توجه جدی به امر «کتابخانه» و «کتابخانه سازی» / افزایش کیفیت،  نظارت و حمایت از کتابخانه ها
در آیین بازگشایی کتابخانه عمومی «شقایق» مطرح شد؛
توجه جدی به امر «کتابخانه» و «کتابخانه سازی» / افزایش کیفیت، نظارت و حمایت از کتابخانه ها
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران خبر داد باید بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه و به ازای هر 100 نفر نیز یک و نیم جلد کتاب در کتابخانه ها موجود باشد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر دیروز آیین بازگشایی کتابخانه عمومی شقایق شهر تهران با حضور علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین و کتابداران کتابخانه شقایق و مدیران منطقه شمیران نو برگزار گردید.

علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب گفت: کتابخانه شقایق در سال 84 افتتاح گردید که تا امسال، هیچ گونه تعمیرات جدی در آن صورت نگرفته بود اما امسال با اختصاص اعتباری، این کتابخانه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اگر ما می خواهیم توسعه فرهنگی در کشور داشته باشیم می بایست به امر «کتابخانه» و «کتابخانه سازی» توجه جدی داشته باشیم افزود: متاسفانه آمارهای خوبی در مورد سرانه مطالعه در کشور مشاهده نمی شود و همه آنان ناشی از این است که توجه کافی به امر کتابخوانی و کتابخانه ها نمی شود.

 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران تصریح کرد: من دست یاری به سوی مجلس شورای اسلامی ، شهرداری و بقیه ارگانها دراز می کنم و درخواست می کنم که بحث کتاب و کتابخوانی و توسعه کتابخانه ها را جدی بگیرند.

علی نیکنام تاکید کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی باید به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه وجود داشته باشد و به ازای هر 100 نفر نیز می بایست یک ونیم جلد کتاب در کتابخانه ها موجود باشد این درحالی است که فاصله ما با این استانداردها بسیار زیاد است.

وی در خاتمه اظهار داشت : کتابخانه های عمومی استان تهران علاوه بر خدمات کتابخوانی ؛ برنامه های رونمایی کتاب ، نقد وبررسی کتاب و نشست های کتابخوانی را نیز با همکاری شهرداریهای مناطق برگزار می کنند.


فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه یافتگی فرهنگی هر جامعه ای توجه به امر کتاب و کتابخوانی است یادآور شد: هر اندازه ای که جامعه به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه داشته باشد به همان اندازه نیز از نظر فرهنگی ، توسعه یافته خواهد بود و ما باید تلاش های زیادی را برای رسیدن به این توسعه یافتگی در کشور انجام دهیم.

وی از عواملی مثل فقر فرهنگی ، بیسوادی و کم سوادی خانواده ها ، گرانی کتاب ، هجوم فضای مجازی و تهاجم فرهنگی به عنوان بخشی از موانع موجود بر سر راه توسعه فرهنگی کشور یاد کرد که جامعه را از کتاب و کتابخوانی دور کرده است.

این نماینده مردم تهران تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که در ایران 76 درصد جوانان ما در روز فقط نیم ساعت وقت خودشان را صرف کتاب و کتابخوانی می کنند که متاسفانه سقف آن بسیار کمتر از دیگر کشورهای توسعه یافته است و ما باید راهکارهایی را که دیگر کشورها انجام دادند را در کشور اجرایی کنیم که البته یکی از این راهکارها ، افتتاح کتابخانه ها است.

فاطمه ذوالقدر در بخش دیگری از سخنان خود به کیفیت کتابخانه ها و نظارت و پشتیبانی و حمایت از کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: اگر چه افتتاح کتابخانه ها امری پسندیده ای است اما نباید رها شوند و نیازمند بازنگری و حمایت و نظارت جدی دارد.

در خاتمه نیز جمعی از مسئولین و کتابداران کتابخانه شقایق مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر: 93460
Share/Save/Bookmark