نقش جوان بیست ساله را می‌دهند به آدم ۴۰ ساله!
سعید پیردوست در گفتگو با هنرنیوز:
نقش جوان بیست ساله را می‌دهند به آدم ۴۰ ساله!
سعید پیردوست گفت: مگر فنی‌زاده قامت خاصی داشت اما بازیگر بود افرادی مانند حامد بهداد و بهرام رادان زحمت بسیاری برای جایگاه‌شان کشیده‌اند اگر هم پولی می‌گیرند نوش جان و گوارای وجودشان باد. من می دانم که چه سختی کشیده اند خود من با گفتن یک دیالوگ کارم را آغاز کردم.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
سعید پیردوست در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز درباره کمبود بازیگران جوان در سینما و نیاز شدید این حرفه به حضور چهره‌های جدید گفت: از کنار هر درخت کهنسالی جوانه‌هایی بیرون می زند و شروع به رشد کردن می‌کند. به نظر بنده در هنر هم اینگونه است. مگر پیشکسوتان ما چندین سال می‌توانند حضور داشته باشند و در کنار ما کار کنند. باید نیروهای جوان وارد کارشوند. زمانی که انرژی این دوستان در مسیر کم می‌شود باید نیروی جوان‌تر این مسیر را ادامه دهد و حرف‌های تازه‌ای را برای گفتن داشته باشد.

وی در ادامه گفت: سینما احتیاج شدیدی به نیروهای جوان‌تر دارد. منظورم قطعاً این نیست که هر کسی از هر کجا که آمد گفت من بازیگرم باید آن را راه بدهند و همه در‌ها و پنجره‌ها به رویش باز شود. حتماً این گونه نیست و نخواهد بود. برای رسیدن به هنر باید زحمت کشید باید درد‌ها و ناراحتی‌های زیادی را تحمل کرد و در یک جمله بگویم که باید در این مسیر ریاضت کشید. هر کسی که امروز در جایگاهی درهنر این مملکت قرارگرفته است حتماً مسائل و مشکلات زیادی را تحمل کرده است که خیلی از افراد جامعه از آن بی‌اطلاع هستند هیچ کسی یک شبِ به جایی نرسیده است. هر کسی به نحوی وارد این عرصه شده است، یا دوره‌های بازیگری را دیده است و یا بر اثر تجربه کردن و تجربه اندوزی توانسته است خودش را به جایگاهی برساند.

پیردوست در ادامه گفت: برای رسیدن به این جایگاه و چهره شدن باید مرارت‌های زیادی را تحمل کرد بنده به خوبی یادم است که برای اولین بار در فیلم سینمایی «خاک» بازی کردم که در آن هم یک پلان حضور داشتم و در کنار قهوه خانه‌ای در آن صحنه از فیلم نشسته بودم و تنها دیالوگ بنده هم این بود که می‌گفتم: چایی یکی یه ریال دیگه تازه و کهنه نداره. این فیلم سینمایی به کارگردانی مسعود کیمیایی بود که من برای اولین بار جلوی دوربین رفتم.

بازیگر مجموعه «قهوه تلخ» گفت: حضور فیزیکی در طول فیلم داشتم اما تنها دیالوگ بنده همین جمله‌ای بود که برایتان گفتم. من بسیار پله پله پیشرفت کردم و مسیر کاری‌ام را آهسته و آهسته طی نمودم. با توجه به اینکه کیمیایی ازدوستان بنده بود هیچ وقت نخواستم که از این رابطه در آن زمان استفاده کنم و ایشان هم می‌سنجید که دقیقاً چه چیزی را می‌خواهد. نیروهای جوان باید وارد عرصه سینما و تلویزیون بشوند و جای افرادی مانند عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و داوود رشیدی و سایر پیشکسوتان ما را به درستی بگیرند.

پیردوست در ادامه افزود: بازیگرانی در حال حاضر نقش جوان‌های عاشق بیست ساله در سینما را بازی می‌کنند که دیگر سن و سال و چهره‌شان این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که در آن سن ایفای نقش کنند. ما شرایطی را فراهم نکرده‌ایم که جوان با عرق ریختن زیرنظر خودمان وارد این کاربشوند و نتیجه‌اش را در شرایط کنونی می‌توان مشاهده کرد. افرادی مانند حامد بهداد و بهرام رادان زحمت کشیده‌اند این افراد صرفاً فقط جلوی دوربین نرفتند که بازیگر شوند بلکه این افراد به خود هنر و خلق کردن و ایفای یک نقش درست از مسیر درست فکر می‌کردند و تلاش می‌کردند که کارشان را درست انجام دهند و عاشق کارشان بودند.

وی در ادامه گفت: به دیده شدن خودشان نمی‌اندیشیدند اگر پولی باشد و این دوستان می‌گیرند گوارا و نوش جانشان باشد چرا که من می‌دانم چه زحمتی کشیده‌اند تا امروز برای خودشان جایگاهی در این حرفه داشته باشند ولی این را هم باید بگویم که عده‌ای هم هستند که متاسفانه حقشان نیست و این پول‌ها را می‌گیرند افرادی هستند که قامت خوب و چهره مناسبی دارند اما توانایی لازم را ندارند. مگر مرحوم فنی‌زاده بازیگر توانمندی که همه از آن به نیکی یاد می‌کنند قامت درجه یکی داشت؟ آرزو می‌کنم که سینمایی ما به بیراهه نرود و امثال حامد بهداد و بهرام رادان هنوز که هنوزاست و تا جایی که می‌توانند به چرخه سینما کمک کنند.

سعید پیردوست با اشاره به اینکه برخی خبرنگاران امانت دار خوبی نیستند گفت: در آخر دوستدارم از طریق رسانه شما نکته‌ای را بگویم آن هم رو به همکارانتان و خبرنگار‌های مح‌تر است و آن هم این است که خواهشاً هر آنچه را که می‌گوییم مکتوب کنند و در شرایط خاص سوال‌های بحث برانگیز نپرسند و یا اینکه اگر ما در شرایطی که ناراحت و عصبی هستیم و سخنی می‌گوییم که مناسب نیست آن را تی‌تر نکنند. خبرنگار محرم هنرمند است و باید به گونه‌ای رفتار کند تا هنرمند رازدلش را با او بگوید.

بازیگر مجموعه «نقطه چین» گفت: لحن بد و تند افراد را برای تیترهای درشت خودشان استفاده نکنند. خبرنگار‌ها باید دقت کنند که با نوع نگارشی که انجام می‌دهند رنجش خاطر افراد را از هم محیا نکنند تا افراد بی‌و خود و بی‌جهت از هم دلگیر بشوند و دوستی‌‌هایشان از بین برود. مثلاً من در جایی گفته بودم که از نقشم در مجموعه «قهوه تلخ» رضایت ندارم منظورم نقش بوده است و نه خود مجموعه در صورتی که این مجموعه یکی از قوی‌ترین سریال‌هایی بوده است که مهران مدیری کار کرده است بنده نقشم را دوست نداشتم و این ارتباطی به آن مجموعه ندارد. دوستی هم این گفته بنده را به گونه‌ای دیگر ارائه کرده بود که به نظرم درست نبوده است.
کد خبر: 70573
Share/Save/Bookmark