بیش از ۱۴۷ طرح جدید بررسی و ۹۱ مجوز تولید ارائه شد. همچنین بر اساس سیاست كوچک سازی سازمان صدا و سیما، تعداد مدیران این شبكه نیز از ۲۲ نفر به ۱۱ نفر كاهش یافت. در ادامه این روند نیز در ۶ ماهه دوم سال قرار است این شبکه قالب گرافیکی جدیدی داشته باشد.

ایزدی با اشاره به طرح ۱۴۴۹ یادآور شد: طرح ۱۴۴۹ امسال از اواخر خرداد شروع شد و ۱۸ یا ۱۹ شهریور مراسم اختتامیه آن در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار می شود و جوایز ارزنده ای با حضار و شرکت کنندگان تعلق می گیرد.

قائم مقام شبکه قرآن سیما درباره رویکرد شبکه قرآن به سریال ها و برنامه های نمایشی عنوان کرد: با توجه به تغییر ساختار در شبکه قرآن سیما بنا بر این شد که محوریت این شبکه بر علوم قرآنی باشد و تولید سریال ها از ماموریت شبکه برداشته شد البته ما کارهای نمایشی کوتاه داریم که در برنامه های ترکیبی مثل «به وقت خانواده» اجرا می شود. همچنین از بسیاری از برنامه های نمایشی دیگر شبکه های نیز بهره برداری خواهیم کرد کمااینکه پیش از این هم بخش هایی از سریال هایی چون «یوسف پیامبر» در شبکه به پخش می رسید. البته برنامه های نمایشی که به صورت غیر مستقیم به مباحث قرآنی می پردازد به شکل میان برنامه در دستور کار قرار دارد و به تولید می رسند.

محمدرضا قاسمی‌تبار مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن هم در این نشست صمیمانه با خبرنگاران با اشاره به بحث خبر و جایگاه آن در قرآن، عنوان کرد: ما آیه ای همچون «عم یتسائلون» داریم و از این آیه معلوم می شود که خبر، موضوعیت قرآنی دارد. در قرآن در خصوص خبر گفته شده که از شما سوال می شود و بزرگترین اخبار با توجه به آیات قرآن در این دنیا اخبار قیامت است.

مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن با بیان اینکه قرآن محجور واقع شده است و لازم است اخباری در راستای محجوریت زدایی از قرآن تولید شود اظهار داشت: با تغییر ساختار شبکه، ۳۵ درصد از سهم آنتن شبکه قرآن به گروه علوم قرآنی اختصاص یافت که این گروه برنامه های صبحگاهی عصر و شبانگاهی را با رویکرد اجتماعی ارائه می کند.

وی با اشاره به اینکه در ماه گذشته ۷ هزار و ۶۰۰ دقیقه برنامه از قبیل این گروه ارائه شده است، یادآور شد: هم اکنون برنامه «نفس صبح» در دستور کار برنامه های صبحگاهی قرار گرفته است و ما سعی کردیم از کارشناسان و موضوعات جدیدی در برنامه خود بهره بگیریم. این برنامه در روزهای سه شنبه با موضوع ایمان به توحید، چهارشنبه ها با موضوع تربیت دینی و پنجشنبه ها با موضوع انس با قرآن روی آنتن می رود. همچنین ما برنامه ای تحت عنوان «یاد خدا» داریم که سبک زندگی قرآنی با حضور کارشناسان و متخصصان در آن ارائه می شود.

علی ویسی مدیر گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن هم با بیان اینکه ما در خصوص اجرایی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب، برنامه «ستاره ها» را تولید کردیم گفت: این برنامه به نوعی برای خانواده ها الگوسازی می کند و وقتی جوانان ما چنین افرادی را ببینند از آنها الگو می گیرند.

وی افزود: همچنین رهبر انقلاب روی تشکیل جلساتی برای شنیدن قرآن تاکید داشتند و ما برنامه ای داریم که طی آن هر هفته در یک کلاس قرآن حاضر می شویم و بهترین قاریان جوان کشوری قرآن را تلاوت می کنند. در همین راستا برنامه «بشری» را نیز داریم که به معرفی چهره های قرآنی می پردازد و از ابتدای مهرماه سری جدید آن جمعه ها روی آنتن می رود.

ویسی با اشاره به بهره گرفتن از ظرفیت شهرستان ها در شبکه قرآن سیما تصریح کرد: تلاش ما بر این است که در برنامه ها از ظرفیت قاریان شهرستانی هم استفاده کنیم. برنامه سازان شبکه قرآن در اماکن تاریخی، مذهبی و حتی در طبیعت شهرستان ها حضور می یابند و با برنامه های تصویری جذابیت بیشتری به تلاوت می بخشند. از جمله برنامه های دیگری که در حوزه تلاوت داریم برنامه «سراج» است که روزهای زوج ساعت ۱۱ الی ۱۲ توسط استادان برجسته قرآن روی آنتن می رود و در آن تحلیل هم وجود دارد.

مدیر گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن از تولید کلیپ هایی با توجه به مناسبت های مختلف خبر داد و گفت: کلیپی به صورت سه زبانه به فارسی، انگلیسی و عربی با موضوع امام زمان (عج) در حال تهیه است که بدون آلات موسیقی تولید می شود.

محمد امین مهدوی مدیر گروه آموزش شبکه قرآن مدیر دیگری بود که به فعالیت های بخش خود اشاره کرد و افزود: ما طی مدت زمان شکل گیری گروه آموزش شبکه قرآن ۲۵ هزار دقیقه برنامه تولید کردیم که از این میان ۱۰ هزار دقیقه در ماه مبارک رمضان شکل گرفت و به نوعی فعال ترین در گروه در شبکه قرآن سیما بودیم.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۰ عنوان برنامه نیز تولید شد و طرح قرآنی ۱۴۴۹ که مهمترین طرح ملی و رسانه ای امسال در این گروه به تولید رسید.

مهدوی درباره برنامه سازی در حوزه خردسال، کودک و نوجوان در شبکه قرآن سیما عنوان کرد: ما برای هر یک از گروه های سنی برنامه سازی های جداگانه ای را در نظر گرفتیم به طور مثال برای نوجوانان به شکل هر روزه برنامه «به وقت نوجوانی» را داریم، برای کودکان «باغ رویایی» و برای بزرگسالان «به وقت خانواده» به پخش می رسد.

مدیر گروه آموزش شبکه قرآن با اشاره به ساختارها و تغییرات شبکه قرآن عنوان کرد: تلاش ما در این گروه این بوده است که از تمرکززدایی خارج شویم و همچنین در برنامه سازی ها سعی کردیم از افراد تازه نفس، صاحب سبک و صاحب ایده بهره بگیریم.

امیر عربلو مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه قرآن هم در این نشست با زبان آماری سخن گفت و اظهار داشت: در طول تغییرات شبکه قرآن سیما ۱۷۰ هزار و ۴۰۲ دقیقه مصوبات برنامه ای شبکه بوده است و ۹۶ عنوان برنامه در چهار ماه اولیه سال ۹۴ تولید و مصوب شد که ۱۱۵ محور اصلی در این ۹۶ برنامه مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست که ابتدا بهرام محمدنیا مدیر شبکه قرآن حضور نداشت اما در دقایق پایانی خودش را به این نشست رساند و دلیل غیبت خود را جلسه با مسئولین رسانه ملی عنوان کرد و پس از شنیدن همه حرفها که از سوی قائم مقام شبکه قرآن به ایشان اعلام شد با بیان اینکه شبکه قرآن جزو شبکه های متن رسانه ملی است، اظهار کرد: درواقع از جدی ترین اهداف همه شبکه ها انتقال متن قرآن به جامعه است و ما در حال انتقال مفاهیم و متون قرآنی به جامعه هستیم.

وی با اشاره به نظرسنجی ها توضیح داد: در آخرین نظرسنجی هایی که در استان ها و تهران داشته ایم شبکه قرآن در استان ها ۳۰ درصد و در تهران ۲۹ درصد بیننده داشته است. بنابراین این شبکه جزو شبکه های متوسط محسوب می شود که برای یک شبکه آموزشی در حد خوبی است. ما در ماه رمضان حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت برنامه تولیدی زنده داشتیم و این شبکه برنامه های خوبی را روی آنتن برده است.

مدیر شبکه قرآن درباره طرح ۱۴۴۹ اظهار کرد: ما با این طرح به شهرها و روستاهای مختلف رفتیم و کار ویژه ای را انجام دادیم و امسال این طرح بهتر از سال های قبل اتفاق افتاد. این کار با مشارکت نهادهای زیادی از جمله شورای توسعه قرآنی، آموزش و پرورش و کانون های فرهنگی بوده است و این نهادها از شرکای جدی ما بوده اند.
کد خبر: 82471
Share/Save/Bookmark