مهدی ناظمی اردکانی: مسئولیت های سینمایی به درستی برای سازمان سینمایی تعریف نشده است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی
مهدی ناظمی اردکانی: مسئولیت های سینمایی به درستی برای سازمان سینمایی تعریف نشده است
رئیس همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار ، محصولات و فعالیت های فرهنگی اعلام کرد : با وجودی که سازمان سینمایی یکی از سازمان های تخصصی در حوزه سینمایی محسوب می شود ولی هنوز همه مسئولیت های سینمایی برای این سازمان به درستی تعریف نشده است.
 
تاريخ : شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر ظهر امروز نشست خبری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد و دکتر مهدی ناظمی اردکانی رئیس همایش در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا برای استاندارد سازی در حوزه کیفیت آثار محصولات فرهنگی چاره اندیشی شده است که دستگاههای ورود کننده در این حوزه دچار اختلاف نظر نباشند و همچون فیلم های سینمایی که نیز یک محصول فرهنگی محسوب می شود اما ما شاهد اعتراض هایی برای متوقف شدن بعضی از فیلم ها با وجود داشتن پروانه نمایش هستیم که وی با بیان اینکه ما در مجموع دستگاههای تصمیم گیر هنوز به صورت دقیق و روشن حوزه های تخصصی را تعیین نکردیم تاکید کرد: امروز در وزارت ارشاد سازمان سینمایی یکی از سازمان های تخصصی در حوزه سینمایی محسوب می شود ولی همه مسئولیت های سینمایی برای این سازمان تعریف نشده است لذا ارگانهای دیگری هم به موضوع سینما می پردازد.بنابراین ما معتقدیم باید حوزه های تخصصی محصولات فرهنگی را به صورت دقیق مشخص شوند.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی باید در حوزه فیلم و سینما، معیارها و استاندارها را با پشتوانه علمی عرضه کند لذا اینکه در یک جلسه کارشناسی ، فقط چند نفر در مورد یک فیلم تصمیم بگیرند و ضوابط و معیارهای فیلم را استخراج کنند کافی نیست بلکه باید این کار را با استفاده از پشتوانه علمی انجام دهند و این در حالی است که باید همه دست اندرکاران حوزه فیلم و سینما نیز ، همان مستندات و پشتوانه های علمی را رعایت کنند تا هر تولید کننده فیلم سینمایی با آن معیارها و استانداردها به ساخت فیلم همت بگمارد.

رئیس همایش ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی با بیان اینکه نظارت کافی روی محصولات فرهنگی وجود ندارد و باید برای دستیابی به استاندارد محصولات فرهنگی تلاش کرد یاد آور شد: امروز نظارت بر روی مسائل فرهنگی وجود دارد اما کافی نیست و امیدواریم بتوانیم به شاخص‌های درست در این زمینه دست یابیم.

وی تصریح کرد: امروزه تنها تولید انبوه کالا مطرح نیست بلکه کیفیت کالا مطرح است و رشته‌های علمی تخصصی برای این حوزه طراحی شده است. با و جودی که کشور ما به طور داوطلبانه به سازمان استاندارد جهانی پیوسته است و اگر کالایی در کشور تولید شود به راحتی می‌تواند در دیگر کشورها عرضه شود چون مطابق استاندارد جهانی است اما روی کالا و محصولات فرهنگی چنین نظاماتی شکل نگرفته است.

به گفته دکتر اردکانی هدف از برگزاری این همایش این است که دستگاه‌های تولیدکننده محصولات فرهنگی در این رابطه فعال شوند و همچنین چنین دغدغه‌ای در میان مسئولان ایجاد شود.

رئیس سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی خبر داد:اکثریت مقالات ارائه شده در این همایش، از سازمان‌های فرهنگی مسئول هستند و ۱۳۳ مقاله از دستگاه‌های ذی‌ربط و ۲۵ مقاله از عرصه عمومی کشور به دست دبیرخانه همایش رسیده است.

وی افزود:‌ از دستگاه‌ها خواسته‌ایم محصولات برتر خود را در معرض دید قرار دهند تا حس رقابت در دستگاه‌ها ایجاد شود امسال ۳ محصول فرهنگی به طور خاص تقدیر می‌شود و برای این کار تندیس ویژه‌ای طراحی شده است.

به گزارش هنرنیوز ، دکتر کمالی دبیر همایش ملی دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در این نشست اظهار داشت: ۴ و ۵ خرداد ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ این همایش برگزار خواهد شد و ۱۷۳ مقاله برای این همایش دریافت کردیم که از این تعداد ۱۶۸ مقاله در کتابچه همایش منتشر شده است ضمن اینکه حدود ۲۰ مقاله نیز به پنل‌های همایش راه یافت و شش مقاله عنوان مقاله برتر را گرفت که در این دو روز همایش تقدیر ویژه از آنان خواهد شد.

وی گفت: برای اجرای این همایش تقریبا ۲۴ دستگاه فرهنگی ما را همراهی کردند و شورای انقلاب فرهنگی، اوقاف، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری، حوزه هنری، صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه امام خمینی، پژوهشگاه باقرالعلوم، سازمان فرهنگی هنری متولی اصلی این همایش است.

به گفته دکتر کمالی پنج محور ویژه این همایش ، تحلیل چگونگی بهره گیری از مدل مدیریت جهادی در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی، -شناسایی و معرفی زیر ساخت ها و ظرفیت های انقلاب اسلامی در جهت ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی، تبیین نقش ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی بر برخورداری کشور از اقتصاد مقاومتی، تبیین و پیشنهاد ساز و کارهای حمایت از کار و سرمایه ایرانی در راستای کمک به ارتقاء فعالیت ها و محصولات فرهنگی و تبیین نقش فرهنگ و ارزش های اسلامی و اقتصاد دین محور و تاثیر آن بر تولید و عرضه محصولات فاخر خواهند بود.
کد خبر: 81004
Share/Save/Bookmark