مسکن مهر هنرمندان را پیگیری می‌کنیم
داود قاسمی امیرلو در گفتگو با هنرنیوز:
مسکن مهر هنرمندان را پیگیری می‌کنیم
دبیر انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران گفت: طی رایزنی هایی که با آقای ایوبی داشتیم قرار بر این شد که وزارت ارشاد نسبت به این انجمن مساعدت کند و تعریف بودجه ای داشته باشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۷
داود قاسمی امیرلو دبیر انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران است که به هنگام برگزاری نمایشگاه مطبوعات ، لحظاتی مهمان غرفه هنرنیوز بود او با بیان اینکه درِ انجمن به روی همه هنرمندانی که می خواهند در اینجا عضو شوند باز است می گوید« ما انجمن مستقلی هستیم که هیچ نهادی نمی تواند به ما دستور بدهد و این درحالی است که این انجمن بودجه خاصی را هم از جایی نمی گیرد».

خبرنگار هنرنیوز با وی گفتگویی انجام داده است که می خوانید:

هنرنیوز: این انجمن چه سالی تشکیل شده است؟

این انجمن سال ۸۳ توسط آقای مشایخی و چندین هنرمند صاحب نام مثل مرحوم تجدد و آقای جهانگیر الماسی و چند نفر دیگر از وزارت کار مجوز تاسیس گرفت و در طول این ۱۰ سال بنده افتخار این را داشتم که در هیات مدیره این انجمن حضور داشته باشم و مدیرعاملی انجمن را برعهده داشته باشم – البته یکسالی حضور نداشتم – اما در حال حاضر در همین سمت مشغول به کار هستم.

هنر نیوز: این انجمن چه خدماتی به بازیگران ارائه می دهد و نحوه عضوگیری انجمن چگونه است؟

 کاری که قرار است این انجمن برای بازیگران انجام دهد این است که ما می خواهیم بازیگران دغدغه نداشته باشند چرا که بسیاری از بازیگران مستاجرند ، مشکلات مالی دارند و حتی بیکارند.لذا این انجمن توانسته است تاکنون به برخی از پیشکسوتان بازیگر، مسکن مهر بدهد. کمک های ریاست جمهوری در قالب کارتهای هدیه را به بازیگران این انجمن اهدا کرده است. همچنین ما از طریق شهرداری کمک هایی مثل سبد کالا به دوستان دادیم. اعضای این انجمن را بیمه و بیمه تکمیلی طلایی کردیم و درحال حاضر هم قصد داریم دوستان را بیمه عمر کنیم. هدفمان این است که اعضای این انجمن دغدغه مالی نداشته باشند. اما در مورد عضوگیری باید بگویم که نوع عضوگیری ما به این ترتیب است که ما سوابق کاری را از بازیگران می گیریم و آنان باید سی دی کارهایشان را هم به ما ارائه دهند. البته هیات مدیره انجمن با مطالعه سوابق کسانی که می خواهند عضو بشوند رای نهایی را برای عضو شدن این دوستان صادر می کنند که آیا این فرد باید عضو وابسته باشد یا پیوسته.عضو وابسته کسانی هستند که سوابق زیادی ندارند اما اعضای پیوسته شامل هنرمندان به نام می باشد.

هنرنیوز: این تسهیلاتی که اشاره داشتید شامل اعضای پیوسته خواهد شد یا شامل اعضای وابسته می شود؟

 اتفاقا بیشترین تسهیلات این انجمن شامل اعضای وابسته خواهد شد چرا که بیشتر اعضای پیوسته نیازی به این کمک ها ندارند

هنرنیوز: اعضای هیات مدیره این انجمن چه کسانی هستند؟

  رئیس هیات مدیره و موسس انجمن استاد جمشید مشایخی هستند. نایب ریئس انجمن : حسین خانی بیک، خزانه دار: مصطفی انوش، اعضای هیات مدیره : مصطفی طاری، یوسف مرادیان ، محمد شیری، کیانوش گرامی و بنده هم مدیر کل انجمن هستم.

هنرنیوز: آیا این انجمن بودجه ای از بخش دولتی یا وزارت ارشاد دریافت می کند؟

 در اساسنامه انجمن آمده است که باید مخارج این انجمن از طریق حق عضویت تامین شود. لذا نه وزارت کار و نه جای دیگری به ما کمک نمی کند. اما ما قبل از اینکه خانه سینما راه اندازی شود رایزنی هایی را با آقای ایوبی انجام دادیم و قرار بر این شده است که وزارت ارشاد نسبت به این انجمن مساعدتی داشته باشد و برای این انجمن ، تعریف بودجه ای داشته باشند که اگر این تعریف بودجه محقق بشود ما می توانیم برای هنرمندان پیشکسوتی که الان از وزارت ارشاد حق تکریم می گیرند – که به برخی ها هم نمی دهند – خواهیم توانست این هنرمندان را به سمت انجمن جذب کنیم تا دغدغه مالی نداشته باشند. متاسفانه برخلاف سایر کشورها ، از هنرمندان ایرانی آنگونه که شایسته است حمایت نمی شود و خیلی اوقات اذیت می شوند. بسیاری از هنرمندان ما با سیلی صورت خودشان را سرخ می کنند به عنوان نمونه شخصی مثل جواد گلپایگانی که تهیه کننده قابلی در این عرصه محسوب می شوند. همین الان به دلیل مسائل مالی ، پشت میله های زندان گرفتار است که به دلیل بدهی هایی که در هنر و نه بابت چیز دیگری به بار آورده دچار مشکل است. متاسفانه ما چنین هنرمندانی زیاد داریم که مشکلات عدیده مالی دارند. بنابراین هنرمند باید خیالش آسوده باشد تا بتواند هنرش را به جامعه ارائه دهد. خوشبختانه آقای جنتی آدم بسیار شجاعی هستند و یکی از ویژگی های ایشان، شجاعت در اجرا کارهای سخت است که شاید برای دیگران امکان پذیر نباشد.

هنرنیوز: به حق عضویت اشاره داشتید. حق عضویت انجمن چه قدر است؟

 حق عضویت سالیانه این انجمن ۵۰ هزار تومان است که احتمالا این حق عضویت به دلیل اینکه تنها منبع درآمدی ما محسوب می شود بزودی قدری افزایش خواهد یافت.
ا
هنرنیوز: آیا تاکنون نهادها یا کسانی بودند که کمک های مالی به انجمن بازیگران داشته باشند؟

 خوشبختانه تا امروز آقای قالیباف و خانم معصومه ابتکار و کسان دیگری کمک های مالی به انجمن داشتند که این کمک ها تاحدودی توانسته است انجمن را سرپا نگه بدارد. ولی تنها دغدغه ما وزارت ارشاد است و امیدواریم آنان بودجه ای را برای این انجمن در نظر بگیرند. انشاء الله طی دیداری که در آینده به همراه اعضای هیات مدیره با آقای ایوبی خواهیم داشت این مشکل هم حل شود. ما در زمان مدیریت آقای حسینی وزیر وقت ارشاد ، دیداری هم با ایشان داشتیم و ایشان قول های خوبی به انجمن دادند حتی دست نوشته ای هم به ما دادند. اما با تغییر دولت، عملا کار خاصی انجام نشد. در این دوره هم، هنوز اتفاقی رخ نداده است و ما تلاش می کنیم با رایزنی هایی که با ارشاد خواهیم داشت شاهد خبرهای خوشی برای اعضای انجمن بازیگران باشیم.
کد خبر: 76441
Share/Save/Bookmark