کاشان شهر خانه‌های آجری
سفر به یکی از مراکز مهم معماری ایرانی؛
کاشان شهر خانه‌های آجری
یکی از شهرهایی که قدم زدن گاه به گاه در آن هرگز متضمن مفهوم تکرار نیست. کاشان است. از همین روی چند اثر از این شهر را مرور می کنیم.
 
تاريخ : جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۳


يكي از ديدني ترين و زيباترين خانه هاي تاريخي كاشان خانه طباطبايي واقع در خيابان علوي و همجوار با امامزاده سلطان امير احمد است .
اين خانه كه مشتمل بر يك حياط مركزي بزرگ (بيروني) و دو حياط خلوت (اندروني) و يك حياط متعلق به خدمه منزل ميباشد در طي سالهاي ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۵ به همت يكي از تجار سرشناس فرش  مرحوم حاج سید جعفر نطنزی كاشانی (معروف به طباطبائی)در كاشان ساخته شده است . اين خانه در زمينی به مساحت ۴۷۳۰ متر مربع و در حدود سال ۱۲۵۰ قمری با مهارت و هنرمندی معمار معروف کاشانی استاد علی مريم احداث گرديده است.
اين خانه مشتمل بر چهار صحن و حياط می باشد که حياط مرکزی متعلق به قسمت بيرونی و دو حياط متعلق به اندرونی و يک حياط متعلق به خدمه بوده است.


خانه تاریخی بروجردی كه در نیمه دوم قرن ١٣ هجری بوسیله مرحوم حاج سید حسن نطنزی كاشانی (معروف بروجردی)ساخته شده است. ٣.خانه تاریخی عباسیان كه در نیمه اول قرن ١٣ هجری بوسیله مرحوم حاج سید ابراهیم تاجر كاشانی ساخته شده است. اين خانه متناسب با شرايط جوي منطقه ي كويري كاشان طراحي و ساخته شده ، تا در گرماي تابستان بوسيله بادگيرهاي مرتفعي كه بالاي بام احداث شده است ، هواي خنك و مطبوع بتواند به طور طبيعي در زير جريان بيابد .

خانه‌های قدیمی کاشان هر یک در آجرهاشان روایت‌هایی بسیار و قصه‌هایی سرشارند. یکی از این قصه‌ها به خانه «بروجردی» باز می‌گردد. نزدیک به صد سال قبل پسر بروجردی تاجر معتبر فرش دلباخته دختر طباطبایی تاجر دیگر فرش شد. همین روایت عاشقانه کافی بود تا پدر شرطی نه چندان آسان برای ازدواج دخترش بر سر راه پسر بروجردی بگذارد. او شرط موافقت خود را با ازدواج دخترش با پسر بروجردی‌ها ساخت خانه‌ای برای دخترش قرار داد که با همان شکوه و جلال منزل خودش ساخته شده باشد.
همین شرط کافی بود تا پسر بروجردی‌ها مشغول ساخت خانه‌ای با شکوه و جلال گردد. ساخت این خانه ۱۰ سال به طول انجامید و سرانجام پسر بروجردی این شرط را انجام داد و توانست زندگی عاشقانه خود را با نو عروس طباطبایی در این خانه آغاز کند. 

خانه بروجردی‌ها طباطبایی‌ها، عامری‌ها و ۵۰۰ خانه تاریخی دیگر که بسیار از آنها محل سکونت نوادگان صاحبان این خانه‌ها هستند از زیبایی‌های بی‌مانند این شهر است مختصات شهر زیبای کاشان به واسطه گنبدها و بادگیری‌های کوچک و بزرگش منظره‌ای دلپذیر به این شهر بخشیده است. حمام‌های تاریخی نیز از جذابیت‌های پر تعداد این شهراند. 

در گذشته‌های نه چندان دور حمام به عنوان یکی از مراکز مهم شهری از ارزش بالایی برخوردار بوده است. هر حمام از عناصری هم چون هشتی، سردابه، گرمابه، گرم خانه، حوض، خزینه، راهرو و سکو تشکیل شده است و ساختار آن در شهرهای کویری از جذابیت بالایی برخوردار است.

حمام مکانی برای معاملات، معاشرت‌های پر تعداد تاجران، خواستگاری و مسائلی از این دست یکی از پرکاربردترین مکان‌های عمومی به حساب می‌آمده است. از سوی دیگر حمام به علت ساختار پیچیده و معماری ویژه یکی از جذاب‌ترین نقاط هر شهر می‌باشد. کاشان به عنوان یکی از شهرهای سنتی و دارای هویت شهرسازی به یقین یکی از گزینه های ارزشمند سفرهای نوروزی است.

کد خبر: 38614
Share/Save/Bookmark