موضوع کتاب بکر است / کتاب مخاطب عام دارد / نثری پاکیزه ، روان و بدون غلط / نگاه عاطفی کتاب به موضوع ها
گزارش هنرنیوز از نقد کتاب « دکتر بدو»؛
موضوع کتاب بکر است / کتاب مخاطب عام دارد / نثری پاکیزه ، روان و بدون غلط / نگاه عاطفی کتاب به موضوع ها
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
به گزارش خبرنگار حوزه کتاب هنرنیوز ، نشست نقد و رونمایی از کتاب « دکتر بدو» با حضور نویسنده این اثر دکتر رضا منتظر و با حضور امیر سرتیپ دوم غلامحسین دربندی و امیر سید ابراهیم گلفام و با حضور سعید علامیان منتقد این جلسه برگزار گردید.

امیر سرتیپ غلامحسین دربندی که در این کتاب نقش راوی را برعهده دارد در این مراسم با اشاره به رشادت های رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس گفت: باید توجه ویژه ای به ادبیات دفاع مقدس بشود و با نگارش این نوع کتابها، هم اطلاعاتی از وضعیت جبهه های دفاع مقدس به نسل های آینده منقل شود و هم، باعث شود تا چرخ این نوع ادبیات همواره به خوبی بچرخد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل دفاع مقدس وجود دارد که تاکنون کمتر رسانه ای شدند یاد آور شد : ما در سطح کشور چند کتاب در مورد عملیات فتح المبین داریم؟ آیا این عملیات ها نباید اطلاع رسانی شوند؟

امیر سرتیپ دربندی با اشاره به سربازان امریکایی اظهار داشت: هنگامی که سربازان امریکایی از جنگ برمی گردند اکثریت آنان یا خود کشی می کنند یا راهی بیمارستان های روانی می شوند و یا با اسلحه به جان مردم می افتند و بنا به گزارش پنتاگون، خود کشی در میان سربازان از جنگ برگشته در امریکا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. اما رزمندگان ما هنوز هم، بعد از بازگشت از جبهه برای کشور افتخار آمیز هستند.

این فرمانده نظامی با اشاره به نقش اقلیت های مذهبی در جنگ گفت: ما در جنگ شاهد حضور اقلیت های مذهبی در جبهه ها بودیم و معمولا این اقلیت ها در ارتش حضور داشتند و در این کتاب به این اقلیت ها توجه شده است و حتی من خودم برای ثبت در این کتاب به سراغ خانواده سرباز زرتشتی که در جبهه به شهادت رسیده بود رفتم تا عکس او را برای چاپ در این کتاب بگیرم.

دکتر سرهنگ رضا منتظر نویسنده کتاب هم در این نشست گفت: من پیش از این؛ سه جلد کتاب در حوزه پزشکی نوشته بودم اما هیچگاه خودم را نویسنده نمی دانم. لذا سعی کردم با نوشتن خاطرات امیر دربندی این گزارشها را جمع آوری و در اختیار نسل های آینده بگذارم و امیدوارم دوستان، غلط های من را بگیرند تا در چاپ های بعدی لحاظ شود.

وی ادامه داد: در نگارش این کتاب سعی کردم همه مطالب کتاب مستندگونه باشند. حتی اگر نامی از افراد یا روستاهای کوچکی از کشور در این کتاب قید می شود تلاش شده با ارائه سند باشد تا این کتاب به عنوان یک سند تاریخی مطرح شود.

نویسنده کتاب دکتر بدو تصریح کرد: در این کتاب علاوه بر اینکه به جزئیات مسائل بهداشتی در مناطق جبهه اشاره شده است سعی کردیم به مشکلات در زمان های غیر حمله هم اشاراتی داشته باشیم مثل طغیان رودخانه ها یا هجوم حشرات و مسائل دیگر.

سعید علامیان منتقد جلسه هم با اشاره به کتاب دکتر بدو گفت: اول باید تولد این کتاب را در عرصه ادبیات به نویسنده اثر تبریک بگویم ضمن اینکه معتقدم موضوع این کتاب ، موضوع بکر و کم یابی است چرا که ما هنوز در مورد پزشکی جنگ قدم های بلندی را برنداشتیم و این کتاب می تواند حتی قدم اول محسوب شود.

وی با بیان اینکه این کتاب مخاطب عام دارد و تاریخ محور نیست اضافه کرد: اما خاطرات و گزارش های این کتاب به تاریخ تنه می زند.

این منتقد با اشاره به راوی کتاب گفت: ما با خواندن این کتاب صدای امیر دربندی را به خوبی می شنویم و اعتبار راوی نه تنها در میان نظامیان که در میان هنرمندان هم شناخته شده است. ضمن اینکه ایشان یکی از راویان معتبر و به روز است.

علامیان ادامه داد: کتاب نگاه عاطفی دارد این درحالی است که ما معمولا این نگاه را در میان ارتشی ها کمتر سراغ داریم.

وی یاد آور شد: این کتاب برای جوانان بسیار مفید است تا متوجه باشند که ارتش در عرصه امداد رسانی چه فداکاریهایی را انجام داده است.

این منتقد و نویسنده از کتاب «دکتر بدو» به عنوان کتابی یاد کرد که دارای نثر پاکیزه و روان و بدون غلط است و به خوبی توصیف شده است و شرح حال محسوب می شود.

وی در خاتمه نیز اظهار داشت: طرح روی جلد این کتاب بسیار زیبا است و متاسفم که نام طراح جلد در این کتاب قید نشده است.

امیر سرتیپ سید ابراهیم گلفام مسئول نشر آثار دفاع مقدس در ارتش هم در این مراسم ضمن قدردانی از امیر دربندی و نویسنده کتاب دکتر بدو با اشاره به رشادت های رزمندگان اسلام گفت : سالیان سال است که بنده امیر دربندی را می شناسم و خوشحالیم که خاطرات ایشان در کتابی به نام کتاب دکتر بدو نقش بسته است.

وی افزود: باید نمادهای قهرمانانه رزمندگان در سطح شهر نصب شود و نگارش کتاب خوب نیز می تواند یکی از مواردی باشد که به نشر ارزش های دفاع مقدس کمک می کند.

امیر سرتیپ گلفام با بیان اینکه در عرصه فرهنگی ، هزینه معنایی ندارد و ما باید در حوزه فرهنگی هزینه کنیم اعلام آمادگی کرد تا تمامی کتابهای منتشر شده ارتش را بدون هیچگونه چشم داشتی به سایر کتابخانه ها اهدا کند.

وی تاکید کرد: کسانی که قلم بدست می گیرند باید بدانندکه این قلم یک امانت الهی است و امیدواریم قلم روان و صادق آنان در عرصه نشر دفاع مقدس و بویژه در حوزه ارتش همچنان پایدار و فعال باشد.
کد خبر: 83290
Share/Save/Bookmark