«پیشخوانی در تعزیه» منتشر شد
ویژگی‌ ادبی - موسیقایی تعزیه در یک اثر
«پیشخوانی در تعزیه» منتشر شد
«پیشخوانی در تعزیه» پژوهشی در نغمات آوازی شبیه‌خوانی، نام اثری از اردشیر صالح‌پور است که توسط سوره مهر منتشر شده است.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۳

به گزارش هنرنیوز، «پیشخوانی در تعزیه» دارای هشت فصل است که به ترتیب عبارتند از «پیش درآمد»، «پیشخوانی، زمینه‌ها و تعاریف»، «ویژگی‌های ادبی پیشخوانی‌ها»، «سرایندگان پیشخوانی‌ها»، «موسیقی پیشخوانی‌ها»، «نوحه‌های پیشخوانی»، «خوانندگان و نوازندگان» و «سایر پیشخوانی‌ها».
در این کتاب به جز بحث تئوریک در زمینه نغمات آوازی شبیه‌خوانی، شعرهای از پیشخوانی‌ها تعزیه‌ها نیز گردآوری و منتشر شده است.
همچنین در این کتاب نام تعدادی از سرایندگان، خوانندگان و نوازندگان پیشخوانی‌ها نیز آمده است.
در مقدمه کتاب اینگونه آمده است: «ترانه‌ها، آواها و نواهای گمشده و رها‌شده در کوی و برزن‌ها با حمایت جدّی دولت قاجار مجالی یافت تا خود را به ثبت برساند. هر چند این فرصت مغتنم اگر چه خوش درخشید؛ اما دیری نپایید و بخشی از آن به گرامافون و صفحات و رادیو ره یافت بخش دیگر هم در یاد و حنجره‌ها پژمرد. و این همان نکته‌ای است که «روح‌اله خالقی» و «ابوالحسن صبا» به آن اشاره داشتند، که تعزیه وجه ضمان موسیقی ایرانی بوده است. به‌رغم ریشه‌ها و پیشینه‌های بسیار، «شبیه‌خوانی» در دورة قاجار رونق بسزایی یافت...»
«از صبا تا نیما»، «تکیه و حسینه‌های ایرانی»، «سرگذشت موسیقی در ایران»، «نمایش در ایران»، «تعزیه و تعزیه‌خوانی» و «سفرنامه بنجامین» نام تعدادی از منابع و مآخذ صالح‌پور برای نگارش «پیشخوانی در تعزیه» است.
«پیشخوانی در تعزیه» به قلم اردشیر صالح‌پور را انتشارات سوره مهر در ۱۱۵ صفحه و بهای سه هزار و ۶۰۰ تومان منتشر کرده است.
اردشیر صالح‌پور، مدرس، محقق عرصه تئاتر، دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر دارد.

کد خبر: 75974
Share/Save/Bookmark