ایران عروسک بومی ندارد
دبیر پانزدهمین جشنواره عروسکی بین المللی «تهران مبارک»؛
ایران عروسک بومی ندارد
زمانی مادر بزرگ ها و مادرها برای فرزندان خود عروسک درست می کردند متاسفانه ما در ایران عروسک بومی نداریم هر چند در این زمینه کارهایی شد ولی موفق نبود.
 
تاريخ : شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۷
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی شبکه دو، دبیر پانزدهمین جشنواره عروسکی بین المللی تهران مبارک از این که حضور عروسک در زندگی بچه ها کم شده احساس نگرانی کرد و گفت: همه چیز دارد مجازی می شود بازی با عروسک به رشد شخصیت بچه کمک می کند. یک زمانی مادر بزرگ ها و مادرها برای فرزندان خود عروسک درست می کردند متاسفانه ما در ایران عروسک بومی نداریم هر چند در این زمینه کارهایی شد ولی موفق نبود.

وی افزود: خوشبختانه هم اکنون یک انجمن مردمی با کمک چند دختر جوان تشکیل شده که به مناطق مختلف ایران سفر می کنند و عروسک های بومی هر منطقه را شناسایی کرده و با کمک اهالی مبادرت به ساخت آنها می کنند.
مرضیه برومند معتقد است: عروسک ها ریشه در باورهای هر منطقه دارد و باعث می شود فرهنگ بومی خود را حفظ کنیم در ضمن سنتها و لباس های بومی احیا می شود.

وی با تاکید براینکه عروسک راستگو، صادق و ساده است تصریح کرد: کسانی که کار عروسکی انجام می دهند انسانهای خیلی، خیلی خوبی هستند خود را پشت عروسک پنهان می کنند عاطفه و حس خود را از طریق عروسک منتقل می کنند عروسک ها پیام آور صلح، شادی و انسانیت هستند.

برومند در جواب این که کارهای وی موفق است گفت: من وقتی کاری تولید می کنم همه اعضای خانواده را در نظر می گیرم زیرا تلویزیون رسانه ای خانوادگی است اولویت اول من تلویزیون است ولی شهر موشها کاری سینمایی است و شعار تهیه کننده هم این است که می خواهیم سه نسل را با هم آشتی بدهیم یعنی سه نسل با هم سینما بروند. زیرا سینما یک تجربه جمعی است. خیلی زیباست وقتی خانواده ای با هم فیلمی را ببینند و در مورد آن عکس العمل نشان دهند.

کارگردان مدرسه موشها در ادامه برنامه زنده باد زندگی گفت: چون بچه ندارم محبتم را نثار همه بچه ها کردم واقعا نگران همه بچه ها هستم. امیدوارم دنیا را صلح و خوبی فرار بگیرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره عروسکی بین المللی تهران مبارک درباره این جشنواره گفت: متولی این جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با همکاری مرکز هنرهای نمایشی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان صدا و سیما ارائه می شود.

مجری برنامه دلیل انتخاب مبارک را پرسید و دبیر پانزدهمین جشنواره عروسکی بین المللی تهران مبارک گفت: مبارک شخصیت خیمه شب بازی و آیین سنتی ایرانی است. این جشنواره سال ۶۸ تاسیس شده و چند سالی است که دو سال یک بار برگزار می شود. جشنواره عروسکی معتبر و شناخته شده ای در دنیاست که امسال ۹ کشور با ۱۱ کار در این جشنواره بین المللی شرکت کرده اند. کشورهایی همچون هلند، اسپانیا، آمریکا، آلمان ارمنستان، چین، افغانستان شرکت دارند. از ایران هم استانهای مختلف کارهای بسیار خوبی ارائه کرده اند.

برومند در ادامه افزود: افتتاح جشنواره شنبه هفته گذشته با راهپیمایی شاد از محل دبیر خانه جشنواره یا همان خانه عروسکی واقع در خیابان فلسطین شروع شد همراه با ساز و عروسک به سمت تئاتر شهر حرکت کردیم افراد مختلفی در این مراسم حضور داشتند از جمله مهتاب کرامتی سفیر یونیسف در ایران، فاطمه معتمد آریا، رسول نجفیان.

مرضیه برومند در پایان برنامه زنده باد زندگی شبکه دو سیما گفت: به کار کودک بها داده نمی شود سردستی می گیرند در صورتی که کار کودک کار مهم تری است. همه در مورد افزایش جمعیت صحبت می کنند ولی کسی به سفره فرهنگی کودک فکر نمی کند.

«زنده باد زندگي» كاري از گروه خانواده شبكه دو سيماست كه محمدجعفر خسروي تهيه كنندگي و اجراي آن را به عهده دارد. اين برنامه از يكشنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳:۴۵ به مدت ۱۲۰ دقيقه به روي آنتن شبكه دو سيما مي رود.
کد خبر: 74768
Share/Save/Bookmark