دهن‌کجی داوران فجر به آثار محبوب/ آیا «ماجرای نیمروز» هم قربانی خواهد شد؟
تدوام یک رویکرد غلط در جشنواره فجر
دهن‌کجی داوران فجر به آثار محبوب/ آیا «ماجرای نیمروز» هم قربانی خواهد شد؟
 
منبع : فردا
تاريخ : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۹
با نگاه به ضعف های متعدد بیشتر آثار حاضر در بخش مسابقه و حتی نامزدی متعدد بعضی فیلمهایی که هیچ کس فکرش را نمی کرد، برای دریافت جایزه، اگر چنین اتفاقی برای ماجرای نیمروز رقم بخورد، یک خطای بزرگ برای مدیران سینمایی و برگزارکنندگان جشنواره فجر ثبت خواهد شد.

از همان اول هم با این ترکیب هیات داوران میشد فهمید کمیت داوری این دوره جشنواره فجر لنگ است. ترکیب هیات انتخاب و نتیجه کار آنها مثل بلایی که سر فیلم امپراتور جهنم آوردند بیم ها را بیشتر هم کرد. اما اندک امیدی باقی مانده بود که این هیات داوران عملکرد قابل دفاعی انجام دهد و همه گمانه های منفی را پنبه کند. اما حالا با اعلام کاندیداهای بخشهای مختلف ماجرا عینی شده است.

سوای همه انتقادها به اسامی کاندیداها در این میان بیشتر نگاه ها به فیلم ماجرای نیمروز است. شاخص ترین و متفاوت ترین فیلم جشنواره امسال. فیلمی با موضوعی ویژه درتاریخ معاصر که مورد توجه همه طیف ها رسانه ای و منتقدان قرارگرفته و جزو بالاترین آرای مردمی جشنواره نیز هست.
این فیلم توانسته برتری خود را در بخشهای مختلف سودای سیمرغ تحمیل کند. این فیلم در ۸ بخش نامزد دریافت جایزه است. بماند که جای خالی آن در بخشهایی چون چهره پردازی، فیلمبرداری، موسیقی و فیلمنامه به چشم می‌خورد اما یک نگرانی بزرگ در این میان وجود دارد. نگرانی در مورد تکرار اتفاقی که در سالهای اخیر و دوره های گذشته جشنواره برای آثاری از این دست رخ داده است. نوعی قال گذاشتن فیلمها در دور آخر که برای شیار۱۴۳، بادیگارد، چ و سیانور اتفاق افتاد. فیلمهای خوش ساختی که توجه ها را جلب کردند ولی در کسب جوایز جشنواره به حق خود نرسیدند.
جالب اینجاست که وجه مشترک این فیلمها جهت دار بودن آنها، قرابت گفتمانی آنها به حاکمیت و نزدیکی محتوایی آنها به موضوع های روز است. این فیلمها قربانی شدند به خاطر حرفی که می زدند.
حالا باز هم صحبتهای جسته و گریخته ای به گوش می‌رسد که قرار است این بار هم ماجرای نیمروز با وجود استحقاق دریافت جایزه در بخشهای اصلی نادیده گرفته شود و نهایتا با یکی دو جایزه در بخشهای فرعی پرونده آن در سی و پنجمین جشنواره فجر بسته شود.
هرچند این فیلم به واسطه ارزشهای متعدد آن راه خود را در ادامه مسیر خود باز خواهد و بدون هیچ جایزه ای سربلند است و نقطه عطفی در سینمای دهه نود کشور خواهد بود.
مسئله فقط ماجرای نیمروز نیست. نبود نام فیلم شاخصی مثل ویلایی ها در میان نامزدهای بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هم نمونه شاخص دیگری این چنین اتفاقی است.
با نگاهی به ضعف‌های متعدد بیشتر آثار حاضر در بخش مسابقه و حتی نامزدی متعدد بعضی فیلمهایی که هیچ کس فکرش را نمی کرد، برای دریافت جایزه، اگر چنین اتفاقی برای ماجرای نیمروز رقم بخورد، یک خطای بزرگ برای مدیران سینمایی و برگزارکنندگان جشنواره فجر ثبت خواهد شد که نتیجه آن تداوم بی اعتمادی مردم و هنرمندان به جشنواره فجر و کاهش اعتبار بزرگترین رویداد سینمایی سال است.
کد خبر: 94027
Share/Save/Bookmark