سماواتي: «باغ قرمز» به مخاطب خود احترام مي‌گذارد
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۶
كارگردان فيلم «باغ قرمز» با بيان اينكه اين فيلم‌هاي نظير «باغ قرمز» در سينماي ايران مهجور هستند، گفت: «باغ قرمز» نقدي به لايه‌هاي زيرين اجتماع دارد و به مخاطب خود احترام مي‌گذارد.

به گزارش هنر نيوز به نقل از فارس، شامگاه يكشنبه 28 شهريور، نشست نقد و بررس فيلم سينمايي «باغ قرمز» با حضور «امير سماواتي» «تهيه كننده» و «كارگردان»، «پريچهر سهيلي» (فيلمنامه‌نويس)، «امين تارخ»، «شقايق فراهاني»، «فريد الدين» (بازيگران) و «اصغر هاشمي» (مجري) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

* «باغ قرمز» جزو آثار مهجور سينماي ايران است

بنابراين گزارش در ابتدا مجري از «امير سماواتي» در مورد انگيزه خود از ساخت فيلم سينمايي «باغ قرمز» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: فيلم «باغ قرمز» جزو بخشي از سينماي ايران است كه چند سالي است مهجور مانده است.

وي در ادامه افزود: فيلم «باغ قرمز» مخاطب خود را به فكر فرو مي‌برد. من با هزينه شخصي خود اين فيلم را ساختم در كنار آن مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز از من حمايت كرد.

سماواتي تصريح كرد: فيلم «باغ قرمز» به مخاطب احترام مي‌گذارد و انگيزه من از ساخت اين فيلم اين بود كه نقدي براي شرايط زيرين اجتماع داشته باشم و در كنار آن اين فيلم صرف سرگرمي ساخته نشده است.

* «باغ قرمز» مسائل پيراموني ما را به چالش مي‌كشد

به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «امين تارخ»، گفت:فيلم «باغ قرمز» جزو معدود فيلم‌هايي است كه تلاش مي‌كند مسائل پيراموني ما را به چالش بكشد و من اميدوارم از اين دست فيلم حمايت شود.

وي در ادامه از نحوه صداي اين فيلم انتقاد كرد و افزود: اگر مشكل صداي اين فيلم حل شود، فيلم «باغ قرمز» تبديل به يك فيلم شريف و نجيب خواهد شد كه در سينماي ايران از درجه كيفي بالايي برخوردار است.

* طرح اوليه «باغ قرمز» 20 درصد تغيير كرد

به گزارش فارس در ادامه اين نشست مجري از «پريچهر سهيلي» در مورد چگونگي رسيدن به فيلمنامه «باغ قرمز» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: من كار خود را با نوشتن فيلم‌هاي كوتاه آغاز كردم و تا به حال كار بلند انجام نداده بودم اما به دليل اينكه زياد رمان مي‌‌خوانم و زياد فيلم تماشا مي‌كنم به توصيه يكي از دوستان نزديك وارد كار بلند شدم.

وي در ادامه افزود: طرح فيلمنامه «باغ قرمز» يك ماهي بود كه شبانه روز ذهنم را مشغول كرد و من مدام اتود مي‌زدم و سكانس‌ها را جابجا مي‌كردم و اين كار دو ماه به طول انجاميد تا طرح به دست «امير سماواتي» رسيد و ايشان زحمت كارگرداني كار را برعهده گرفت.

در ادامه مجري از «امير سماواتي» در مورد اينكه چقدر به فيلمنامه اوليه وفادار بودند سوال كرد كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: به هر حال سينما كار گروهي است و من با «پريچهر سهيلي» جلسات متعددي داشتم و فكر مي‌كنم كه فيلمنامه اوليه 20 درصد تغيير كرد.

وي در ادامه افزود: فيلمسازي كار گروهي است و حضور «شقايق فراهاني» و «امين تارخ» كمك كرد تا ما به ابعاد وسيع‌تري دست پيدا كنيم.

سماواتي ادامه داد: فيلمنامه بعد از ساخت و در مرحله مونتاژ به تفكرات جديدي مي‌رسد و تا زماني كه از يك فيلم رونمايي نشود اين فيلم مدام در حال تغيير است.

او گفت: فيلم «باغ قرمز» براي اولين بار كه در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد ما متوجه شديم كه ريتم كار كند است و بعد از آن اين بخش را نيز ترميم كرديم.

به گزارش فارس در ادامه مجري از «امين تارخ» در مورد انتخاب بازيگران سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: من براي ايفاي نقش دكتر انتخاب شدم و در انتخاب ساير بازيگران دخالتي نداشتم اما ممكن بود سر صحنه ايده‌هايي به ذهنم برسد كه به كارگردان ارائه دادم و خوشبختانه او هم انعطاف پدير بود و اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه تمام نظرات در نهايت از فيلتر كارگردان مي‌گذرد و ما در اين پروژه بي‌مشكل كار كرديم.

* «داوود» شخصيت گنگ و مبهمي داشت

به گزارش فارس در ادامه مجري از «فريدالدين» در مورد نقش «داوود» سوال كرد كه وي در پاسخ،گفت: قبل از شروع فيلمبرداري با «امير سماواتي» در مورد اين نقش خيلي صحبت كردم، «داوود» شخصيت گنگ و مبهمي دارد و من دو ماه با اين نقش زندگي كردم و به مكان‌هاي مختلفي رفتم تا امسال «داوود» را پيدا كنم، اميدوارم از اين نقش خوشتان آمده باشد.

* «مهناز» از مشكل عاطفي برخوردار است

در ادامه اين نشست مجري از «شقايق فراهاني» در مورد نقش «مهناز» سوال كرد كه وي در پاسخ، خاطرنشان كرد: از نوع گويش، گريم مي‌توان فهميد كه «داوود» و «مهناز» از چه طبقه‌اي هستند و در اين ميان «مهناز» مشكل عاطفي دارد و از لجش تصميم مي‌گيرد با «داوود» ازدواج كند.

به گزارش فارس در ادامه «امين تارخ» گفت: اين فيلم در ژانر اجتماعي ساخته شده است و در طول فيلم مشاهده مي‌كنيم كه سه نسل از كودك، ميانسال و پير دچار مشكلات زيادي هستند و اين فيلم روابط مريض گونه يكسري انسان را نشان مي‌دهد كه گويي يك عكسبرداري از يك جامعه را نشان مي‌دهد.

* «عبدي بهروان» با دلش موسيقي «باغ قرمز» را كار كرد

در ادامه يكي از حضار از «امير سماواتي» در مورد موسيقي اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: «عبدي بهروان» براي موسيقي اين فيلم زحمت فراواني كشيد و قطعا خيلي از اين جنس موسيقي خوششان نمي‌آيد اما او با دلش اين موسيقي را ساخت و كار كرد.

در ادامه «امير سماواتي»، گفت: به شخصه معتقدم كه در ساخت يك فيلم مشاركت با مخاطبان حرف اول را مي‌زند، من فكر مي‌كنم سينما جايي است كه اجازه مي‌دهد ذهن مخاطب فعال شود و اگر اين مورد صورت نگيرد، ديگر نمي‌شود نام آن را سينما گذاشت.

* نام اوليه فيلم «بابا نوئل» بود

در ادامه يكي از حضار از «امير سماواتي» در مورد نام اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، گفت: نام اوليه اين «بابا نوئل» كه در وزارت ارشاد رد شد و فيلم به «باغ قرمز» تغيير نام داد.

به گزارش فارس، اين مراسم با استقبال خوبي از سوي مخاطبان مواجه شد و از حاضران در اين نشست مي‌توان به «بهزاد فراهاني»، «فهيمه رحيمي‌نيا»، «سحر قريشي» و «نيكي نصيريان» اشاره كرد.

اين مراسم راس ساعت 22 با اهدا لوح تقدير به مدعوين به اتمام رسيد.

کد خبر: 17004
Share/Save/Bookmark