می‌گویند یک میلیارد می‌دهیم پوزه «شرک ۳» ۶۰۰ میلیاردی را به خاک بمال!
بهرام عظیمی در گفتگو با هنرنیوز:
می‌گویند یک میلیارد می‌دهیم پوزه «شرک ۳» ۶۰۰ میلیاردی را به خاک بمال!
خالق شخصیت انیمیشن «سیا ساکتی» گفت: امریکایی‌ها برای تولید «شرک ۳» حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند بعد اینجا به من می‌گویند به تو یک میلیارد تومان می‌دهیم! انیمیشنی بساز که پوز «شرک ۳» را به خاک بمالیم!!
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۱
بهرام عظیمی کارگردان فیلم‌های انیمیشن و خالق شخصیت «سیا ساکتی» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد جدید‌ترین کارهای سینمایی خود در حوزه انیمیشن افزود: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه‌ای به نام «ابرقهرمانی از نازی آباد برمی خیزد» هستم که یک پروژه انیمیشن سینمایی است. ضمن اینکه در کنار این اثر سینمایی، مشغول نوشتن چند کار دیگر مثل نگارش مجموعه‌های کوتاه انیمیشن به منظور فرهنگ سازی در حوزه قوه قضائیه و شرکت گاز هستم.

وی در مورد موضوع فیلم سینمایی انیمیشن «ابرقهرمانی که از نازی آباد بر می‌خیزد» اضافه کرد: موضوع این اثر سینمایی در مورد شش ابرقهرمان است که در منطقه یافت آباد نازی آباد زندگی می‌کنند. اتفاقات این فیلم در زمان حال روی می‌دهد و از داستان طنزی برخوردار است. اگر چه شخصیت‌ها و لوکیشن این انیمیشن، ایران است اما موضوع این اثر جهانی است. با توجه به اینکه تولید این اثر نیازمند بودجه زیادی است از هم اکنون باید به دنبال سرمایه گذار باشیم تا بتوانیم بعد از اتمام نگارش فیلمنامه؛ آن را به مرحله تولید برسانیم.

بهرام عظیمی افزود: ضعف عمده ما در تولید انیمیشن در کارهای گروهی است. این کار مثل خودرو سازی ما می‌ماند که ما بعد از ۵۰ سال هنوز پراید تولید می‌کنیم یعنی پول داریم، بازار آن را داریم ولی پراید تولید می‌کنیم در حالی که ببینید امریکا و ژاپن چه خودرویی تولید می‌کنند. واقعا چه فاصله‌ای بین صنعت خودرو سازی ما با کشورهای امریکا و اروپا وجود دارد همین فاصله هم، در مورد انیمیشن ما با امریکا و اروپا وجود دارد. البته باید ببپذیریم که انیمیشن متعلق به آنان است و آنان برای انیمیشن، هزینه می‌کنند. آنان برای تولید شرک ۳، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند بعد اینجا به من می‌گویند به تو یک میلیارد تومان می‌دهیم! انیمیشنی بساز که پوزه شرک ۳ را به خاک بمالیم!! گویا قضیه فرهنگی نادیده گرفته می‌شود و فقط می‌گویند «روی فلان شرکت را کم کن!» این درحالی است که اگر دو برابر ۶۰۰ میلیارد تومان هم به من بدهند ما‌ها مثل آنان نمی‌توانیم کار تولید کنیم. چون آنان یک چیزهایی می‌دانند که ما نمی‌دانیم. آنان یک عِرقی در کار دارند که ما متاسفانه نداریم.

این کارگردان فیلم‌های انیمیشن که مدتی پیش در مورد حذف نامش از تیتراژ مجموعه کارهای «سیا ساکتی» گلایه داشت در این زمینه به خبرنگار ما اظهار داشت: حذف نام من از کارهای سیا ساکتی به قانون کپی رایت که هیچ کدام از ما‌ها رعایت نمی‌کنیم بر می‌گردد. اینکه الان سعی می‌کنند نام من را از تیتراژ سیا ساکتی حذف کنند - که هنوز این اتفاق نیفتاده است – بابت چوبی است که من از دانلودهای غیرمجاز می‌خورم. متاسفانه در کشورهای جهان سوم این مسائل پیش می‌آید. خوشبختانه در میان این همه بی‌قانونی‌ها، بلاخره یک کاراکتری مثل «سیا ساکتی» توسط بنده در شرکت هور که متعلق به نیروی انتظامی است خلق شد. - من ۱۲ سال در آن شرکت کار کردم- هنگامی که من در این شرکت مشغول به کار بودم وقتی کسی از من می‌خواست کاراکتری شبیه سیا ساکتی برایش خلق کنم. اولین چیزی که به آنان می‌گفتم این بود که شما باید بابت این موضوع با شرکتی که من در آن کار می‌کنم قرارداد ببندید چون که من بابت این کار در این شرکت، فقط حقوق ماهیانه دریافت می‌کردم. اما هنگامی که از آن شرکت بیرون آمدم هر کسی که می‌خواست با من کار کند مجبور بود با خودم قرار داد ببندد و دیگر به آن شرکت کاری نداشت. لذا متاسفانه آن شرکت، جریانی را به خاطر شباهت نام «ابراهیم ساکتی» به «سیا ساکتی» به راه انداخت و مدعی شدد که ایشان – ابراهیم ساکتی - خالق شخصیت سیا ساکتی است!. در حالی که ایشان فقط انیماتور خیلی خوبی هستند اما خالق سیا ساکتی نیستند. البته این کار‌ها بیشتر به ضرر خود این دوستانی است که دست به چنین رفتارهایی می‌زنند.

کارگردان فیلم سینمایی «تهران ۱۵۰۰» تاکید کرد: اگر چه من خالق «سیا ساکتی» هستم اما امتیاز این کار با شرکت هور که متعلق به نیروی انتظامی است. می‌باشد. لذا هر کسی که می‌خواهد با این کاراک‌تر کار کند باید از نیروی انتظامی اجازه بگیرد.

بهرام عظیمی تصریح کرد: سال گذشته که تیزر فیلم سینمایی «تهران ۱۵۰۰» از تلویزیون پخش می‌شد انتهای تیزر، گوینده می‌گفت کاری از خالق سیا ساکتی و این جمله باعث شده بود که همکاران قبلی من در شرکت هو اعتراض کنند که چرا چنین جمله‌ای بیان می‌شود!!

این کارگردان پیشکسوت انیمیشن ساز با اشاره به انیمیشن‌هایی که هم اکنون در کشورمان تولید می‌شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ایران چندین مدل انیمیشن ساخته می‌شود. یک مدل آن به صورت «سینمایی» است که متاسفانه ما در تولید آن بسیار ضعیف هستیم. چند کار سینمایی که تاکنون در این زمینه تولید شده هیچ کدام از آنان، استاندارد لازم را نداشتند. حتی کار خود من به نام «تهران ۱۵۰۰» نیز در حد استاندارد‌های جهانی نبوده است. بنابراین ما در تولید انیمیشن‌های سینمایی از جهان، خیلی عقب تریم. اما. یکسری کارهای سریال سازی انیمیشن در حوزه کودک در تلویزیون ساخته می‌شود که ما در این زمینه تیم‌های قوی و خوبی داریم مثل «شکرستان» یا مثل تیمی که انیمشن «پهلوانان» را می‌سازند. اما یکسری انیمشن‌هایی را هم گروههای دیگری می‌سازند که متاسفانه ضعیف است.

خالق سیا ساکتی با بیان اینکه خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که می‌تواند سریال‌های درجه یک انیمیشن در حوزه کودکان تولید کند. گفت: ما در ایران یکسری انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای داریم که جزو بهترین انیمیشن‌های ایران محسوب می‌شوند. یعنی تنها گونه‌ای از انیمیشن که در ایران صد درصد قابلیت رقابت به انیمیشن‌های خارجی را دارد همین انیمیشن‌ها است. این در حالی است که یکسری تیزرهای انیمیشن نیز در کشور ساخته می‌شود که این تیزر‌ها، هم آبرومندانه است و هم، خیلی خوب تولید می‌شوند اما آن چیزی که کشورهای صاحب انیمیشن با آن مانور می‌دهند «انیمیشن سینمایی» است که ما در این زمینه خیلی ضعیف هستیم.
کد خبر: 77468
Share/Save/Bookmark