باید سرلوحه کارمان ولی فقیه باشد
علی اکبر ثقفی درگفتگو با هنرنیوز:
باید سرلوحه کارمان ولی فقیه باشد
علی اکبر ثقفی گفت: باید توجه داشته باشیم که رهبری چه مسیری را ترسیم می‌کند و در آن راستا گام برداریم در غیر این صورت حتماً به بیراهه رفته‌ایم.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۳
علی اکبر ثقفی در گفتگو با هنرنیوز از نگرانی‌های رهبری در ارتباط با فرهنگ گفت: حرکت سینما باید رو به تعالی باشد باید دقیقاً ارزشی فکر کنیم چون رهبر ما دغدغه فرهنگ و هنر را دارند و این موضوع را بار‌ها و بار‌ها به گونه‌های مختلفی اعلام کرده‌اند. چیزی که فرا‌تر از هنر است در مرحله اول اخلاق مداری و دین مداری ما در زندگی و رفتار ما است.

ثقفی درباره این موضوع که آیا سینماگران باید برای کار‌های خود برنامه ریزی داشته باشند که در این راستا یعنی فرهنگ سازی حرکت کنند گفت: هر کسی از جهان بینی خودش به دنیا نگاه می‌کند و دراصطلاح باید بگویم که هر کدام از ما مانیفست خودمان را داریم. جهان بینی ما با هم تفاوت دارد اما باید دقت داشته باشیم از مشاوره و رهنمود‌های افراد متخصص در این زمینه استفاده کنیم و در جهت تعالی فرهنگ و هنر با برنامه ریزی گام‌های مثبتی برداریم.

وی در ادامه افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که وقتی از یک طرف خیابان به طرف دیگر آن می‌رویم تا زانو در سوژه‌های موجود در اطرافمان فرو می‌رویم در حقیقت باید راحت‌تر بگویم که ما که تا خرخره در سوژه‌های ناب هستیم. باید در انتخاب سوژه‌‌هایمان دقت کنیم. همچنین این نکته را بگویم که اگر ما با کار‌هایمان یک نفر را هم بتوانیم روشن کنیم و راهنمایی درستی را انجام بدهیم می‌توانم بگویم که موفق شده‌ایم.

تهیه کنده فیلم سینمایی «مرگ کسب و کار من است» گفت: متاسفانه برخی از فیلم‌ها هیچ خاصیتی ندارند و دردی را هم بیان نمی‌کند و دغدغه‌ای هم ندارد این حاصل این است که ما بیشتر به کمیت‌ها نگاه می‌کنیم و توجه ویژه‌ای به کیفیت نداریم. ماباید از ساختن فضا‌های هیجان مدار دوری کنیم با این روند نمی‌توانیم اندیشه مخاطب را نسبت به گذشته و آنچه که اتفاق افتاده است را روشن کنیم.

ثقفی در ادامه افزود: بنده ازدوران کودکی فیلم‌های زیادی دیده‌ام و آن‌هایی یادم مانده است که برایم جذاب و در عین حال آموزنده بوده است. رسالت بزرگی که یک فیلم می‌تواند آن را به نحور احسن انجام دهد مبحث آموزش است و این زمانی اتفاق می‌افتد که فیلم و فیلم ساز یک گام از بیننده خودش جلو‌تر باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» راه کار‌های مناسب برای دوری از ساخته شدن فیلم‌هایی که هیچ دغدغه‌ای برای اجتماع خودشان ندارند حتی ایجاد سرگرمی هم نمی کنند گفت: عدم شناخت افراد نسبت به کارشان باعث به وجود آمدن فیلم‌های این چنینی می‌شود. مورد دیگری که می‌توانم بگویم این است که ما در بسیاری از موارد سلیقه‌ای برخورد می‌کنیم. ما وظیفه‌ای که داریم این است که در مرحله اول به جامعه و نظامی که در آن وجود دارد بی‌اندیشیم.

وی در ادامه افزود: باید متوجه و آگاه باشیم و نیازهای جامعه را بشناسیم و اهداف نظام مان را درک کنیم و در یک تعامل درست در حرفه خودمان در این مسیر گام برداریم. زمانی که ما موارد شخصی خودمان را در شرایط کنونی فاکتور بگیریم و در نظر نیاوریم به راحتی می‌توانیم با کمی تعمل نیازهای جامعه و اهداف نظام مان را دریابیم. ما باید ازخودمان بگذریم.

ثقفی در ارتباط با هنرمندانی که با ورود در این عرصه مسیر و راه خود را گم می‌کنند گفت: هنرمندان در ابتدای گام‌‌هایشان به دنبال شهرت هستند و بعد از اینکه این پله را طی نمودند به دنبال دست آورد‌های اقتصادی می‌روند و جایگاهی برای خودشان پیدا می‌کنند در صورتیکه باید دقت داشته باشیم که ابتدا باید محبوب بود اگر محبوب باشیم خداوند متعال مشهورمان نیز می‌کند. امام صادق (ع) می‌فرماید: اگر کسی بخواهد مشهور و محبوب شود باید کار را برای رضای خداوند انجام دهد و اگربخواهد گم نام هم باشد باز خداوند او را محبوب و مشهورمی کند.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه اگر سینماگران پشت سر رهبری حرکت نکنند نمی‌توانند به سرمنزل مقصود برسند گفت: قطعاً مانیفست ذهنی آن‌ها باید این گونه باشد و برای حرکت در این مسیر گام بردارند. اگر غیر از این باشد باید بگویم که بیراهه رفته‌اند. هر کسی برای خودش الگویی دارد و ما هم چون تابع ولایت مطلقه ولی فقیه هستیم سرلوحه کارمان باید ولایت فقیه باشد غیر از این راه‌مان بیراهه است.
کد خبر: 70564
Share/Save/Bookmark