مستند «یخچال‌های کویر»
از شبکه مستند پخش می شود
مستند «یخچال‌های کویر»
مستند «یخچال‌های کویر» ساخته فرهنگ خاتمی و از مجموعه «کوهستان‌های کویر» از شبکه مستند پخش می‌شود.
 
تاريخ : شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
به گزارش هنرنیوز، مستند «یخچال‌های کویر»، به این پرسش می‌پردازد که حاشیه‌نشینان کویر تنها کم‌تر از یک‌صد سال قبل که از برق و یخچال خبری نبود، در هوای گرم و خشک تابستان، چگونه زندگی می‌کردند؟ در اطراف بسیاری از این شهرها ابنیه‌هایی از خشت و گل وجود دارد که قرن‌ها از عمرشان می‌گذرد، سازه‌هایی فنی که بدون استفاده از هیچ‌گونه انرژی‌ای، یخ را تولید و نگاه‌داری می‌کردند تا در تابستان از آن استفاده کنند.

بسیاری از مردم، کویر را منطقه‌ای پست، گرم و خشک می‌دانند؛ در حالی که بیشترین قله‌های منفرد بالای ۴۰۰۰ متر ایران در این نواحی واقع شده است. در فاصله‌ای کمتر از ۴۰ کیلومتر از گندم بریانک با دمای ۶۸ درجه بالای صفر، که یکی از گرم ترین نقاط جهان به شمار می‌آید، کوهستان‌های برف‌گیر وجود دارد که مردم کشورمان و حتی بسیاری از کوه نوردان و جهان گردان از مناطق زیبای این منطقه اطلاعی ندارند.

مستند کوهستان‌های کویر به تهیه‌کنندگی محمدرضا میرحبیبی و کارگردانی فرهنگ خاتمی به سفارش صدا و سیمای مرکز کرمان تهیه و تولید شده است و قصد دارد نواحی کوهستانی را از نظر اینکه اقلیم منحصر به فرد در ایران است، معرفی کند.

برای جذابیت بیشتر این مستند از طراحی و گرافیک بهره گرفته شده است و این مستند امشب ساعت ۲۳ و در قالب «فانوس» از شبکه مستند پخش خواهد شد.
کد خبر: 77774
Share/Save/Bookmark