کتاب با طعم کافه در «کافه کتاب»
نگاهی بر فروشگاه های کتاب در تهران؛
کتاب با طعم کافه در «کافه کتاب»
با توجه به کم رونق بودن بازار کتاب در کشور و نیز فاصله گرفتن و حتی گریز از کتاب در میان بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه، عده ای از مسئولان حوزه کتاب و نشر اقدام به ایده پردازی های مبتکرانه ای در زمینه ی ارائه کتاب و جذب مخاطب بیشتر در این حوزه نمودند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۸

این عده از فعالان برای سوق دادن افراد جامعه به سمت کتاب و کتاب خوانی علاوه بر توجه به نیازهای جامعه، کیفیت محتوا، طرح جلد و ظاهر کتاب؛ سهولت دسترسی به کتاب، توجه به نوگرایی، تنوع در فضا و محیط فروش و ارائه کتاب را از مسائل مهم و تعیین کننده در جذب افراد کتاب خوان و حتی کتاب گریز دانسته و در راستای این تفکر دست به ارتقا و احیاء برخی کتابفروشی ها زدند. 

در همین راستا امروزه به کتابفروشی هایی برمی خوریم که علاوه بر فروش انواع کتاب ، بسیاری دیگر از محصولات فرهنگی و هنری را در گوشه و کنار فروشگاه به مشتریان و میهمانان خود ارائه می دهند. محصولاتی مانند لوازم التحریر ، سی دی و نوارکاست و فیلم ، صنایع دستی و انواع محصولات هنری و فرهنگی. 

وجود انواع متنوعی از محصولات فرهنگی و هنری در یک کتابفروشی وسیع، سبب جذب مخاطبان هنر دوست و علاقمند شده و حتی افرادی که ارتباط چندانی با کتاب و کتاب خوانی ندارند را به این نوع فروشگاه ها هدایت می کند. 

مراجعین با قرار گرفتن در فضایی فرهنگی و هنری و خصوصا قرار گرفتن در معرض تعداد بسیار زیادی از کتاب های متنوع و برخورد با افراد اهل مطالعه و کتاب شناس، به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه ترغیب به گشت و گذار در قفسه های کتاب و در بیشتر مواقع خریدن کتاب می شوند. 

دیگر امتیاز این نوع از کتاب فروشی ها که اصطلاحا آن ها را فروشگاه یا سوپرمارکت کتاب می خوانند ، در کنار هم قرار گرفتن انواع محصولات فرهنگی و هنری بوده که تا حد زیادی می تواند پاسخگوی بسیاری از علایق و نیازهای مشتریان و مراجعین باشد و کمتر کسی را دست خالی بدرقه می کند. 

برخی از فروشگاه های کتاب نیز به جهت ایجاد فضایی صمیمانه تر و برای رفاه و جلب رضایت بیشتر مراجعین خود اقدام به راه اندازی مکانی برای نشستن و استراحت و نیز در کنار آن استفاده از انواع نوشیدنی ها و خوراکی ها نموده اند. 

این نوع از کتابفروشی ها که نام «کافه کتاب» را برای خود برگزیده اند و از طرفداران بسیار زیادی برخوردارند، به مشتریان خود این امکان را می دهند که در محیطی کاملا فرهنگی و در خلال انتخاب محصولات مورد علاقه خود و کتاب های مورد نظر ، ساعاتی را در همان کتاب فروشی، همزمان با نوشیدن چای و گوش سپردن به موسیقی های آرامش بخش ، صرف مطالعه و حتی یادداشت برداری از کتاب ها کرده و در صورت تمایل کتاب مورد نظر را خریداری نمایند. 

کافه کتاب ها در حقیقت تلفیقی از کتاب فروشی ، کافه و کتابخانه هستند و برخی از آن ها به دلیل حضور دائمی و یا پراکنده تعدادی از ناشران ، نویسندگان و شاعران برجسته و مطرح کشور ، گاه تبدیل به مکانی برای برگزاری جلسات و نشست های ادبی و فرهنگی و کارگاه های هنری و ادبی هستند؛ برای مثال می توان از کافه کتاب افق، کافه کتاب نشرچشمه، کافه کتاب نشر ثالث و غیره نام برد. 

از جمله اقدامات دیگری که برخی کتابفروشان برای جذب مشتری و رونق بخشیدن به بازار کساد کتاب نموده اند ، پرداختن به ویترین و دکوراسیون فضای خارجی و داخلی کتابفروشی ها است. 

بسیاری از کتابفروشی ها از انواع صنایع هنری از جمله سفال ، مجسمه ، تابلوهای نقاشی ، تابلوهای عکس و پوسترهای مشاهیر و بزرگان ادبی و هنری و ... برای زیبایی بخشیدن و جذاب و پر کشش نمودن فروشگاه خود استفاده می کنند و نیز با تغییر و تنوع دائمی ویترین بیرونی فروشگاه و استفاده از ابزارها و وسائلی خاص جلوه ای خلاقانه و پرجاذبه را برای فروشگاه خود فراهم می کنند . 

این نوع دکوربندی های داخلی و خارجی بسیار چشم نواز و دلنشین بوده و با تحریک حس کنجکاوی و زیبایی شناسی افراد حتی کتاب گریزان را به ورود به فروشگاه و پرسه زدن در میان کتاب ها و خرید ترغیب می کند. 

کتابفروشان و کتابداران حاضر در این نوع از فروشگاه ها، اغلب افرادی تحصیلکرده و کتاب شناس هستند که با راهنمایی های به موقع و معرفی کتاب هایی متناسب با نیاز و سلیقه ی مشتری، آن ها در خرید کتاب و تجربه نمودن مطالعه ای لذت بخش یاری می رسانند. 

امتیازات فروشگاه های کتاب در عین حال که به رونق بازار کتاب مدد می رساند برای کتابفروشان نیز مفید واقع شده و سودآوری بیشتری را نصیب آن ها می کند. 

کافه کتاب ها و سوپرمارکت های کتاب که در نوع خود تحولی شایسته در بازار کتاب به شمار می روند گرایش افراد به کتاب و کتابخوانی را افزایش داده و مسیر تازه ای در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی باز نموده اند.

حدیثه سوختانلو

کد خبر: 69449
Share/Save/Bookmark