کتابخانه ملی را به سازمان میراث فرهنگی بازگردانید!
مرکز اسناد و کتابخانه موزه ملی در حسرت خانه؛
کتابخانه ملی را به سازمان میراث فرهنگی بازگردانید!
مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی و کتابخانه موزه ملی همچنان از کمبود جا و امکانات رنج می‌برند این در حالی است که در توافقنامه‌ای که احمد مسجد جامعی – عضو شورای شهر تهران – و وزیر ارشاد دولت اصلاحات- با سید محمد بهشتی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و سید محمدکاظم موسوی بجنوردی - رئیس وقت کتابخانه‌ی ملی ایران – داشته، مقرر شده که مکان قدیمی کتابخانه ملی به موزه‌ی کتاب تبدیل شده و به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود، اما تا کنون این موافقت‌نامه عملی نشده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۷
به گزارش هنرنیوز،همجوار موزه ایران باستان یعنی در قسمت شمالی آن ساختمان قدیمی کتاب‌خانه ملی قرار دارد. در سال ۱۳۱۵علی اصغر حکمت از رضا شاه اجازه خـواسـت تا در این زمین کتابخانه‌ای تخصصی برای موزه ایران باستان ساخته شود و به نام ابوالقاسم فردوسی، کتابخانه فردوسی نام گذاری شود.با درخواست حکمت موافقت شد و از آندره گدار، باستان‌شناس و معمار فرانسوی، کـه نقشـه موزه ایران باستان را تهیه کرده بود خواسته شد تا نقشه‌ای برای کتابخانه ارائـه دهد تا سبک دو ساختمان بسیار به هم شبیه شـود. سرانجام کتابخانه ملی ایران در سوم شهریورسال ۱۳۱۶ افتتاح شد. اما اکنون کتابخانه ملی به تپه‌های عباس آباد نقل مکان کرده است.

تکلیف توافق نامه چه شد؟ 

در تهرانگردی مسجد جامعی ( رییس وقت شورای شهر تهران ) به تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۲ حین بازدید از موزه ایران باستان او به کتابخانه موزه سری می‌زند. در این بازدید مهناز گرجی - رییس موزه ملی- و محمدرضا کارگر- مدیر کل موزه های سازمان میراث فرهنگی -هر دو تأکید دارند که این کتابخانه با وجود کوچکی تخصصی‌ترین کتابخانه ایران در زمینه باستان‌شناسی و تاریخ هنر است. آنها این در خواست را مطرح می‌کنند که ساختمان قدیمی کتابخانه ملی برای بهبود وضعیت کتابخانه ایران باستان به این مجموعه افزوده شود. در آن زمان کارگر در این باره به هنرنیوز گفته بود:« کتاب خانه ملی همزمان با موزه ایران ساخته شده و اکنون درب ارتباطی این دو بسته شده است. تا آنجا که به یاد دارم یک تفاهم نامه با حضور آقایان بجنوردی -رییس کتابخانه ملی- و مهندس بهشتی -رییس سازمان میراث- و مسجد جامعی- وزیر فرهنگ و ارشاد وقت- با کتابخانه ملی انجام شد تا این مکان موزه «کتاب و کتابت »شود و حال درخواست ما از شورای شهر این است که اجازه دهند کتب مجموعه موزه ایران باستان به کتابخانه ملی انتقال یابد.» 

گرجی نیز متذکر می‌شود:« یک کتابخانه دیگر مربوط به دوره قاجار و شامل کتب بسیار نفیس داریم که متأسفانه به دلیل کمبود جا در کارتن به صورت بسته‌بندی نگهداری می‌شود.»

سکوت ادامه‌دار
از سویی حمید بقایی در دوره‌ی ریاست‌اش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این موضوع را با رییس کتابخانه ملی وقت- علی اکبر اشعری- مطرح می‌کند و اسنادی را نیز در این زمینه ارائه می‌دهد تا این مکان را پس بگیرد،‌ اما در نهایت قضیه به نفع کتابخانه‌ی ملی مسکوت ماند. 

رفیق گرمابه و گلستان

اما این بار مسجد جامعی در سی و پنجمین تهرانگردی خود که به ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی آمد و از برخی اسناد و کتابهای کتابخانه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی از جمله سند ثبتی برج طغرل، تکیه دولت، هفت چنار دیدن کرد.
 
او در پاسخ به این پرسش که فرجام بازدید از موزه ملی و درخواست مطرح شده مبنی بر این که ساختمان قدیمی کتابخانه ملی را به سازمان میراث فرهنگی بازگردانید، چه شد؟ می‌گوید:« ساختمان این کتابخانه توسط «آندره گدار» ساخته شده و در اصل متعلق به موزه‌ی ملی ایران بوده است،‌ و می‌توان از مسئولان کتابخانه‌ی ملی ایران خواست تا با توجه به وضعیت نامناسب کتابخانه‌ی موزه‌ی ملی ایران، و کمبود جا مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی این بنا را به موزه‌ی ملی ایران بازگردانند،‌ تا آن‌ها از این فضا برای کتابخانه و جانمائی اسناد قدیمی و ارزشمند موزه‌ی مادر کشور استفاده کنند. »

مقام معظم رهبری فرمودند موزه کتاب احداث کنید 

او ادامه می‌دهد: « اصل بر آن است تا کتابخانه به خود موزه‌ی ملی ایران برگردانده شود. چند سال پیش زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، در دیداری با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند ما از کتاب بالاتر نداریم،جایی برای آن  ایجاد کنید. ایشان خواستند تا فکری به حال وضعیت کتاب و موزه‌ی کتاب در کشور شود. از این رو در موافقت‌نامه‌ای که با حضور سید محمد بهشتی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و آقای بجنوردی، رئیس وقت کتابخانه‌ی ملی ایران داشتیم، تلاش شد آن مکان به موزه‌ی کتاب تبدیل و به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود، اما امکان آن تا امروز فراهم نشده است. در واقع توافق شده اما به اجرا درنیامده است.»

وضعیت بسیار نامناسب کتابخانه‌ موزه‌ی ملی ایران 

مسجد جامعی تأیید می کند:«در حال حاضر وضعیت کتابخانه‌ موزه‌ی ملی ایران بسیار نامناسب است ‌و کتاب‌های ارزشمندی در آنجا نگه‌داری می‌شود که معتقدم می‌توانند در ساختمان قدیمی کتابخانه ملی یک کتابخانه‌ی تخصصی برای موزه ملی و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی ایجاد کنند که در کنار آن موزه‌ی کتاب هم در همین مکان راه‌اندازی شود.»

موزه صنعت چاپ مهمتر است یا.... 

در حالی این سخنان از سوی این عضو شورای شهر مطرح می‌شود که پرس و جوهای میدانی در همان روز به اینجا ختم شد که این مکان در حال حاضر به مدت پنج سال به کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی اجاره داده شده است تا موزه‌ی «صنعت چاپ» را در آن راه‌اندازی کند! حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه علی رغم توافقات قبلی و با وجود رسانه‌ای شدن آسیب‌های متعددی که تا کنون مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی و موزه ملی به علت کمبود جا دیده‌اند،  همچنان  کتابخانه ملی این مکان را بدون هماهنگی با میراث فرهنگی به نهاد دیگری اجاره می دهد تا به جای موزه کتاب، موزه صنعت چاپ در این مکان راه اندازی شود؟!
کد خبر: 77035
Share/Save/Bookmark