لزوم پاسخگویی به نگرانی باستان شناشان و فعالان میراث در باره تاق بستان
در بیانیه «جامعه باستان‌شناسی ایران» تاکید شد:
لزوم پاسخگویی به نگرانی باستان شناشان و فعالان میراث در باره تاق بستان
«جامعه باستان‌شناسی ایران» خواستار پاسخگویی و روشنگری مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در اسرع وقت به ابهام‌ها و پرسش‌هایی درباره روش‌های غیر معمول خاکبرداری در مجموعه باستانی تاق بستان شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۴
به گزارش هنرنیوز؛ در متن این بیانیه که بر لزوم توجه به حفاظت از نقش برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌های باستانی تاکید دارد ،آمده است:
در هفته‌های اخیر اخبار تخریب‌ها، آسیب‌ها و بی‌توجهی‌ها به آثار تاریخی-فرهنگی بیش از پیش به گوش می‌رسد. از آن جمله می‌توان به مواردی چون آسیب به نقش برجسته‌های بَرمِ دِلَک و تنگ قندیل در استان فارس (خبرگزاری میراث فرهنگی ۱۳و ۲۵/۶/۱۳۹۱)، نقش برجسته خان‌تختی در استان آذربایجان غربی (خبرگزاری ایرنا ۲۵/۶/۱۳۹۱) و مجموعة باستانی تاق بستان در استان کرمانشاه (خبرگزاری مهر ۱۵/۷/۱۳۹۱) اشاره کرد. این‌گونه رویدادها در شرایطی اتفاق می‌افتد که هر سال بودجه‌های کلانی به حفاظت از آثار تاریخی-فرهنگی اختصاص می‌یابد. 

اتفاقات ناگوار در مجموعة باستانی تاق بستان یکی از موارد قابل تأمل در این زمینه است. طی هفته‌های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در چارچوب ساماندهی مجموعة باستانی تاق بستان اقدام به خاکبرداری در جلوی تاق‌ها و نقش برجسته‌های مجموعه تاق بستان کرده است. اما بر اساس تصویرها و گزارش‌های منتشر شده، این کار با استفاده از ماشین‌آلات سنگین و مته برقی و در فاصله بسیار نزدیک به تاق‌ها صورت گرفته که امری کاملاً غیر معمول است. 


مسؤولان پروژه در پاسخ به ابراز نگرانی دوستداران و اهالی میراث فرهنگی، اعلام کرده‌اند که این کار پس از مطالعات اولیه و کارشناسی انجام یافته است! پرسش اساسی از مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی‌خطر بودن این‌گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین‌آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان‌شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه‌ها بر اساس نظر آن‌ها انجام گرفته چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه‌ها برخوردارند؟ 

«جامعه باستان‌شناسی ایران» انتظار دارد که مسؤولان محترم سازمان میراث فرهنگی در خصوص آسیب‌ها و تخریب‌ها به سنگ‌نگاره‌های باستانی توجه کافی نشان دهند و بویژه انتظار می‌رود که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره عملیات خاکبرداری و برنامه حفاظتی در تاق بستان به نگرانی‌های اهالی میراث فرهنگی و بویژه باستان‌شناسان پاسخ گویند و در این باره روشنگری کنند.
 



«جامعه باستان‌شناسی ایران»، ضمن یادآوری مسؤولیت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مواریث فرهنگی کشور، ضروری می داند که مسؤلان محترم در اجرای برنامه‌هایی نظیر آنچه در تاق بستان اتفاق افتاده است، برای کاهش صدمات و آسیب‌های احتمالی به آثار و سرمایه‌های فرهنگی، از متخصصان و کارشناسان صاحب نظر بهره کافی ببرند. 

«جامعه باستان‌شناسی ایران» امیدوار است که مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در اسرع وقت دربارة ابهام‌ها و پرسش‌هایی که درباره روش‌های غیر معمول خاکبرداری در مجموعه باستانی تاق بستان صورت گرفته، پاسخ گویند و روشنگری نمایند.


«جامعه باستان‌شناسی ایران»
کد خبر: 47849
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۳
تاق بستان : 
ظاهرا یکی از دلایل اورده شده برای انجام چنین اعمال غیر استانداری در محوطه تاق بستان ، این بوده که این عملیات برای ثبت جهانی تاق بستان لازم است.در حالیکه سازمان جهانی یونسکو نگاهی بسیار موشکافانه و , علمی و تخصصی به سایت ها ی تاریخی در کشورها دارد. وقتی این سازمان از اضافه شدن یک طبقه ساختمان جهان نما در پشت عالی قاپو ایراد می گیرد و وجود چنین ساختمانی را تهدید برای خارج شدن نقش جهان از لیست آثار جهانی می داند ، چطور ممکن است به انجام چنین عملیات غیر عاقلانه ای ایرادی وارد نکند. کند و کاو و خاکبرداری سنگین در چند متری یکی از با شکوه ترین آثار ساسانی بی شک فرایند ثبت جهانی تاق بستان را مدت ها به تاخیر خواهد انداخت.
۱۳۹۱-۰۸-۰۵ ۱۹:۴۴:۱۰
 
ميراث فرهنگي به اسم حفاظت ومرمت به نابودي آثار كمر بسته است دليل اين امر هم نداشتن ناظران متخصص است براي محوطه هاي مانند تاق بستان جاي زمين شناسان ومتخصصين امور كارست خالي است جاي باستانشناسان متخصص سايتهاي ساساني خالي است معماراني كه خود ذينفع در انجام پروژه هستند اين اقدامات را تاييد مي كنند . ناظران عالي كه از مسئولين سابق ميراث هستند وبا شركت طرح دهنده همكاري مي كنند اين عمليات را تاييد مي كنند يعني ارائه كننده كار ناظر كار است ومعتمد ميراث فرهنگي در هيچ جاي دنيا اين اتفاق نمي افتد تاق بستان از محوط هاي بود كه تاكنون در مقابل تاقهاي آن باستانشناسان پژوهش انجام نداده بودند وناگفته هاي زيادي دارد شنيده ها حاكي است كه سنگفرش جاده صفوي پاي تاق را هم بار كاميون كردند. سالها پيش هم در همدان به اسم پاكسازي شير سنگي كه يكي از مهمترين آثار دوره ماد است با مواد شيميايي غير مرمتي شستشو دادند انجام دهنده كار كارشناس مرمت ابنيه بود وناظر مهندس عمران هيچكدام تخصص آن امر را نداشتند يعني كننده كار بايد مرمت اشيا تاريخي فرهنگي مي دانست وتخصص حفاظت آثار سنگي را مي داشت وناظر هم بايد همين تخصص را مي داشت جالب است از يك زمين شناس هم نظرگرفته نشده بود چون اعلام مي كردند سنگ مورد نظر گرانيت است در حاليكه جنس سنگ آهكي است ودر آينده نه چندان دور بايد شاهد متلاشي شدن آن باشيم . كميته وشوراي فني سازمان ميراث فرهنگي فاقد تخصص هاي لازم براي نظارت بر اقدامات مرمتي است واين بزرگترين مشكل است .در مورد تاق بستان كارشناساني كه با شركت آتك همكاري مي كنند وقرارداد دارند خود عضو كميته وشوراي فني سازمان ميراث فرهنگي هستند
۱۳۹۱-۰۷-۲۵ ۱۴:۰۱:۲۶
 
مطالعات اوليه وعلمي اعلام مي دارند كه سطح آب بايد5/1 متر پايين برود اين به سود تاقهاست اما استفاده از ماشين آلات سنگين با توجه به آهكي بودند سنگها ولايلايه بودن وهمچنين درزه ها وتركهاي موجود در سنگها كاري بس احمقانه است ارتعاشات اين ماشين آلات بر گستر تركها اثر مي گذارد وباعث ايجاد ريز تركها نيز مي شود كه در آينده عوارض آن مشخص مي گردد.
مسئله دوم اينست كه در سايت تاريخي تاق بستان تا كنون كاوش باستان شناسي مقابل تاقها انجام نپذيرفته بود وشواهد تاريخي در زير لايه هاي برداشته شده حداقل از دوره قاجار وجود داشته كه با اين كار از بين رفته است گرچه برخي بررسي ها از سنگفرشهاي جديد حكايت دارد اما
۱۳۹۱-۰۷-۲۵ ۱۳:۱۸:۲۱