ترویج فرهنگ دفاع مقدس با رسانه کتاب
در آیین تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران استان تهران عنوان شد:
ترویج فرهنگ دفاع مقدس با رسانه کتاب
مدیر کل کتابخانه عمومی استان تهران در آیین تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران استان گفت: تلاش ما این بوده که در قالب برنامه‌های اجراشده علاوه بر ترویج کتاب و کتابخوانی از طریق رسانه کتاب، فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تقویت شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز چهارم مهر ماه آیین گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس و تجلیل از مقام معظم خانواده‌های شهدا و ایثارگران امروز سه‌شنبه (4 مهرماه)با حضور اسفندیار مبتکر سرابی مشاور و مدیر کل حراست استانداری،حمید علی صمیمی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، سکینه خاتون مهدیان پور مشاور معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ، سعید زاهدی و رحیم مخدومی از نویسندگان مطرح حوزه دفاع مقدس و تنی چند از کتابداران در کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.

علی نیکنام مدیر کل کتابخانه عمومی استان تهران در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت ایام سوگواری سالار شهیدان و هفته دفاع‌مقدس طی سخنانی گفت: شهدای توانستند به واسطه امام خمینی(ره) در این راه قرار بگیرند و شهادت را نصیب خود کنند ما نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه‌های مختلفی را به صورت خودجوش در کتابخانه‌های عمومی استان تهران بدون ابلاغ هیچگونه بخشنامه‌ای اجرا کردیم.

وی ادامه داد: در این هفته نشست‌های مختلفی از جمله نقد و بررسی کتاب‌هایی چون «آب هرگز نمی‌میرد»، «پوتین‌های مریم» و ... در کتابخانه‌های عمومی برگزار شد. همچنین نشست کتابخوان با موضوع دفاع مقدس و نشست قصه‌خوانی برای کودکان با محوریت این هفته برپا شد. برگزاری عصر شعر، مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه‌های موضوعی، جمع‌خوانی با حضور اعضای مختلف و با محوریت کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجر شده است.

این مقام مسئول افزود: تلاش ما این بوده که در قالب برنامه‌های اجراشده علاوه بر ترویج کتاب و کتابخوانی از طریق رسانه کتاب، فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تقویت شود. اگر امروز در جامعه افرادی مانند شهید حججی را داشتیم به واسطه تقویت روحیه ایثار و شهادت‌طلبی‌است. بنابراین ما با برگزاری این هفته احساس غرور می‌کنیم.
نیکنام با بیان اینکه 8 سال جنگ به ما تحمیل شد و رزمندگان ما جانانه در این جبهه جنگیدند گفت: درخواست من از همه کتابداران این است که در طول سال حوزه دفاع‌مقدس را با برگزاری برنامه‌های مختلف تقویت کنند چرا که نسل سوم و چهارم ما نیازمند اطلاعات درباره دفاع مقدس است و این اطلاعات باید از این مجاری در اختیار آنها قرار بگیرد.

سعید زاهدی، نویسنده حوزه دفاع مقدس نیز در این مراسم داستان‌هایی از حضور زنان در جبهه‌های جنگ نقل کرد و گفت: من از سال 1376 درباره جنگ مطالعه داشتم و چندسال بعد هم درباره آن کتاب نوشتم زمانی به من بیان شد که درباره نقش مردم در جنگ کتابی بنویسم و من در پاسخ گفتم این معنایی ندارد چرا که جنگ یعنی مردم. از ابتدای حمله در خرمشهر تا عملیات‌های سال 61 و تا پایان جنگ همواره حضور مردم در جنگ تحمیلی مشاهده می‌شد و بسیاری از مایحتاج جنگ تحمیلی از طریق روستاها و اقشار مختلف مردم تامین می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوه‌های ایثارگری دفاع مقدس تاکنون ادامه می‌یافت افزود: بهتر بود امروز ما از کسانی تقدیری می‌کردیم که پس از جنگ تحمیلی توانسته‌اند بهتر کشور را اداره کنند؛ از سوی دیگر بسیار مهم است که بتوانیم از خاطرات ارزشمند دفاع مقدس حماسه‌ها و ارزش‌هایی که در این دوره تولید شد بهره می‌گرفتیم تا به هدفمان که سرافرازی ایران و مسلمانان بود برسیم.

زاهدی تاکید کرد: با مشاهده تحولات پس از جنگ متوجه می‌شویم که ما از این ثروت عظیم به درست استفاده نکردیم؛ در غیر اینصورت شنیدن خاطرات دفاع مقدس برایمان افسانه نبود. متاسفانه طی سالها وجه مردمی هفته دفاع‌مقدس کمتر شده که امیدوارم به مرور زمان این مشکل برطرف شود.

رحیم مخدومی دیگر نویسنده حوزه دفاع مقدس نیز در بخش دیگری از این مراسم خاطره ای را از جنگ تحمیلی بیان کرد و گفت: کمال کورسل نوجوان اروپایی بود که زمان جنگ تحمیلی وارد ایران شد و در حوزه علمیه قم درس خواند و از دروس آیت‌الله جوادی آملی بهره گرفت. او در کلاس درس ایشان جمله‌ای را شنید که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد. آیت‌الله جوادی آملی بیان کردند در صحنه دفاع راه 60 ساله به 6 ماه تقلیل پیدا می‌کند. این فرمایش ایشان روی این نوجوان اروپایی تاثیر گذاشت و خودش را به کاروان رساند و به مقام عظمای شهادت نائل آمد.
وی افزود: جهاد از چنین استعدادی برخوردار است که می‌تواند مسیر تربیت کنندگان خود را کوتاه کند. ادبیات دفاع مقدس چنین استعدادی دارد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود با این کتاب‌ها می‌شود انقلاب را صادر کرد. شهید محسن حججی فردی بود که خودش پشت دخل کتاب‌های دفاع‌مقدس می‌نشست و در این ادبیات پرورش یافته بود بنابراین ما باید قدر این حوزه را بدانیم تا بتوانیم انقلاب خود را صادر کنیم.

مبتکر سرابی، مشاور و مدیر کل حراست استاندار تهران نیز دیگر سخنران این مراسم بود ؛وی طی سخنانی گفت: من همواره در بازدیدهای خود از کتابخانه‌های عمومی به سراغ گنجینه دفاع مقدس می‌رفتم چرا که این حوزه بسیار با ارزش است.

وی ادامه داد: هدف از جنگ به این دلیل بود که بیگانگان نتوانستند با کودتا و ترور انقلاب ما را متوقف کنند بنابراین تمام بادهای مسموم دنیا بر نهال تازه کاشته شده انقلاب وزیدن گرفت و کشورهای مختلف غربی امکانات خود را برای جنگ علیه ایران استفاده کردند.

وی افزود: با این وجود این سوال مطرح است که چگونه با وجود امکاناتی که روسیه، فرانسه، امریکا، عراق و ... به کار گرفتند نتوانستند پیروز شوند. راز موفقیت ما در تأسی و پیروی از امام حسین (ع) بود.

همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند انقلاب ما قطره‌ای از عاشورا بود. در همین مکتب افرادی چون شهید خلعتبری سر خود را از دست دادند اما اجازه ندادند ذره‌ای از خاک ایران از وطن جدا شود.
سرابی در پایان گفت: ما هرچه داریم از مکتب امام حسین است و باید تلاش کنیم فرهنگ دفاع مقدس و ایثارگری را در جامعه ترویج دهیم.
حمید علی صمیمی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه جنگ تحمیلی قطعه‌ جداشده‌ای از بهشت بود که پس از انقلاب در نظام ما قرار گرفت گفت: دفاع مقدس گنج‌های زیادی را در درون خود داشت که به گفته حضرت امام هرکس به اندازه خود در دفاع مقدس از آن بهره‌ای را استخراج و عرضه کرد. البته این گنجینه پیشینه‌ای دارد که امسال با آن تقارن مبارکی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: زمانی تک‌تک یاران امام حسین (ع) را برای ما معرفی می‌کردند و ما پس از جنگ تحمیلی خوشحال بودیم که دعوت امام خمینی به جنگ را لبیک گفتیم البته که جنگ زشتی‌ها و ویرانی‌های خود را دارد اما زیبایی‌هایی هم در درون آن وجود دارد که باید برای تعالی نسل‌ها از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به سوره توبه در قرآن کریم گفت: نشانه‌های ایثارگری در این سوره بیان شده که از آن جمله گفته می‌شد ایثارگران از ساجدین هستند. در زمان جنگ تحمیلی نوجوان 15 ساله از نیروهای من بود و عادت داشت تا برای مادر خود نامه بنویسد. او همواره از رفتارهای همسنگرانش می‌نوشت و در نامه‌ای که بعدها وصیت‌نامه او شد به مادرش گفته بود که همسنگرانش می‌گویند اگر نماز صبح را مرتب بخواند شهید می‌شود و چنین اتفاقی برای او محقق شد. دانشگاه این است و اینگونه در مکتب شهادت می‌توان آموخت.

وی همچنین با ذکر خاطرات دیگری از دفاع مقدس اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های ایثارگری این است که امام عصر ایثارگر را بدرقه می‌کند بدین معنی که وقتی ابوذر تبعید می‌شود امام علی(ع) تا دروازه شهر او را همراهی می‌کند در عصر ما نیز وقتی شهید شیرودی تشییع می‌شود مقام معظم رهبری او را بدرقه می‌کرد.

صمیمی در پایان گفت: شهدا بدون هیچ توقعی جان خود را فدا کردند و امیدوارم ما نیز در مسیر شهدا قرار گرفته و راه آنها را ادامه دهیم.

براساس این گزارش در پایان این مراسم از خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان تهران تجلیل به عمل آمد همچنین از مبتکر سرابی، سعید زاهدی و وحید مخدومی به‌عنوان نویسندگان حوزه ادبیات دفاع‌مقدس تقدیر شد.

اسامی خانواده شهدا و ایثارگران اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران بدین شرح است:
خانواده شهدا:
1. نیره فاضلی خواهر شهید
2. نسرین احمدیار خانواده شهید
3. انسیه حسین پور خانواده شهید
4. فرهان وطن خواه خانواده شهید
5.حلیمه کرمی فرزند شهید
6. مهدی خلیل ارجمندی خانواده شهید
7. مرضیه حاج اکبری خواهر شهید
8. عطیه تربتیان فرزند شهید
9. فضیلت ارجمندی فرزند شهید
10. فاطمه نوری خواهر شهید
11. فریبا میرزایی فرزند شهید
12. سهیلا میری فرزند شهید
13. سید فاطمه غلامی خواهر شهید
14.علی شقاقی فرزند شهید
جانباز:
1. علی محمد زمانی فرزند جانباز
2. زهرا نیکوئی جانباز
3. فرشته بیگدلو جانباز
4.جواد جعفری جانباز
5. زهرا رضایی فرزند جانباز
رزمنده:
1.حسن وفادار اطاقوری رزمنده
2.حمید رحمتی رزمنده
3. هادی محمدی دیزبنی رزمنده
4. محمد کاظم براری رزمنده
5. علی کاظمی آب رزمنده
6. داود ایمانی کیا رزمنده
7. جواد قنبری فرزند رزمنده
8. عفت میرزایی همسر رزمنده
9. ربابه‌ سادات میرزمانی فرزند رزمنده
10. علی عاشوری رزمنده
11. محمدرضا جعفرپور سویری رزمنده- بسیجی
12. علی دماوندی رزمنده
13. حسن صفی خانی رزمنده
14. حسین غفورپور رزمنده
15. محمد حسن داودی سلیم آباد رزمنده
16. آمنه بیات فرزند رزمنده
17. محمد ریوندی رزمنده
18. مسعود نمد کلاهی رزمنده
19. مینا فرنقی فرزند رزمنده
20. شبنم میرزایی فرزند رزمنده
21. محسن سلطان محمدی رزمنده
22. سیدعاطفه موسوی فرزند رزمنده
23. شیرین قلی خانی فرزند رزمنده
کد خبر: 95324
Share/Save/Bookmark