قطار گردشگری لوکس به ایران رسید
روز گذشته،
قطار گردشگری لوکس به ایران رسید
واگن‌های قطار عقاب طلایی دانوب که قرار بود ساعت ۱۳ به ایستگاه زنجان برسد عاقبت ساعت ۱۷: ۲۰ دقیقه همراه با یدک کش راه آهن جهموری اسلامی ایران در میان استقبال فراوان ایرانیان به ایستگاه نه چندان لوکس زنجان رسید.
 
تاريخ : جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۵
ماندانا خرم- به گزارش هنرنیوز، ساعت ۱۷: ۲۵ سوت قطار عقاب طلایی که به عنوان لوکس‌ترین قطار گردشگری اروپا از آن یاد می‌شود (VIP) برای ورود به ایستگاه زنجان به صدا در می‌آید. دقایقی بعد قطار در ایستگاه زنجان توقف می‌کند. ۶۷ مسافر این قطار که از زنان و مردان سن و سال دار و از ملیت‌های گوناگون مانند: آمریکایی، هلندی، آلمانی و.... تشکیل شده‌اند در میان استقبال گروهی از راهنمایان گردشگری، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های خبری داخلی و خارجی، مهمانداران خانمی که با لباس اقوام ایرانی و شاخه گل به استقبال مسافران آمده بودند و مامورین نیروی انتظامی که برای تامین امنیت آن‌ها در ایستگاه آماده باش بودند از قطار پیاده می‌شوند پا روی فرش قرمز می‌گذارند و با استقبال گرم که از‌‌ همان ابتدا مهر مردم ایران را در دل آن‌ها می‌نشاند و باعث شگفت زدگی بیش از بیش آن‌ها می‌شود راهی سالن کوچک و کهنه راه آهن زنجان می‌شوند.

دقایقی دیگر که خورشید در حال غروب بود و صدای اذان مغرب سرتاسر ایستگاه را فرا گرفته بود سوار اتوبوس‌های (VIP) می‌شوند و به سمت گنبد سلطانیه حرکت می‌کنند.

از کودکی عاشق ایران بودیم 

آفتاب جای خود را در آسمان به مهتاب داده بود گنبد سلطانیه در تاریکی شب میان پروژکتور‌ها خودنمایی می‌کرد. داربست‌هایی که از سال‌ها پیش به منظور مرمت سرتاسر فضای داخلی گنبد نصب شده بود همچنان به قامت خود باقی بود و مسافران قطار با ذوق و شوق فراوان مشغول بازدید از جای جای این بنای تاریخی بودند.

در همین همین حال سراغ دو خانم سن و سال دار آمریکایی از مسافران قطار می‌رویم که مسبب چرخش چرخ‌های این قطار روی ریل‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

یکی از آن‌ها خود را فرانسیس آندرسن معرفی می‌کند، کارمند کلیسا است. از کودکی شیفته تاریخ ایران بخصوص پرسپولیس بوده است و آروزی دیدن ایران را داشته است. چندین بار میان سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ سعی می‌کند به ایران سفر کند اما هر بار در میان راه سفر او به دلایلی لغو می‌شود. تا عاقبت در سال ۲۰۱۱ به ارزوی خود می‌رسد به ایران سفر می‌کند و بیش از هر زمانی عاشق ایران و مردم آن می‌شود.

آندرسن پیش از اینکه همراه دختر خاله خود وینا به ایران سفر کند چندین بار به کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و منطقه بالکان سفر می‌کند و مسافر قطار عقاب طلایی دانوب می‌شود. زمانی که سال ۲۰۱۱ به ایران سفر می‌کند به مدیر آژانس پاسارگاد که وی و دخترخاله‌اش را همراهی می‌کند پیشنهاد همکاری با قطار عقاب طلایی را می‌دهد. قطاری که عاقبت در اول آبان ۱۳۹۳ به زنجان می‌رسد.

هتل ۵ ستاره روی ریل‌های راه آهن

۶۷ مسافر قطار ایستگاه راه آهن زنجان را ترک می‌کنند اما ۳۵ خدمه قطار همچنان در داخل واگن‌ها می‌مانند. خدمه‌ای جوان که مردان آن ملبس به کت، شلوار و کروات هستند و زنان آن به یومن ورود به ایران ملبس به حجاب اسلامی شده‌اند.

چند دقیقه دیگر خبرنگاران همراه با «تیم لیتر» رئیس شرکت عقاب طلایی برای بازدید و تهیه گزارش راهی واگن‌های قطار می‌شوند.

قطار دارای ۱۳ واگن مزین به گران قیمت‌ترین چوب‌ها به سبک دهه ۵۰ اروپا و مفرش به فرش‌های دستباف زیبا با زمینه قرمز و طرح دار است. 

اتاق‌هایی با حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی، اتاق کنفرانس، اتاق مدیر قطار به اینترنت مجهز است از امکانات دیگر این قطار لوکس بود.

داخل بار قطار پیانویی زیبایی به منظور اجرای موسیقی زنده در طول سفر گذاشته شده است. جنس بشقاب‌های دو رستوارن قطار از چینی زیبا و طرح دار است. همچنین لیوان‌ها و گلدان‌های روی هر میز کریستال گران قیمت چک است.

هرچند تصاویری که پیش‌تر در خبرگزاری‌ها از این قطار منتشر شده بود زیبا‌تر از آنچه که خبرنگاران از نزدیک مشاهده می‌کردند بود اما با این وجود در زیبایی و لوکس بودند این قطار هیچ جای شکی نبود.

قیمت بلیط 9 تا ۱۵ هزار پوند

پیش از اینکه این قطار به ایران برسد رسانه‌ها هزینه سفر دو هفته‌ای با این قطار را برای هر نفر ۲۵ تا ۳۲ هزار دلار اعلام کرده بودند. که مربوط به قطار لوکس دیگری است که در کشور روسیه در حرکت است.

لیتر در این مورد به خبرنگاران توضیح داد: قطار عقاب طلایی یکی از ۵ قطار گران قیمت گردشگری در اروپا است که قرار است در آینده به ایران سفر کنند.
وی هزینه سفر دو هفته‌ای با این قطار به ایران ۹ تا ۱۵ هزار پوند اعلام کرد و ادامه داد: مسئولین شرکت راه آهن عقاب طلایی دانوب سعی می‌کنند هزینه سفر با این قطار به ایران را ارزان و یا ثابت نگهدارند.

او همچنین در مورد فروش بلیط‌های بلیط این قطار گفت: تمام بلیط‌های این قطار تا سال ۲۰۱۵ فروخته شده است و تا پایان ان سال ۹ سفر دیگر به ایران خواهیم داشت. 

ایران کشوری زیبا و امن با آثار تاریخی فراوان است

لیتر که پیش‌تر چندین بار برای ارزیابی هماهنگی سفر این قطار، به ایران آمده بود جاذبه‌های گردشگری ایران را بی‌نظیر و لوکس دانست. همچنین از مردم ایران به عنوان مردم مهربان با منشی نیکو یاد کرد که باعث ایجاد احساس امنیت در دل و ذهن گردشگران می‌شود.

وی در ادامه پدیده «داعش» که باعث بروز نا‌امنی در منطقه شده است را مشکل تمام مردم جهان دانست و تاکید کرد: در طول مسیر هر زمان خبری از نا‌امنی‌های به وجود آمده در ایران و منطقه به گوش مسافران می‌رسید آن‌ها یک چیز را می‌گفتند: «ایران کشوری زیبا و امن با آثار تاریخی فراوان است»

لیتر در مورد تناقض زیر ساخت‌های گردشگری ایران با یک گردشگری لوکس در جهان گفت: بنا‌ها و سایت‌های گردشگری ایران آنقدر جذاب هستند که نبود یک سرویس بهداشتی مناسب در میان گم است.

وی همچنین در پاسخ پرسش خبرنگار هنرنیوز که در مورد سن و سال مسافران این قطار از پرسیده بود گفت: جوان‌ها نه پول سفر با این قطار را دارند و نه وقت آن را. آن‌ها هم وقتی پیر شوند با این قطار سفر خواهند کرد.

۱۳۴ هزار دلار به کام گردشگری ایران

ابراهیم پورفرج ریس انجمن تورگردانان نیز در مورد اقامت مسافران این قطار گفت: از آنجایی که این قطار مانند هتل ۵ ستاره است تمامی مسافران در طول مسیر سفر خود شب‌ها در داخل واگن‌های خود اقامت خواهند داشت و تنها یک شب در انتهای سفر خود در هتل لاله تهران اقامت خواهند داشت. 

وی در مورد سود آوری مسافران این قطار گفت: با وجود اینکه مسافران شب‌ها در داخل واگن‌های قطار اقامت خواهند داشت و از هتل استفاده نمی‌کنند اما صبحانه، ناهار و شام را بیرون از قطار و داخل رستوارن‌ها صرف خواهند کرد. همچنین از بنا‌های تاریخی بازدید می‌کنند و از آنجایی که محدودیت حمل بار ندارند می‌تواند به مقدار قابل توجه‌ای صنایع دستی ایران را خریداری کرده

او سود آوری هر مسافر دو هزار دولار که در مجموع ۱۳۴ هزار دولار به ایران می‌شود دانست. 

پورفرج در مورد ورود این قطار و هماهنگی‌های لازم شده به ایران توضیح داد: پیش از این در سال‌های گذشته طرح ورود این قطار به ایران را در نظر داشتیم اما به دلایل مسائل سیاسی دولت پیش این فضای ورود این قطار به ایران مهیا نشد که خدا را شکر هم اکنون با مهیا شدن فضا این قطار وارد ایران شده است و ما امیدواریم قطارهای لوکس دیگری هم در آینده یکی پی از دیگری وارد ایران شوند که اتفاق خوش آیند است.

تاخیر به خاطر مسائل امنیتی نبود 

اولین قطار (VIP) اروپا با ۴ ساعت تاخیر وارد ایران شدند. اما مسئولین این قطار و همچنین ابراهیم پورفرج این تاخیر را به خاطر توقف بیش از اندازه در دریاچه وان ترکیه دانستند و اعلام کردند: برخورد مسئولین در مرز کشور ایران با مسافران بی‌نظیر و محترمانه بوده است. در کمال آرامش گذرنامه هر یک از مسافران چک و اجازه ورود آن‌ها با به ایران داده‌اند.

محرم هم جاذبه‌ای است

شاید در نگاه اول همزمانی ورود گردشگران این قطار یا آغاز ماه محرم کمی نامناسب به نظر آید. با این وجود ابراهیم پورفرج به خبرنگار هنرنیوز گفت: این همزمانی برای مسافران می‌تواند جذاب باشد زیرا ماه محرم بخشی از فرهنگ مردم ایران است که آشنایی با آن باعث ذوق و شگفتی این گردشگران خواهد شد.

وی همچنین در مورد استفاده نبود موسیقی در هنگام ورود مسافران به ایران گفت: پیش‌تر از یک گروه موسیقی برای اجرای موسیقی زنده دعوت کرده بودیم که به علن فوت آیت الله مهدوی کنی و عزار عمومی آن را لغو کردیم.
قطار عقاب طلایی دانوب با سرعت ۷۰ کلیوم‌تر در ساعت و‌گاه ۱۰۰ کلیوم‌تر شب گذشته زنجان را به مقصد شهر یزد ترک کرد.
کد خبر: 75758
Share/Save/Bookmark