سرگردانی خانه صنایع دستی اهواز و اتحادیه صنایع دستی/ مهمان‌سرایی که جای صنایع دستی را می‌گیرد
پریشان‌حالی صنایع دستی خوزستان
سرگردانی خانه صنایع دستی اهواز و اتحادیه صنایع دستی/ مهمان‌سرایی که جای صنایع دستی را می‌گیرد
درحالی به هفته صنایع دستی در خرداد ماه نزدیک می‌شویم که خانه صنایع دستی اهواز و اتحادیه صنایع دستی خوزستان همچنان سرگردانند و قرار است به جای مکان فعلی مهمان‌سرا احداث شود؟!
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۴
مجتبی گهستونی – یکی از فعالان میراث فرهنگی خوزستان–  در گفت و گو با هنرنیوز؛ با اشاره به این که پیش تر در یکی از محلات خیلی دور و در دوره مدیریت پورفرخی به صنایع دستی زمینی برای ساخت دادند که بعدها ساختمان آن رها شد، گفت: اداره میراث فرهنگی تا ۵ الی ۶ سال پیش مکانی خاصی نداشت و استاندار وقت ساختمان ثبت ملی شده جهاد کشاورزی را که تخلیه شده بود به میراث جهت اسکان واگذار کرد. این ساختمان جهاد به پنج اداره میراث فرهنگی، ثبت احوال، امور مالیاتی، اداره کل کتابخانه‌ها ودادگستری واگذار شده بود که افشین حیدری – مدیر کل پیشین میراث فرهنگی- با تک تک مسوولان این ادارات صحبت کرد تا ساختمان کامل در اختیار سازمان میراث قرار بگیرد. از طرفی ساختمان محل دور افتاده را که برای صنایع دستی مناسب نبود با ساختمان دادگستری تاخت زد( عامیانه گفته می شود تاق زدن).

وی با بیان این که اما یک ساختمان دیگر بنام معاونت صنایع دستی وجود دارد که کنار هتل پارس و روبروی رودخانه کارون است، گفت: هر چند این ساختمان در اختیار اداره صنایع دستی بود اما اکنون مالک و مدعی پیدا کرده است. هرچند اکنون معاونت صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مستقر شده است ولی مکان کنار ساحل اهواز خانه صنایع دستی و اتحادیه صنایع دستی و شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری بوده است که با وجود پیدا شدن مالک برای آن، مدیر کل جدید میراث فرهنگی دستور داده که این مکان تخلیه و تبدیل به مهمان‌سرا شود و به این ترتیب خانه صنایع دستی و اتحادیه صنایع دستی را با مشکلاتی جدی رو به رو کرده است.

اوبا بیان این که خانه صنایع دستی با حمایت و نظارت معاونت صنایع دستی استانها و به صورت خودگردان اداره می شود و اتحادیه صنایع دستی در قالب تعاونی از وزارت تعاون مجوز گرفته فعالیت می کند، توضیح داد: اما راه‌اندازی مراکز خانه صنایع دستی از اواخر سال ۹۲ در کشور آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ بود که دومین خانه صنایع دستی کشور در اهواز افتتاح شد.هدف از راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی ابتکاری است که در بخش صنایع دستی آغاز شد و ماموریتی مانند مراکز رشد و فناوری را بر عهده دارند. این خانه ها با آن هدف تشکیل شدند تا شرایط برای حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی باز شود و برای حمایت از فعالان در این عرصه مشاوره‌های تخصصی ارائه شود.

گهستونی ادامه داد: چندین ماه است که این مکان نیمه تعطیل بوده اما در حال حاضر کلاً تعطیل شده است.

وی اضافه کرد: وقتی ساختمان‌های ادارات دیگر هم به اداره کل خوزستان تحویل داده شد از آنجا که محوطه بزرگی وجود داشت و یکی از ساختمان‌ها به شدت مخروبه بود این مکان تخریب و تبدیل به ۶۰ غرفه صنایع دستی شد که این مصادف با رفتن حیدری و آمدن مدیر کل جدید شد. اکنون تقریباً غرفه‌ها آماده است اما گفته می‌شود این مکان نیز برای صنایع دستی مناسب نیست. این در حالی است که در زمان مدیریت صادق محمدی باز در یکی از محلات پرت اهواز در نزدیک فرودگاه در یکی از بازارچه‌های دو طبقه ، بازار صنایع دستی راه اندازی کردند که پروژه ناموفقی شد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: این بازارچه هم با وجود برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و حضور صنعتگران هیچ وقت رونقی نگرفت و اکنون به انباری تبدیل شده است. بازارچه جدید هم که در مرکز شهر و در ساختمان فعلی اداره کل میراث فرهنگی است فعلاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بدین ترتیب باید گفت که صنایع دستی و بازارچه های آن همچنان با مشکل مواجه‌اند.

گهستونی با اشاره به این که غیرفعال بودن خانه صنایع دستی اهواز به ششمین ماه خود نزدیک می شود ، افزود: پیش تر مدیرکل معاونت صنایع دستی سازمان مرکزی درباره موقتی یا دائمی بودن خانه های صنایع دستی و مدیریت آن اظهار کرده بود که خانه های صنایع دستی در اماکن تاریخی تحت تملک سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شده اند و به صورت دائمی در اختیار خانه‌های صنایع دستی قرار گرفته اند و مدیریت مجموعه خانه های صنایع دستی نیز در اختیار معاونت صنایع دستی هر استان خواهد بود و به صورت خودگردان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی درباره ضرورت وجود خانه صنایع دستی و اتحادیه صنایع دستی اظهار کرد:با وجود خانه صنایع دستی است که امکان ایجاد روحیه مشارکت و تعامل در روند بالا بردن کیفیت تولیدات صنایع دستی به دست می آید چون با ارائه خدمات مشاوره‌ای به تولیدکنندگان و بازرگانان و دانش آموختگان نو پا در خانه‌های صنایع دستی سطح آگاهی‌های افراد در خصوص ایجاد فضای کارگاههای استاندارد و با کیفیت بالا رفته و با ارائه مشاوره در خصوص بازار یابی و فروش شرایط رشد تولیدات و تجارت صنایع دستی در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

گهستونی یادآور شد: بطور کلی خانه صنایع دستی محیط حمایتی مناسبی برای صنعتگران و هنرآموختگان جهت تبدیل ایده‌های آنان به محصولات تجاری می باشد که از طریق فراهم آوردن امکانات به صورت متمرکز و کاهش هزینه های سر بار بوسیله در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات به صورت اشتراکی به نحو موثری در پیشرفت و توسعه صنایع دستی تاثیر گذاشت.

او با اشاره به این که اتحادیه صنایع دستی خوزستان نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان بیش از ۳۰ شرکت تعاونی صنایع دستی دارد اما به خوبی موفق نشده بازار استان و خارج از استان را رونق بخشد که این ضعف به عدم تقویت اتحادیه استانی و نبود اتحادیه های شهرستانی صنایع دستی بر می گردد.
کد خبر: 91544
Share/Save/Bookmark