اظهارات خانم رئیس جمهور از چوگان تا جواهری در قصر
اظهارات خانم رئیس جمهور از چوگان تا جواهری در قصر
رئیس جمهور کره با ابراز امیدواری به توسعه همکاریهای کشورش با ایران به قرابت های فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۲۰۰ سال پیش چوگان به عنوان یک ورزش ایرانی به کره آمد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۵
به گزارش هنرنیوز؛ پاک کوئن های رئیس جمهور کره جنوبی در نشست تجاری مشترک ایران و کره جنوبی اظهار کرد: امیدواریم همکاریهای دو کشور به صورت ویژه ادامه یافته و توسعه بیشتری را تجربه کند.

وی با اشاره به نزدیکی فرهنگی دو کشور افزود: بیش از ۱۲۰۰ سال پیش چوگان به عنوان یک ورزشی ایرانی به کره آمد که این امر مورد توجه کره‌ای‌ها قرار گرفت و از این ورزش لذت بردیم.

رئیس جمهور کره جنوبی ادامه داد: ظروف شیشه‌ای و فرش ایرانی به صورت تاریخی در فرهنگ ما تاثیر داشته است.

وی تصریح کرد:‌در دهه ۷۰ میلادی اولین همکاریهای اقتصادی دو کشور با ساخت پروژه‌های بندرسازی در ایران آغاز شد که این امر زمینه توسعه همکاری‌های دو کشور شد.

پاک کوئن های گفت: ۲۳۰ نفر بازرگان کره‌ای به ایران آمده‌اند که این تعداد بزرگترین هیئت اقتصادی ما به حساب می‌آید و هدف از این سفر دستیابی به موفقیت مشترک در همکاری‌های دوجانبه است.

وی با اشاره به لزوم گسترش همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری گفت: در سال ۲۰۱۱ و پیش از تحریم‌ها حجم تجارت ایران ۱۷.۴ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۶.۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور کره با اشاره به اهمیت تفاهمنامه منعقد شده گمرکی میان ایران و کره گفت: این تفاهمنامه باعث می‌شود که ترخیص کالاها با سرعت بیشتری انجام شود و زمینه‌ای برای توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی می‌شود.

پاک کوئن های یادآور شد: براساس توافقات انجام شده و تبادل اطلاعات گسترش سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه مورد نظر است.

وی تاکید کرد: در زمان تحریم‌ها ما شاهد صادرات از طریق کشور ثالث نیز بودیم که این امر شرایط تجارت دو کشور را سخت و هزینه‌ها را بالا برده بود که امیدوار به رفع این مشکلات براساس تفاهمات انجام شده هستیم.

رئیس جمهور کره تاکید کرد: دومین امر مورد نیاز به توسعه همکاریهای دو کشور گسترش منابع زیرساختی، حمل و نقل و انرژی است. ایران در بخش زیرساخت نفت و گاز ۱۸۵ میلیارد دلار قصد سرمایه‌گذاری دارد و می‌خواهد یک صنعت بزرگ در انرژی شود.

وی گفت: اگر کره و ایران بتوانند در زمینه توسعه زیرساخت‌های انرژی، شهرسازی و فرودگاه با یکدیگر همکاری داشته باشند نتایج خوبی برای هر دو کشور حاصل می‌شود.

این مقام کره‌ای گفت: تفاهم در زمینه منابع آب نیز نتیجه‌های خوبی برای بخش زیرساخت‌ها خواهد داشت که در تفاهمات دو کشور به آن توجه شده است.

وی گفت: ایران کشور ثروتمند انرژی و کره به عنوان کشور دارای تکنولوژی بالا در زمینه انرژی می‌توانند با کمک یکدیگر برای ساخت تجهیزات همکاری کنند و با استفاده از تجربه بخش انرژی و مدیریت کره به نتایج مطلوبی دست یابند.

رئیس جمهور کره در ادامه صحبت‌های خود گفت: دو کشور تاریخ عمیق و غنی دارند و می‌دانیم ایرانی‌ها بسیار علاقه‌مند به تکواندو و سریال‌های کره‌ای هستند به طوری که ۹۰ درصد آنها سریال جواهری در قصر را مشاهده کرده‌اند.

وی افزود: اصفهان به عنوان نصف جهان یکی از علاقه‌مندی‌های مردم کره برای بازدید از ایران است و تمایل زیادی برای سفر به آنجا وجود دارد که براساس تفاهمات انجام شده امکان افزایش همکاری‌ها در این زمینه وجود دارد.

رئیس جمهور کره تاکید کرد:‌در ارتباط با تقویت همکاریهای علمی نیز تفاهمنامه‌های مشترکی امضا شده است و دنبال توسعه این فعالیت‌ها هستیم.

وی در پایان سخنان خودبا بیان اینکه سالانه تعداد زیادی از افراد برای درمان به کره جنوبی سفر می‌کنند، گفت: برای همکاری‌ در بخش ساخت و ساز بیمارستان در احداث دو پروژه با ایران همکاری می‌کنیم و امیدواریم که این فعالیت‌ها در آینده بیشتر شود.

تسنیم نوشت:بنابر این گزارش در پایان این مراسم ایران و کره جنوبی ۱۴ تفاهمنامه مشترک در زمینه‌های مختلف به امضا رساندند.
کد خبر: 91255
Share/Save/Bookmark