نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران زمستان امسال برگزار می‌شود
به همت معاونت امور استان‌های صداوسیما
نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران زمستان امسال برگزار می‌شود
معاون امور استان‌های رسانه ملی از برگزاری نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران در زمستان امسال خبر داد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۳
به گزارش هنرنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، علی دارابی در نشست شورای عالی سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی انیمیشن رسانه ملی گفت: رئیس سازمان صدا و سیما مأموریت ویژه‌ای به منظور راه‌اندازی نهضت تولید انیمیشن در استان‌ها به معاونت امور استان‌ها سپرده و با توجه به اینکه مراکز استانی زمینه‌های مساعدی برای این کار دارند باید توانمندی ستادی رسانه ملی در اقصی نقاط کشور تقویت شود و از ظرفیت‌های بیرونی هم نهایت بهره‌برداری صورت بگیرد.

وی افزود: امسال بخش پویانمایی و انیمیشن فارغ از جشنواره تولیدات مراکز و به صورت مستقل برگزار می‌شود تا هم افکار عمومی بیشتر به این حوزه معطوف شوند و هم شاهد بسیج دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان انیمیشن برای تحقق هدف بزرگ رسانه ملی باشیم.

وی به ضرورت برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: لزوم افزایش تولیدات بومی با رویکرد ملی و جهانی از طریق بازشناسی ساختار و محتوای تولیدات، استفاده بهینه از منابع و تولید برنامه‌های تاثیرگذار و دوری از برنامه‌های خنثی برخی از این ضرورت‌ها هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره به شناسایی نیروهایی که در حوزه پویانمایی فعالیت می‌کنند کمک می‌کند و بانک اطلاعاتی مرکز صبا و دیگر موسسات فعال در این زمینه را کامل‌تر خواهد کرد ضمن اینکه جشنواره موجب تشویق برنامه‌سازان و افزایش کیفی کار آنها می‌شود.

دارابی به محورهای اصلی جشنواره ملی انیمیشن ایران پرداخت و افزود: مفاهیم دینی، مضامین متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی و تحقق هدف شکل‌گیری قطب انیمیشن دینی در ایران، اقتضائات استانی و آموزه‌های اخلاقی – تربیتی در اولویت قرار دارند.
در این نشست هر یک از اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی انیمیشن رسانه ملی طی سخنانی با اشاره به اهداف و کارکردهای این جشنواره، به بیان نقطه نظرات خود برای برگزاری کیفی‌تر و پربارتر آن پرداختند.

مصطفی رحماندوست در این جلسه با بیان اینکه در حوزه انیمیشن، تناسب محتوا با گروه مخاطبان و استفاده از جاذبه‌های برنامه‌سازی ضروری است گفت: لازم است ارزیابی‌های مختلفی برای تولیداتی که مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان هستند در نظر گرفته شود.
حسین ساری هم در سخنانی برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای انیمیشن و تولید آثار محتوایی در این زمینه را عاملی برای تقویت انگیزه‌ در برنامه‌سازان و فعالان حوزه پویانمایی دانست.

وی با بیان اینکه کیفیت از دل کمیت جلوه‌گر می‌شود خاطرنشان کرد: با تولید انیمیشن‌های متعدد، آثار فاخری در بین آنها رشد می‌کنند و مهارت‌ها تقویت می‌شوند البته توجه به کمیت، به معنای عدم پرداختن به راهکارهای افزایش کیفیت و جذابیت بیشتر انیمیشن‌ها نیست.

عبدالرضا تقدسی هم در این نشست با بیان اینکه در جشنواره‌های موجود شاهد حضور کمرنگ رسانه‌ای هستیم گفت: به نظر می‌رسد اولویت دادن به سریال‌‌سازی در جشنواره مستقل انیمیشن ملی ایران باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: اهدای جوایزی به سریال‌های انیمیشنی که قبلا تولید شده‌اند موجب دلگرمی سازندگان این تولیدات می‌شود و نگاه‌ها را از آثار کوتاه به سمت سریال‌ و کارهای بلند سوق می‌دهد.

سعیده ذاکری از دیگر اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران هم در سخنانی کوتاه با بیان اینکه آثار تلویزیونی معمولا در جشنواره‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند تصریح کرد: معمولا روال بر این است که آثار جشنواره‌ای بیشتر دیده می‌شوند اما موفقیت حرکتی عظیم مانند برپایی جشنواره ملی انیمیشن زمانی حاصل می‌شود که به فکر استمرار آن و توجه به آثار تلویزیونی باشیم.

وی ادامه داد: این جشنواره عامل محرکی است برای حرکت به سمت تولیداتی متناسب با استانداردهای جهانی و نیازهای موجود و علاوه بر این، شور و نشاط برنامه‌سازی را هم در بین فعالان این عرصه به وجود می‌آورد.

مریم کشکولی‌نیا دیگر عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره هم در این نشست با بیان اینکه برگزاری چنین رویداد فرهنگی بزرگی باید موجب بازگشت سرمایه‌های انسانی کشورمان به داخل شود گفت: در حال حاضر آثاری در حوزه انیمیشن تولید می‌شوند که همه مخاطبان را جذب نمی‌کنند بنابراین توجه به همه ظرفیت‌های موجود و طیف‌های مختلف مخاطبان، امری ضروری است.

ناصر گل‌محمدی از دیگر اعضای حاضر در نشست بود که طی سخنانی با بیان اینکه قطب‌ انیمیشن دینی با رشد انیمیشن ایران محقق می‌شود گفت: تمام مضامین مورد استفاده باید برگرفته از تعالیم دینی باشند.

وی ادامه داد: نهال انیمیشن که در مراکز استانی صدا و سیما کاشته می‌شود می‌تواند به درختی تناور در آینده‌ای نزدیک تبدیل شود؛ جشنواره ملی انیمیشن ایران باید به گونه‌ای استمرار یابد که جایگزینی برای آن پیدا نشده و قابل حذف هم نباشد.

امیر محمد دهستانی نیز در این نشست با تاکید بر پرهیز از شعارزدگی در جشنواره‌ها عنوان کرد: باید تلاش کنیم تولیدات پویانمایی در استان‌ها از نظر کمی و کیفی ارتقا یابد ضمن اینکه توجه به کارهای بلند و سریال‌ها در کنار آثار کوتاه در دستور کار قرار بگیرد.

دیگر عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره ملی انیمیشن ایران که در این نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداخت دکتر علیرضا گلپایگانی بود؛ وی با بیان اینکه شخصت کودکان امروز با مشاهده آثار انیمیشن و پویانمایی شکل می‌گیرد گفت: آموزش از طریق آثار کارتونی امری ضروری است ضمن اینکه اخلاق‌محوری در تولید اینگونه آثار هم باید مورد توجه جدی برنامه‌سازان قرار بگیرد.

مرتضی شمسی رئیس مرکز صبا هم در این نشست با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های تخصصی مراکز در قطب‌بندی انیمیشن خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره ملی انیمیشن ایران اتفاقی خجسته است و می‌تواند توانمندی‌های هر استان را متمایز از دیگر مراکز نشان دهد.

محمد سرشار هم دیگر عضو این شورا با بیان اینکه نفس برگزاری جشنواره فرصت خوبی را فراهم می‌کند عنوان کرد: این امر در شرایطی که نقاط قوت و ضعف قبلی را بررسی کنیم اهمیت بیشتری می‌یابد به خصوص اینکه حجم گسترده سرمایه‌گذاری‌ها را در سال جاری برای این منظور شاهد هستیم.

مدیر شبکه‌های پویا و نهال تصریح کرد: باید هزینه‌های جشنواره‌ها را به سمتی ببریم که بعد از برگزاری این رویداد، به سمت خریداری از آثار منتخب و نمایش آنها در سطح گسترده پیش برویم.
کد خبر: 95134
Share/Save/Bookmark