نبود وجود سازو کار نظارتی برای موسسات خیریه / ارائه 129 مقاله علمی
درنشست خبری اولین همایش ملی خیر ماندگار مطرح شد؛
نبود وجود سازو کار نظارتی برای موسسات خیریه / ارائه 129 مقاله علمی
دبیر اجرایی اولین همایش ملی خیر ماندگار خبر داد عدم وجود سازو کار نظارتی برای موسسات خیریه باعث شده است موارد اندک فساد مالی ، اخلاقی و سیاسی عده ای محدود ، چهره خیریه ها و خیرین را مورد سوء ظن قرار دهند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۹
به گزارش هنرنیوز، روز گذشته نشست خبری اولین همایش ملی خیرماندگار با حضور حجت الاسلام علی ملانوری دبیر اجرایی همایش و دکتر نعمت الله موسی پور دبیر علمی همایش برگزار گردید.

در این نشست ، حجت الاسلام علی ملانوری دبیراجرایی همایش با بیان اینکه فعالیت خیریه و نیکوکارانه از دیرباز در ایران رواج داشته است که با ورود اسلام و توصیه موکد قرةآن خصوصا در مدل های اسلامی آن مانند وقف بیش از پیش گسترش می یابند گفت : این فعالیت ها تا چند دهه پیش به صورت سنتی و قائم به فرد انجام می شدند اما با ظهور ساختارهای نوین اداری در کنار تداوم فعالیت های فردی امور خیر نیز نهادی شده وبه صورت ساختار های رسمی دولتی و یا موسسات خیریه خصوصی توسعه یافتند.

وی ادامه داد: از سال 37 با تصویب وزارت عدلیه ، شهربانی مرجع صدور مجوز موسسات خیریه می شود که این امر تا به امروز توسط نیروی انتظامی ادامه یافته است در حال حاضر در کنار این نیرو ، وزات کشور ، سازمان بهزیستی ، وزارت ورزش و جوانان و شهرداری می توانند مجوز تاسیس موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد را ارائه کنند لذا به دلیل این تشتت در مراکز ارائه مجوز خیریه در حال حاضر هیج آمار دقیقی از تعداد موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد وجود ندارد ، تنها تخمین زده می شود که حدود 20هزار موسسه خیریه ثبت شده در ایران وجود داشته باشد.

به گفته وی ، عدم وجود سازو کار نظارتی برای موسسات خیریه باعث شده است موارد اندک فساد مالی ( پولشویی و فرار مالیاتی ) اخلاقی و سیاسی عده ای محدود ، چهره خیریه ها و خیرین را مورد سوء ظن قرار دهد.

حجت الاسلام علی ملانوری با اشاره به بنیاد خیریه راهبری آلا تصریح کرد: این بنیاد برای دستیابی به چشم انداز خود با نگاهی دانش بنیان و با همکاری استاتید و صاحب نظران حوزه امر خیر « سند خیر ماندگار» را تهیه و تدوین نموده است این سند از آن جهت خیر ماندگار نامیده شده است که هدف آن تقویت بنیان ها و زیربنای دانشی فعالیت های خیر و گسترش آن به صورت عالمانه و بر اساس تحقیق ، پژوهش و مدل های مدیریتی کارآمد است.

دبیر اجرایی همایش در مورد نخستین همایش ملی خیرماندگار با بیان اینکه این همایش اولین همایس علمی در حوزه امور خیر است تاکید کرد: همکاران برگزاری این همایش ، نهادهای علمی ، نهادهای اجرایی و نهادهای خیریه می باشند ضمن اینکه همایش با ساختار علمی به صورت پذیرش مقالات علمی و تشکیل پنل های علمی برگزار می شود این درحالی است که به دلیل تفاهم نامه بنیاد آلا با دانشگاه های اصفهان ، فرهنگیان ، تربیت مدرس و علم و فرهنگ این همایش در پایگاه استنادی جهان اسلام ( isc) نمایه می باشد.

به گفته وی ، این همایش با تمرکزموضوعی مطالعه و ارزیابی امور خیر در ایران برگزار می گردد که دارای 6 محوز اصلی مدیریت و امور خیر ، اقتصاد و امور خیر ، فرهنگ و امور خیر ، جامعه و امور خیر، فق و حقوق و امور خیر و آموزش و امور خیر است که برای هر محور موضوعات تخصصی تعریف شده است.

دبیر اجرایی اولین همایش ملی خیرماندگار خبر داد تعداد مقالات رسیده به همایش 129 مقاله علمی بوده ا ست که هم اینک در دست بررسی توسط کمیته های علمی است تا برای کاربردی تر شدن همایش و مشارکت خیریه ها و خیرین محوری به عنوان ایده ها و تجربیات موفق امور خیر طر احی شود.

وی با بیان اینکه کارگاه های مهارت افزایی مخصوص کارشناسان خیریه خصوصی و دولتی و خیرین در روزهای قبل و بعد از همایش برگزار می گردد از دوشنبه دوم اسفندماه 95 به عنوان زمان همایش یاد کرد و مکان همایش را دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد.

دکتر نعمت الله موسی پور دبیرعلمی همایش نیز در این نشست گفت: ما برای حفظ جامعه نیازمند نیکوکاری هستیم و عمل خیر اقتضائات و الزماتی دارد از جمله کسب دانش و تولید تجربه در امر خیر است.

وی با بیان اینکه حیات اجتماعی امروز به چنین دانشی نیازمند است ادامه داد: آثار عمل خیر یک آثار اجتماعی است و تجربه نشان داده است که مطلعه و پژوهش و آموزش برای امر خیر دارای کاستی هایی است.

به گفته دکتر موسی پور، آثار عمل خیر هم از حیض سیاسی و هم از جنبه اجتماعی قابل پیگیری است و شرایط اجتماعی باید به گونه ای ایجاد شود تا مطالعه امر خیر به عنوان یک عمل سازمان یافته نگریسته شود به طوری که امر خیر به عنان یک ضرورت تلقی گردد.
کد خبر: 94054
Share/Save/Bookmark