آغاز به کار دومین جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر آمریكایی» در لانه جاسوسی
آغاز به کار دومین جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر آمریكایی» در لانه جاسوسی
جمال شورجه تاکید کرد : تلویزیون برای سریالی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی که چندین سال برای نگارش و تحقیق آن زحمت کشیده شده به راحتی به بهانه اینکه فعلا صلاح نیست در مورد امریکا فیلمی ساخته شود از تولید کنار گذاشته می شود!
 
تاريخ : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، روز گذشته نشست آغازینِ دومین جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریكایی» با حضور اسماعیل آجرلو دبیر جشنواره، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، مسئول روابط عمومی و بین الملل دانشگاه امام صادق(ع)، جمال شورجه كارگردان سینما و جمعی از مدیران و مسئولان حوزه هنری در لانه جاسوسی آمریكا برگزار شد.

اسماعیل آجرلو دبیرجشنواره در این آیین گفت: در سال 1394، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام تیرماه، واژه حقوق بشر آمریكایی را مطرح كردند و به همین منظور 7 تا 12 تیر ماه، به واسطه فهرستی از جنایت‌های آمریكا علیه ایران و به ابتكار رهبر معظم انقلاب، به نام هفته حقوق بشر آمریكایی در تقویم نام گذاری شد.

وی ادامه داد: از سال گذشته، جمعی از اندیشمندان، اساتید و هنرمندان در حوزه هنری البرز گرد هم جمع شدند و تصمیم گرفتند كه در سالگرد بیانات رهبری و هفته «حقوق بشر آمریكایی» جشنواره ای با همین عنوان برگزار كنیم و این مبنای تشكیل دبیرخانه جشنواره شد. سال گذشته نخستین دوره جشنواره با حمایت دیگر نهادهای انقلابی برگزار شد و امسال نیز، این جشنواره با تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته، برگزار می‌شود.

آجرلو تصریح كرد: جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» در این دوره به صورت بین المللی برگزار می‌شود؛ چرا كه معتقد بودیم جنایت های آمریكا و نقض حقوق بشر توسط این كشور، تنها در ایران صورت نگرفته و بسیاری دیگر از كشورها هم در این موضوع با ایران سهیم هستند. مجموعه سه جلدی تهیه شده كه در آن مجموعه اقدامات آمریكا در درون این كشور بر ضد حقوق بشر، مجموعه اقدامات ضد بشری آمریكا نسبت به ایران و مجموعه اقدامات ضد بشری آمریكا در جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در دومین دوره جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» بخش علمی و پژوهشی را هم به جشنواره اضافه كردیم.

وی همچنین گفت: دومین جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» در بخش ملی در شاخه‌های هنری، موشن گرافیك، اینفوگرافیك، پوستر، كاریكاتور و نمایش رادیویی و در بخش بین‌الملل در شاخه‌های پوستر و كاریكاتور آثار را دریافت می‌كند. در بخش علمی جشنواره نیز شاخه‌های كتاب، تالیف و ترجمه، رساله‌های علمی (پایان‌نامه و ...) و متن‌های پژوهشی قرار دارند. برای هر كدام از این بخش‌ها نیز كمیته داوران جداگانه در نظر گرفته می‌شود. تیرماه 1396 اختتامیه این جشنواره در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی نیز در این آیین با اشاره به جنایت‌های آمریكا در تاریخ معاصر كشورمان، اظهار كرد: در زمانی كه رژیم شاه بر سر كار بود، پدران ما، اطلاعات جنایات آمریكا و غرب در كشورمان را با وجود تمام كم بودها و بسته بودن فضا، به دستمان می رساندند. اما ما كه در عصر انفجار اطلاعات و رسانه‌ها هستیم؛ آیا توانسته ایم وقایع و جنایت های ظالمانی همچون آمریكا را به نسل های بعد منتقل كنیم؟ آیا جنایت این نیست كه فرزندانمان ندانند 100 سال قبل چه جنایت هایی توسط آمریكا در این كشور صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: خداوند به هنرمندان استعدادی داده است كه باید از آن برای افشای جنایات استكبار و جنایتكاران استفاده كنند. ما در جنگ تحمیلی تنها در برابر عراق پایداری و مقاومت نكردیم. بلكه با آمریكا و بسیاری از مستكبران غربی جنگیدیم و اگر این موضوعات را به نسل های بعد انتقال ندهیم، باید روز قیامت پاسخ دهیم.

محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، سخنران بعدی این مراسم آیین بود که گفت: با حضور هنرمندان كشورهای دیگر و آثاری كه از آن هنرمندان در این دوره خواهیم دید، بر غنای این جریان فرهنگی و هنری افزوده خواهد شد. حقوق بشر آن‌چنان‌كه برای آمریكا حربه‌ای است تا به كشورهای دیگر حمله كند و كشورهای مظلوم را تحت فشار قرار دهد، نقطه ضعف این كشور نیز هست و به شدت مایلند كه از این زاویه، به آمریكا پرداخته نشود.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به حقوق بشر توسط آمریكا طنز روزگار محسوب می شود در معرفی اثری درباره جنایات آمریكا در جهان، گفت: كتاب درباره‌ تروریسم غرب (از هیروشیما تا پهپادها) اثر آندرا لچك از مستندسازان مشهور دنیا كه به گفت‌وگوی او با نوام چامسكی، زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریكایی، می‌پردازد، اطلاعات مستند تكان‌دهنده‌ای درباره نگاه امروز غرب به انسانیت دارد و كتابی بسیار خواندنی است. غرب امروز انسان را یك نوع ممتاز و برتری كه خودشان هستند می‌دانند و دیگرانی كه در مقابل منافعشان ایستاده اند را انسان نمی‌دانند.

وی افزود: امیدواریم هنرمندان كشورمان و آزادگان كشورهای دیگر، آثارشان را برای این جشنواره ارسال كنند تا نهضتی برای انجام به تكلیفمان صورت بگیرد.

جمال شورجه، كارگردان ارزشی سینما نیز در این مراسم افزود: هر کجا توطئه ، فتنه و خباثتی است دست امریکا در آن مشخص است و این هوشمندی مقام معظم رهبری است که به حقوق بشر امریکایی اشاره کردند.

وی یادآور شد: سریالی 28 قسمتی با موضوع تسخیر لانه جاسوسی و جنایات امریکا که برای نگارش و تحقیق و پژوهش آن نزدیک به سه سال زحمت کشیده شده و قرار بود در تلویزیون ساخته شود به راحتی به بهانه اینکه فعلا صلاح نیست در مورد امریکا فیلمی ساخته شود کنار گذاشته می شود! و این درحالی است که متاسفانه هنوز برخی در داخل کشور معتقدند امریکا می تواند آمال و آرزوها باشد.

شورجه ضمن تشکر از دست اندرکاران این جشنواره یادآور شد: این حرکت ، حرکت خوبی است و امیدواریم تعمیق و تعمیم پیدا کند و نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای آزاده و غیرمتعهدها نیز برگزار گردد.

به گفته وی ، بر گردن همه هنرمندان تکلیف است که در خصوص روشنگری جامعه و حقوق بشر امریکایی اطلاع رسانی کنند.

همچنین در این مراسم ضمن رونمایی از پوستر دومین جشنواره حقوق بشر آمریكایی با اهدای لوح تقدیر به پاسداشت سال ها تلاش جمال شورجه بر ضد استكبار و جنایات بشری آمریكا در عرصه سینما از تلاش های وی تقدیر گردید.

کد خبر: 93938
Share/Save/Bookmark