مسابقه نمادین چوگان در پایتخت برگزار شد
به مناسبت ارسال پرونده میراث ناملموس چوگان برای ثبت جهانی؛
مسابقه نمادین چوگان در پایتخت برگزار شد
به مناسبت ارسال پرونده میراث ناملموس چوگان برای ثبت جهانی به یونسکو و همچنین به منظور گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی، مسابقه چوگان به صورت نمادین با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجموعه فرح آباد تهران برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
به گزارش هنرنیوز؛با ارسال پرونده میراث فرهنگی ناملموس «چوگان، سوار بر اسب به همراه روایت‌گری و موسیقی» برای ثبت در فهرست میراث جهانی و همزمان با روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی که امسال را «میراث ورزش» نام‌گذاری کرده‌اند، بازی نمادین «چوگان ایرانی» با تدارک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمین «ورزشگاه شهدا» (سوارکاری فرح آباد) برگزار شد.



در شرق اتوبان شهید عباس دوران در امتداد خیابان پیروزی مجموعه‌ی چوگان و سوارکاری «فرح‌آباد» که دوره‌ی صفویه ساخته شد و ناصرالدین شاه در آن تفریح و بازی می‌کرد، پذیرای علاقه‌مندان به وزرش‌های سوارکاری است.  در بیشتر نقشه‌های تاریخی تهران نام «فرح‌آباد» در کنار دوشان‌تپه و میدان اسب‌دوانی آمده است. این مجموعه سرانجام در دهم خرداد ماه سال ۹۴ این مجموعه زیبا به شماره‌ی ۳۱۲۵۱ در فهرست آثار ملّی غیرمنقول ایران ثبت شد.



در این مراسم محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سخنانی کوتاه از برگزاری نخستین مسابقات بین‌المللی چوگان در سال ۲۰۱۸ و در صورت ثبت جهانی پرونده «چوگان، سوار بر اسب به همراه روایت‌گری و موسیقی» خبر داد.




وی اظهار کرد:‌ امسال با تلاش‌های مسئولان پرونده‌ی چوگان تهیه و به یونسکو فرستاده شد و قرار است برای سال ۲۰۱۷ مطرح شود.

به گفته‌ وی، چوگان دارای نقش مهمی در زندگی انسان، به خصوص صلح و همبستگی است.





معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی از نمایشگاه تابلوهایی که نقش هایی مرتبط از چوگان به همراه استرکیش لاروش نماینده یونسکو در ایران بازدید کرد.

دراین مراسم نقاره خانی در مورد چوگان ،انجام ورزشهای سنتی ،همچنین سرودهای سنتی برگزار شد.





گفتنی است، روایت این بازی و انتخاب نامِ کنونی برای پرونده‌ چوگان، برگرفته از مینیاتورهای ایرانی است که در آن‌ها بازی چوگان به تصویر کشیده شده است.





در پایان برگزاری این مراسم نمادین که مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «استرکیش لاروش»، نماینده کمیسیون یونسکو در ایران، شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران، «رضا حسنی‌خو»، مشاور وزیر ورزش و جوانان و روسای قدیم و جدید فدراسیون چوگان حضور داشتند، لباس چوگان ایرانی با امضای مسئولان دو سازمان میراث فرهنگی و فدراسیون چوگان در کنار تصویری مینیاتوری از بازی چوگان به امضا رسید.

عکس از : محمد لطف الهی
کد خبر: 90968
Share/Save/Bookmark