برای من تئا‌تر سرزمینم در اولویت است
گزارش هنرنیوز از يك نشست تئا‌تر و يك گرده همايي در همدان؛
برای من تئا‌تر سرزمینم در اولویت است
نشست خبری دبیر جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان در همدان روز گذشته و هم چنین گرده همایی خودمانی هنرمندان به همراه داوران جشنواره در شب گذشته در سالن سینما تئا‌تر با اجرای رضا فیاضی برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۷
به گزارش خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز_ پیام دهکردی بعد از ظهر (جمعه) در نشست رسانه ای با حضور هنرمندان و گروه‌های تئاتری حاضر در جشنواره، با تاکید بر بغرنج بودن وضعیت فرهنگ کشور گفت: معنای سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی این است که حکم جهاد صادر شده، ولی بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور هنوز خواب هستند.

در این مراسم دبیر جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان گفت: بنده به عنوان پدر خانواده مسئولیت سنگینی دارم متاسفانه در سیاره ایران پدر خانواده باید کم بخوابد، کم بخورد و کار کند تا اعضای خانوده‌اش راحت زندگی کنند. یکی از بهترین اتفاقاتی که می‌توانست در این دوره برای همه خانوداه تئا‌تر بيافتد این است كه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای دیدن نمایش به همدان آمده‌اند با آن‌ها جلسات زیادی داشتم مثلاً در ارتباط با مسئله خصوصی سازی صحبت کردم و اشاره داشتم که باید تئا‌تر به بخش خصوصی متعهد و کار بلد واگذار شود. درباره افزایش بودجه صحبت‌هایی کردم که آن‌ها هم توضیحاتی دادند که درست بود و همه ما نسبت به شرایط اقتصادی فعلی آگاه هستیم.

او ادامه داد:در ‌‌نهایت گفتم کوچک‌ترین خواسته من از شما این است که فقط بیایید تئا‌تر ببینید، دیگر چیزی نمی‌خواهیم . کلمه تئا‌تر را در مجلس بیشتر استفاده کنید.

وي تصریح کرد: این راستا ندارد و به صراحت حرفش را می‌زند. زمانی که حکم جهاد در فرهنگ داده شده است باید متوجه باشیم که اوضاع وخیم است و حتماً باید با یک نیروی جهادی در این زمینه کار کنیم. تئا‌تر ما قربانی مدیریت‌های سلیقه‌ای شده است و تغییرات زود هنگام باعث شده کار‌ها بی‌نتیجه بماند. مثل همیشه عنوان می‌کنم که برای خرابی یک فرهنگ هفت الی هشت سال کافی است اما برای درست کردن آن حداقل بیست الی سی سال باید تلاش کرد.

دبير جشنواره كودك و نوجوان همدان گفت: من از حضور بخش دانش آموزی در جشنواره کودک و نوجوان حمایت می‌کنم می‌دانم که به آن‌ها سخت گذشته است، اما تمام تلاش خود را انجام می‌هم تا آن‌ها در شرایط راحتی در جشنوراه به سر ببرند ولي خوشحالم که در جشنواره بین المللی تئا‌تر ۴۰۰ دانش آموزان یک صدا فریاد زدند «زنده باد تئا‌تر دانش آموزی». من شخصاً به محل اسکان بچه‌های دانش آموزی سر زده‌ام و با آن‌ها ناهار خورده‌ام. چند بار هم از طرف خودم افرادی را برای بازرسی فرستاده ام تا شرایط شان را بررسی نمایند اما باز هم قبول دارم سختی‌هایی است ولی باید تحمل کرد. من آنچه را که در توانم است می‌گذارم.

در ادامه این نشست گرو‌های تئا‌تر هر کدام در بخش‌هایی خواسته‌ها و نظرات خود را به دبیر جشنواره عنوان کردند که یکی از این آن ها به مسئله كمك هزينه ها و دیگری در ارتباط با اهمیت دادن دبیر به گروه‌های بخش بین الملل اشاره كرد که دهكردي در این رابطه گفت: تمام تلاشم این است که كمك هزينه به موقع با گروه‌ها انجام شود. در جشنواره‌ای خودم داور بودم اما یک سال بعد پولش را گرفتم در صورتی که در حال حاضر مبالغ در این بخش پرداخت شده است. اما در مورد اهمیت داشتن گروه‌های بخش بین الملل و نگاه وی‍ژه دبیر به آن‌ها كه گفته‌ای بسیار نادرست است، بايد بگويم کسانی که من را می‌شناسند، می‌دانند که اولویت برای من تئا‌تر سرزمینم است.

وی تصریح کرد: حساسیت من به قدری به گروه‌های داخلی زیاد است که وقتی بسیاری از دوستان به من اسرار می‌کردند که گرو‌ه های خارجی را باید در اولویت قرار دهيم. در جایی به آن‌ها گفتم؛ کاری نکنید که بخش بین الملل را حذف کنم. تئا‌تر سیاره ایران برای من در اولویت است.

شب گذشته در سالن سینما تئا‌تر کانون شرکت گنندگان در جشنواره به همراه خبرنگاران و اصحاب رسانه جمع شدند و درشرایطی بسیار دوستانه و خودمانی با اجرای رضا فیاض پیشکسوتان تئا‌تر کودک و نوجوان به روی سن آمدند و هر کدام خاطره‌هایی دل نشین از دوران کاریشان تعریف کردند «عادل بزدوده» و «داوود کیانیان» از میهمانان این برنامه بودند که با خاطره‌‌هایشان موجب شادی حضار در سالن شدند.

داوود کیانیان در پایان صحبت‌هایش یکی از کتاب‌هایش را تقدیم به دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان «پیام دهکردی» کرد و در ادامه وي برای قدردانی از زحمات گروه دانش آموزی که از شهر کوچکی به نام «سرباز » واقع در سیستان و بلوچستان آمده بودند کتابش را به عنوان هدیه به آن‌ها نيز تقدیم کرد.

سپس توسط گروه دانش آموزی شهر سرباز مراسم بسیار زیبایی برگزار شد. آن‌ها شروع به نواختن موسیقی محلی همراه با حرکات فرم کردند که شور و شوق بسیار زیادی را در میان حاضرین به همرا داشت.

نکته جالب در این گرد همایی فضای بسیار صمیمی بود که بین حاضرین وجود داشت که در آن زمان از شب تقریباً سالن سینما تئا‌تر همدان پر شده بود.

جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان همدان ۱۵ مهرماه در این شهر فعالیت خود را آغاز کرده و تا ۲۱ همین ماه ادامه دارد.
کد خبر: 75424
Share/Save/Bookmark