حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از حوزه کتاب و کتابخوانی /  معرفی شش اثر فاخرادبی از سوی اساتید ادبیات
در نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی عنوان شد:
حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از حوزه کتاب و کتابخوانی / معرفی شش اثر فاخرادبی از سوی اساتید ادبیات
«نخستین نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی» با استقبال جمع زیادی از اساتید ، پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه کتاب روبرو شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر روز گذشته ، نخستین نشست کتابخوان تخصصی زبان و ادبیات فارسی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با حضور مدیر کل مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، رئیس پژوهشگاه زبان و ادبیات فارسی ، دو تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از استاتید، پژوهشگران ، دانشجویان و کتابداران استان تهران درپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، دراین نشست شش تن از اساتید ادبیات فارسی همچون روح انگیز کراچی ، اسماعیل امینی، لیلا کُردبچه، امید نقوی ، شراره علا و سمیه ذاکری به معرفی کتابهای مورد نظر خاختند.

« دکتر روح انگیز کراچی» کتاب «بانو گشسب نامه » را که نوشته خودش بود را معرفی کرد و گفت: این کتاب بر اساس شش نسخه خطی تنظیم شده است که من این کتاب را درسالهای 78 و 79 نوشتم و به علاقه مندان توصیه می کنم لااقل پیش گفتار این کتاب را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: نگارش این کتاب مورد علاقه من بود چرا که من تمایل داشتم در مورد بانو گشسب کار کنم. کراچی با بیان اینکه این بانو گشسب یک قهرمان است تاکید کرد که وی در این کتاب قصد قهرمان سازی نداشته است و از همگان خواست تا این کتاب را مطالعه کنند.

«دکتر اسماعیل امینی» به معرفی کتاب « تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری» نوشته روح انگیز کراچی پرداخت و گفت: متاسفانه ناشر این کتاب به خوبی نتوانسته است این کتاب با ارزش را معرفی کند و گویا ویراستاراین کتاب به هیچ عنوان اطلاعاتی از ادبیات نداشته است و نباید دانشگاه و پژوهشگاه علوم انسانی کتابی را منتشر کنند که مشکلات ویراستاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: این کتاب در روزگاری که پژوهش در حوزه های دانشگاهی فایده نهایی آن فقط برای پژوهشگر و نظام اداری است به چاپ رسیده است که غنیمتی است.

امینی با بیان اینکه نویسنده اثر تلاش کرده است تا تحریف نسبت به شاعران زن را از بین ببرد و رفع شبهه کند خبر داد که این کتاب سال 94 به چاپ رسیده و توانسته است جایزه پروین را تصاحب کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: سود اینگونه کتابها به نفع فرهنگ کشور خواهد بود ضمن اینکه این کتاب با دقت علمی زیاد نوشته شده و می تواند الگویی برای کسانی که می خواهند کار پژوهشی انجام بدهند باشند.

وی در خاتمه گفت: این کتاب به معرفی 19 زن شاعر با اسناد و مدارک می پردازد و اشعار آنان را نیز تحلیل می کند لذا من از همه علاقه مندان به ادبیات می خواهم که حتما این کتاب را مطالعه کنند.

«دکتر لیلا کُردبچه» نیز دراین نشست به معرفی کتاب « نگاهی تحلیلی به علم بیان » اثر حسین آقا حسینی پرداخت و گفت: نویسنده اثر سعی کرده است نگاه دیگری به علم بیان داشته باشد چرا که صاحب اثر، تجربه زیادی در تدریس علوم بلاغی دارد.

به گفته وی در این اثر، در مورد علم بیان ، آرای قدما و معاصرین نقل و تحلیل و بررسی می شود و در برخی موارد نیز مورد نقد قرار می گیرد.

این استاد ادبیات با بیان اینکه در این کتاب نگاه جزئی نگر در فصل بندی دیده می شود که در کتابهای دیگر کمتر مورد توجه قرار می گیرد گفت: زبان کتاب جامع و ساده فهم است و مثال هایی که در این کتاب قید می شود شامل ادبیات کهن و معاصر است ضمن اینکه در این اثر ما با یک نگاه سبک شناسانه ای نیز روبرو هستیم.

کُردبچه ادامه داد: نوع تقسیم بندیها در این کتاب متفاوت است و تشبیهات به چند گونه متفاوت تقسیم شده است.

«دکتر امید نقوی» نیز به معرفی کتاب « سخن آشنا ادبیات ایران از ابتدا تا امروز» اثر خودش و پروانه عزیزی پرداخت و گفت: در شمار کتاب های ادبی، جای این کتاب خالی بود و هدف ما از نگارش این کتاب علاقه مندی دانشجویان و مردم به ادبیات فارسی بود و سعی کردیم زیباترین اشعار شاعران را در این کتاب گردآوری کنیم و برای اینکه ما دانشجویان و مردم را به ادبیات علاقه مند کنیم لازم است که زیبایی های ادبیات را به آنان معرفی کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کسی که این کتاب را در اختیار داشته باشد دیگر نیاز به اطلاعات جزیی دیگر در مورد شاعران نخواهد داشت یادآور شد: در انتهای هر فصل به زبان ساده در مورد ادبیات توضییح داده شده است و سعی کردیم همه جوانب شعر را در نظر بگیریم ضمن این که به تمام سبک و سیاق هایی که در ادبیات معاصر وجود دارد نیز در این کتاب توجه شده است.

نقوی در خاتمه خبر داد یک فصل از این کتاب به داستان معاصر اختصاس دارد.

«دکترشراره علا» به معرفی کتاب« هشت رساله در باره احوال زنان» اثر روح انگیز کراچی پرداخت و گفت: این کتاب به دوره صفوی برمی گردد دوره ای که سبب تغییر سبک در میان شاعران شد. این 8 رساله به بدترین شکل نسبت به زنان قضاوت می کند و حاکی از آن دوران است اما باید مخاطب به چینش این رساله ها توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشخص است که نگارش و گردآوری این متون برای نویسنده پر زحمت بوده است افزود: این کتاب برای من جذاب بود و آشکارا مشخص است که نویسنده نسخ زیادی را برای یافتن این 8 رساله جستجو کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چاپ این کتاب به سال 1390 برمی گردد و در اول و آخر هر رساله تصویر رساله موجود است و خواننده در هر رساله با یک پیش گفتار جداگانه ای روبرو است که فهم او را از رساله افزایش می دهد.

علا تصریح کرد: من به خوانندگان این کتاب پیشتهاد می کنم که اول مقدمه این کتاب را مطالعه کنند چرا که معتقدم مقدمه این کتاب به منزله یک دردنامه است.

«دکتر سمیه ذاکری» آخرین نفری بود که به معرفی کتاب« فرهنگ داستان های عاشقانه در ادب فارسی» اثر علی اصغر بابا صفری پرداخت و یادآور شد: موضوع عشق و عاشقی از مضامینی است که نظر زیادی از نویسندگان را برای نگارش این نوع داستانهای عاشقانه جلب کرده است و به همین دلیل نیز ما شاهد نگارش گونه های متفاوتی از این نوع عاشقانه ها در ادبیات هستیم.

وی ادامه داد: داستانها علاوه بر جنبه سرگرمی که برای خواننده دارند با او نیز همذات پنداری می کنند تا او بتواند آمال و آرزوهای خودش را نیز جستجو کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کثرت آثار عاشقانه از جمله داستانهای عاشقانه آنقدر زیاد است که سبب سردرگمی پژوهشگران در این زمینه می شود و این جاست که این کتاب می تواند حائز اهمیت باشد.

به گفته وی ، در این کتاب 1389 داستان عاشقانه تحت 715 عنوان اصلی معرفی می شوند. ذکری با بیان اینکه عنوان داستانها به صورت الفبایی تنظیم شده و ترتیب تاریخ اثر هم رعایت شده است گفت: مولف ، اطلاعات مفیدی از داستانها را در اختیار مخاطب می گذارد و به مشخصات نسخ خطی داستانها نیز اشاره می شود.

به گزارش خبرنگار ما دربخش دیگری از این مراسم نیز؛ فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از برگزاری چنین برنامه هایی از حمایت های کمیسیون فرهنگی مجلس برای گسترش فرهنگ کتابخوانی خبر دادند.

در پایان نیز ، آیین تقدیر از شش تن از اساتیدی که در این برنامه به معرفی کتاب پرداختند با حضور مرتضی محمدزاده مدیر کل مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، دکترمهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد نجات رئیس پژوهشگاه زبان و ادبیات فارسی و فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی شاه عنایتی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.






گزارش از : مجید معافی                                                                                               
کد خبر: 93190
Share/Save/Bookmark