مدیران برای تحقق شعار سال ۹۳ برنامه داشته باشند
دکتر حمید دهقان‌پور در گفتگو با هنرنیوز:
مدیران برای تحقق شعار سال ۹۳ برنامه داشته باشند
دکتر حمید دهقان‌پور گفت: مدیران باید خودشان برنامه ریزی لازم را برای رفتن به این سمت که به شعار امسال تحقق ببخشند داشته باشند. مدیران فرهنگی و مخصوصاً مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در حوزه تاثیر گذار فیلم مستند هم فعالیت دارد باید شرایط مناسب را برای کار در این حوزه فراهم کنند.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
دکتر حمید دهقان‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با تاثیر گذاری و فعالیت مستند سازان درباره شعار سال ۹۳ « اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: بنده فکر می‌کنم که یکی از موضوعات اصلی و اساسی سینمای مستند می‌تواند بررسی مسائل اقتصادی و فرهنگی جامعه باشد. مسائل اقتصادی و فرهنگی که بر اساس تشخیص و به درست هم از سوی مقام معظم رهبری جزو مسائل مهم کشور شناخته شده است و بر همین اساس هم ایشان سال ۱۳۹۳ را با عنوان « اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کرده‌اند باید در اولویت برنامه ساز‌ها قرار بگیرد. این موضوع بسیار مهم و با اهمیت می‌تواند برای مستند سازان و کسانی که اهل پژوهش هستند دست مایه‌ای باشد برای فعالیت و تحقیق.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس هم مدیران می‌توانند امکان ساخت فیلم‌هایی را در همین زمینه فراهم کنند که ما در آینده به جامعه‌ای برسیم که نسبت به مسائل اقتصادی و فرهنگی از آگاهی بالاتری برخورد دار باشد و باید در این مسیر گام برداریم و راه درست و نادرست را تشخیص دهیم و به حق که می‌توانیم در این زمینه آموزش‌های لازم را نیز از طریق مستند به جامعه ارائه کنیم.

دهقان‌پور در ادامه گفت: این آثار در ‌‌نهایت می‌تواند منجر به این بشود که جامعه از گرفتاری‌های موجود در زمینه اقتصادی و فرهنگ رهایی یابد که اگر به این موضوع رسیدگی نشود قطعاً جامعه ما دچار عوارض جبران ناپذیری خواهد شد. مستند سازان و شاید برخی از آن‌ها حده اقل بتوانند کمک قابل توجهی در این زمینه کنند که تاثیر گذار باشد چرا که مردم با دیدن فیلم راحت‌تر می‌توانند به آگاهی که جامعه به آن نیاز دارد برسند.

وی در ارتباط با اینکه مدیران فرهنگی چه وظیفه‌ای دارند، گفت: مدیران باید خودشان برنامه ریزی لازم را برای رفتن به این سمت که به شعار امسال تحقق ببخشند داشته باشند. مدیران فرهنگی و مخصوصاً مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در حوزه تاثیر گذار فیلم مستند فعالیت دارد باید شرایط مناسب را برای کار در این حوزه فراهم کنند. مرکز گسترش هم اگر مانند سال‌های گذشته کمتر وارد ساخت فیلم‌های داستانی شود و بیشتر بر روی ساخت فیلم‌های مستند تمرکز کند خیلی بهتر می‌تواند در راستای شعار امسال فعالیت‌های قابل توجهی را ارائه دهد.

تهیه کننده مستند «کاراگاه ۲» گفت: البته من فکر می‌کنم شرایط فراهم است تا مستند سازان خودشان هم در این حوزه وارد عمل شوند و طرح‌های قابل قبولی را ارائه دهند. باید این نکته را هم بگویم که مرکز گسترش سینمای مستند خودش هم باید از مستند سازان بخواهد تا در این مسیر گام بردارند و یا آن‌ها را دعوت به همکاری نماید و دغدغه آن‌ها را نسبت به مسائل اقتصادی متوجه شود و بر اساس دغدغه‌مندی آن‌ها به افراد شناخته شده سفارش موضوع بدهد. قطعاً در اولین قدم باید بدانیم چه کسانی در این زمینه مایل به همکاری هستند و یا موضوعات نابی را برا ارائه دارند سپس از آن‌ها حمایت شود اصلاً یکی از کارهای مدیریتی این است که افراد متخصص را شناسایی کنیم.

وی درباره اینکه آیا به نظر شما در برخی از مسائل مانند آموزش، فیلم مستند بیشتر از فیلم‌های داستانی تاثیر گذار نیست، گفت: قطعاً همین طور است. تاثیر گذاری مستند از یک فیلم داستانی بیشتر است به شرطی که درست و اصولی ساخته شود مستند از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. میزگرد‌های جذاب تلویزیونی هم می‌تواند جزو مواردی باشد که مردم و جامعه رانسبت به فرهنگ و موضوعات اقتصادی آگاه کند. اشکال گوناگونی در سینمای مستند وجود دارد تا بتوانیم یک موضوع را به نمایش در آوریم. در سینمای داستانی همه چیز متفاوت است حتی نوع تاثیر گذاری پس باید در این نوع فیلم‌ها و موضوعاتشان سیاستگذاری صورت بگیرد که به موضوع شعار امسال پرداخته شود.

دهقان‌پور گفت: ما باید دقت کنیم که درساخت فیلم‌های داستانی با موضوعات سفارش شده حالت تبلیغاتی را در سطح قرار ندهیم تا به راحتی دیده و شنیده شود چون مخاطب این نوع تبلیغ را پس می زند بلکه باید این نوع موضوعات در لایه‌های زیرین یک فیلم به صورت درست به مخاطب معرفی شود. شعار در فیلم‌های داستانی همیشه برای مخاطب زننده بوده است پس باید از شعار هم پرهیز کرد.

وی در ادامه افزود: باید برنامه‌های حرفه‌ای توسط افراد حرفه‌ای ساخته شود تا مثلاً جامعه به این آگاهی و ایمان برسد که اگر از یارانه صرف نظر کند به کشور و آبادانی آن کمک کرده است و همچنین با این کار یارانه‌ها به دست افراد نیازمند می‌رسد. دولت هم برای اینکه اعتماد مردم را داشته باشد نباید هیچ وقت به مردم دروغ بگوید و نشان دهد که این یارانه‌ها واقعاً به دست افراد نیازمند می‌رسد. برنامه‌ها در ایجاد اعتماد سازی این دو شخصیت یعنی مردم و دولت نقش بسیار مهمی دارند مخصوصاً برنامه‌های مستند به این نوع اهداف کمک شایانی می‌کند.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 70717
Share/Save/Bookmark