خیانت به علم شاخ و دُم ندارد!
نگاهی بر وضعیت خیابان انقلاب اسلامی؛
خیانت به علم شاخ و دُم ندارد!
خیابان انقلاب اسلامی که یکی از خیابان های اصلی شهر تهران است و حد فاصل بین میدان انقلاب اسلامی تا میدان امام حسین(ع) را در بر می گیرد در بخش غربی خود از سمت دانشگاه تهران تا چهار ولیعصر(عج) به کتابفروشی های مختلف و دفاتر نشر اختصاص دارد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
به گزارش هنرنیوز، تقریبا بیشتر اهالی نشر اتفاق نظر دارند که این خیابان یکی از طویلترین خیابانهای فرهنگی دنیاست چراکه به لحاظ بُعد مسافت چندین خیابان فرعی را نیز در بر می گیرد و با توجه به همین موضوع و ازدحام حجم کتاب می تواند بخش عمده ای از محصولات و تولیدات فرهنگی را در معرض دید و فروش مردم و مراجعین قرار دهد.

همچنین سلسله ناشران و کتابفروشی های موجود در این خیابان این مجموعه را به بازار بزرگ کتاب تبدیل کرده است که گویی هر کتاب فروشی یک غرفه از این بازار بزرگ است. اما در کنار این فروشگاه بزرگ، کاسبی کاذب فرهنگی نیز صورت می گیرد. یکی از این موارد که در حال حاضر همچون گیاه هرزی به دور درخت بازار نشر در این خیابان دیده می شود، فروش پایان نامه است.

تقریبا هیچکس نمی تواند عابر خیابان انقلاب باشد اما با پلاکارد ها یا مبلغان فروش پایان نامه برخورد نداشته باشد زیرا این افراد تعدادشان بسیار بالاست و تقریبا در تمام نقاط این خیابان به چشم می خورند.

این موضوع یکی از زشترین و ناهنجارترین مسائلی است که دامن علم و فرهنگ مملکت را گرفته و به صورت علنی نیز خرید و فروش می شود بی آنکه به اهمیت و آسیبهاتی این موضوع توجه شود.

مسئله فروش پایان نامه که امروز امری فراگیر شده است و تقریبا اغلب دانشجویان مقاطع مختلف را وسوسه می کند تا از زیر نوشتن آن و بار سنگین تحقیق و پژوهش شانه خالی کنند به نفع عده ای است که از این راه درآمدزایی می کنند و در واقع به جعل مدرک اخذ شده توسط دانشجو کمک شایانی می نمایند.

رخ نمود این مسئله بسیار دردناک است که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، که موظف به پژوهش و ارتقای سطح مطالعاتی خویش است در گوشه ای پا روی پا بندازد و با مبلغی قریب دو تا سه میلیون تومان، پروژه پایان نامه خود را به عده ای خائن به علم بسپارد تا رساله کاملی را به او تحویل دهند و این دانشجو پس از اخذ مدرک بر کرسی دانشگاهی بنشیند و به دانشجویان دیگری تدریس کند آنچه را که خود انجام نداده است و علم و سوادی نسبت به آن ندارد.

تبلیغ چیان فروش پایان نامه که همچون زالو، از سر و کول مراجعان خیابان انقلاب بالا می روند تا بالاخره مشتری هایشان را پیدا کنند عده ای جاهل اند که از سر ناچاری به تبلیغ کار ناپسند کارفرمایانشان دست می زنند اما جالبتر دفتر و دستکی است که در طبقات مختلف پاساژها و ساختمانهای خیابان انقلاب برای تنظیم و عقد قرارداد بین دانشجو و دفاتر فروش پایان نامه وجود دارد.

ماجرا وقتی از این پیچیده تر می شود که حتی نوشتن پروپوزال یا پیشنهادیه پایان نامه را هم می شود به این جماعت سپرد. پروپوزال طرح ابتدایی پایان نامه است که بر اساس نیاز جامعه علمی، خلاء موجود در حوزه تحقیق و علاقه دانشجو به موضوعی خاص نوشته می شود و بعد در شورای دانشگاه به تصویب می رسد لیکن گویی فضای داد و ستد چنان باز است که موضوع پیشنهادی را هم می توان از طریق لیست بلند بالای این سینه چاکان خیانت به علم پیدا کرد.

بدیهی است به سهولت می توان جلوی چنین افتضاحاتی را در حوزه دانشگاهی گرفت اما اینکه چرا برای آن اقدام نمی شد جای سوال دارد. اینکه چطور پایان نامه های ثبت شده در پایگاه فناوری اطلاعات به سهولت از طریق دستفروشان قابل خریداری است و از این رهگذر حیثیت جامعه علمی در خطر است.

به نظر می رسد این موضوع هم به دنبال خرید مدرک دانشگاه از طریق برخی فضاهای آکادمیک چندان هم دور از ذهن نباشد. اما به راستی در این میان حق کسانی که برای علم و فرهنگ این مملکت خون دل می خورند چه می شود.

لازم است تا چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود چرا که در صورت ازیاد فروش پایان نامه خصوصا در خیابان انقلاب چندی بعد باید منتظر تشکیل یک صنف قانونی از جانب آنها بود ضمن اینکه وجود این موضوع چهره ای کریه از فضای فرهنگی خیابان انقلاب ساخته است که تنزل علم و درجات آن را نشان می دهد و چیزی نمانده که خریداران پایان نامه دانشجویان مستعدی را که برای نگارش رساله شان تلاش می کنند مورد سُخره قرار دهند.

مریم خاکیان
کد خبر: 81904
Share/Save/Bookmark