زنده یاد «محمد حسین پور» تنها آمد و تنها هم  رفت
سعید سهیلی در مراسم یادمان محمد حسین پور فیلمساز فقید خراسانی:
زنده یاد «محمد حسین پور» تنها آمد و تنها هم رفت
در هفتاد و دومین جلسه ماهانه مجمع هنرمندان خراسان مراسم یادمان فیلمساز فقید خراسانی محمد حسین پور با حضور هنرمندان ،شاعران ،نویسندگان،روزنامه نگاران ومدیران فرهنگی هنری خراسانی و با نمایش آخرین اثر سینمایی او در پردیس ملت برگزار شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۴
به گزارش خبر نگار  سینمایی هنرنیوز در این مراسم که به همت مجمع هنرمندان خراسان همزمان با چهلمین روز در گذشت این کارگردان سینما و تلویزیون برگزار گردید،جمعی از هنرمندان سینما ،تئاتر و تلویزیون نیز تعدادی از مدیران نهادهای فرهنگی حضور داشتند ،چند تن از هنرمندان و دوستان مرحوم حسین پور و نیز همسر و فرزندانش به ذکر خاطرات و سخنرانی درباره شخصیت ،افکار و آثار تلویزیونی حسین پور پرداختند و فیلم مستندی نیز که از این هنرمند ساخته شده بود برای حاضرین به نمایش درآمد.

سعید سهیلی ،فیلمساز خراسانی ،درباره ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی حسین پور نکاتی را مطرح کرد و گفت :ویژگی بارز حسین پور در تمام سالهای آشنایی از نگاه من ،تنها بودن این سینماگر بود و همچون شخصیتهای فیلمهای وسترن بود که تنها آمد ، تنها مبارزه کرد و تنها هم مُرد.

هادی منبتی نیز از خاطراتش درباره تجربه اولین فیلم حسین پور مینا وغنچه که در سال ۷۶ در مشهد تولید شد یادی کرد و گفت: حسین پوراز همان زمان در کارش بسیار جدی بود و بسیار خود را پر تلاش و خستگی ناپذیر نشان میداد.

محسن روشن،امیر یل ارجمند،جواد مهدوی عادلی ،جواد طوسی ،مسئولین موسسه مالی و اعتباری عسگریه آقایان مروجی خلیلی و برخی دیگر از هنرمندان خراسانی نیز درباره حسین پور و آثار سینمایی و تلویزیونی اش صحبت کردند.


جهان خادم المله نیز که فیلنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون است،درباره و دشواری های ساخت آخرین فیلم او "باورم کن "که منجربه بیماری گوارشی و نهایتا درگذشت حسین پور شد،خاطرات و نکاتی را همراه با بغض و اندوه مطرح کرد و گفت محمد در طول ساخت فیلم سینمایی "باورم کن" بیش از اندازه تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفت که باعث شد از ناحیه معده دچار عوارض ناشی از استرس شود و شاید اگر این فیلم را نمی ساخت الان زنده بود.همچنین فرزندان حسین پور دقایقی از پدر و خصوصیاتش گفتند.

در این مراسم مهدی یمینی ،مدیر عامل مجمع هنرمندان خراسان لوح یاد بود این مجمع را به خانواده حسین پور اهدا کرد و در سخنان کوتاهی از این فیلمساز فقید خراسانی تجلیل کرد و گفت: سالها پیش مرحوم حسین پور و حسن حامدو سید ابراهیم اصغر زاده سه یار دبستانی بودند که با هم فعالیت هنری را آغاز کردند و امروز هیچکدامشان در بین ما نیستند .

یمینی با اشاره به اینکه بین ساخت "مینا و غنچه"، اولین فیلم سینمایی حسین پور در سال ۷۶ و "باورم کن" که در سال ۹۳ ساخته شد ۱۷ سال فاصله افتاد،از شرایطی که به هنرمندان تحمیل میشود تا نتوانند براحتی و در شرایط مساعد به تولید آثار هنری بپردازند،انتقاد کرد و گفت: دلیل اصلی اینکه حسین پور طی این سالها نتوانست اثر سینمایی داشته باشد و به سمت تلویزیون و تله فیلم و آثار داستانی برای شبکه های تلویزیونی روی آورد ،این بود که حسین پور می خواست یک فیلمساز مستقل باشد و با عم وابستگی به جریانها، استقلال خود را هزینه تولید فیلم نکند و دلیل اصلی ما برای برگزاری این یادمان غربت این فیلمساز مستقل است .

گفتنی است محمد حسین پور نویسنده و کارگردان سینمای خراسانی کار خود را از نوجوانی با فعالیت در تئاتر مشهد از اوایل دهه هفتاد آغاز کردو بعد ها در تلویزیون و سینما ادامه یافت. محمد حسین‌پور به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در سینما و تلویزیون فعال بود و آخرین فیلم‌اش تهیه‌کنندگی و کارگردانی «باورکن» بود، او ساخت فیلم‌های دیگری همچون «مینا و غنچه»، «باغچه‌بان» و سریال‌هایی مانند «غریب آشنا»، «آی آدم‌ها»، «روزهای سبز» و... را در کارنامه خود داشت.

در خاتمه مراسم نیز هدایایی از سوی خانواده حسین پور به عوامل فیلم سینمایی باورم کن اهدا شد و این فیلم برای اولین بار در جمع خانواده مجمع هنرمندان خراسان به نمایش درآمد.

مجمع هنرمندان خراسان در سال ۱۳۸۰به همت تعدادی از هنرمندان پیشکسوت با هدف همگرایی، همکاری و همبستگی هنرمندان ،شعرا ،نویسندگان ،روزنامه نگاران و اصحاب فرهنگ وهنر خراسانی در تهران تشکیل شده است.
کد خبر: 79619
Share/Save/Bookmark