جشنواره رقابتی نیست/کتاب ها تخصصی تر می شوند
در نشست هفتمین جشنواره تجسمی فجر مطرح شد:
جشنواره رقابتی نیست/کتاب ها تخصصی تر می شوند
نشست جشنواره هنر های تجسمی فجر صبح امروز با حضور مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنر های تجسمی وزارت ارشاد و مدیر شورای سیاست گذاری جشنواره و مجتبی آقایی دبیر جشنواره هنر های تجسمی در کتابخانه موزه هنر های معاصر تهران برگزار و از پوستر جشنواره رو نمایی شد. در نشست جشنواره تجسمی فجر که از 14 بهمن ماه در موسسه صبا آغاز به کار می کند اعلام شد بخش مسابقه حذف می شود و کتاب جشنواره با تفکیک آثار منتشر خواهد شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸
به گزارش هنرنیوز، مجید ملانورزی با یاد کردن از ایام دهه فجر به عنوان بهار هنری ایران، اهمیت این دهه را در مرور کارنامه سالانه ی حوزه های مختلف هنری در ایران دانست و درباره دوره های گذشته این جشنواره اظهار داشت: جشنواره هنر های تجسمی شاخه ی نوپایی از جشنواره های ایام فجر است که عمر زیادی ندارد و هنوز با کاستی های زیادی رو به رو است و از طرفی عدم شرکت هنرمندان بزرگ کشور گاه به دلیل ساختار رقابتی و گاه به خاطر دولتی بودن جشنواره بر نحیف ماندن آن تا حدی دامن زده است که در دوره ی گذشته تقریبا با جشنواره ای دانشجویی مواجه بودیم اما تلاش ما این است که جشنواره را از حالت فعلی خارج کنیم و آن را به رویدادی فاخر برای هنر های تجسمی مبدل سازیم. 

ملانوروزی در ادامه به موفقیت های هنرمندان در حوزه های مختلف تجسمی در عرصه های جهانی اشاره کرد و لزوم توجه به آنان از جانب بخش دولتی را یادآور شد.
 
وی همچنین از تغییر در بخش های جشنواره خبر داد و اعلام کرد در برنامه های این دوره بخشی برای تقدیر از فعالان حوزه هنر های تجسمی از جمله گالری ها، رسانه ها، موسسات، خبرنگاران در نظر گرفته شده است که با رصد فعالیت آنان بهترین ها را انتخاب کرده و از آن ها تجلیل به عمل می آورند.
 
مدیر کل دفتر هنر های تجسمی درباره کتاب جشنواره امسال نیز گفت: در دوره های گذشته آثار بدون تفکیک و در یک کتاب گردآوری می شد اما امسال کتاب جشنواره تخصصی تر و با تفکیک آثار حوزه ها مختلف چاپ خواهد شد و با توجه به اینکه در تاریخ جشنواره های فجر تنها جشنواره تجسمی بوده است که از آثار هر دوره کتاب منتشر کرده است، می توان پس از گذشت این سال ها باگردآوری آن ها به یک دایره المعارف جامع تجسمی دست یافت.
 
او در پایان به حضور فعال انجمن ها و موسسات هنری در برگزاری جشنواره خبر داد و تصریح کرد انتخاب آثار حاضر در این دوره از جانب انجمن ها بوده و بخش دولتی هیچ گونه دخالتی در معرفی آثار نداشته است و این تغییر چشمگیر در رویکرد جشنواره می تواند به شرکت هنرمندان پیشکسوت و ارزشمند کشور در حوزه تجسمی کمک بسزایی داشته باشد. 

سپس مجتبی آقایی با اشاره به اینکه بزرگترین جامعه هنری کشور را هنرمندان حوزه تجسمی تشکیل می دهند گفت: جشنواره تجسمی ظرفیت های زیادی دارد چرا که در ایران به تعداد شهر ها قطب فرهنگی وجود دارد و هر یک از این مناطق چه در بخش آماتور و چه در بخش حرفه ای پیشینه معناداری در هنر های تجسمی دارند.
 
وی افزود: جشنواره فجر باید برایند یک ساله ی هنر کشور باشد و می تواند فضای مناسبی برای نمایش آثار فاخر باشد.
 
او درباره آمار و ارقام جشنواره نیز اعلام کرد که در این دوره 1100 اثر از 700 هنرمند شامل 170 اثر تصویرسازی، 180 اثر خوشنویسی، 40 اثر سرامیک و سفال، 120 عکس، 202 کاریکاتور، 160 اثر گرافیک، 75 مجسمه، 50 اثر نقاشی، 110 اثر نگارگری و 35 اثر با مضمون انقلاب و پیامبر به نمایش گذاشته می شود.
 
آقایی از برگزاری نمایشگاه هنر انقلاب و دفاع مقدس و هنر ایثار و شهادت در موزه فلسطین و همچنین نمایشگاه پیامبر مهربانی در خانه هنرمندان که به پیشنهاد خود هنرمندان شکل گرفت خبر داد و تشریح کرد: در بخش اول گزیده آثار حوزه هنری، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران و در بخش دوم آثاری با مضمون دفاع از ساحت مقدس پیامبر اسلام مبارزه با افراط گری به نمایش در خواهد آمد که در حاشیه آن ورکشاپ و رونمایی از سایت «کمپین هنر های تجسمی» نیز صورت می گیرد.
 
وی افزود: در بخش بزرگداشت که در اختتامیه جشنواره صورت می گیرد به تجلیل از هنرمندانی پرداخته می شود که از جانب هسته تخصصی انجمن ها معرفی شده اند و به دو نفر از برگزیدگان در هر حوزه طوبی تجسمی هنر و نشان درجه یک هنری اهدا می شود. 

دبیر جشنواره تجسمی اشاره کرد که این دوره از جشنواره به صورت رقابتی برگزار نمی شود و جنبه مسابقه ندارد و این امر موجب رشد هنر می شود.
 
در پایان این نشست پوستر جشنواره توسط ملانوروزی و آقایی رو نمایی شد.
کد خبر: 78873
Share/Save/Bookmark