ارفعی الواح هخامنشی را به ایران باز می‌گرداند
در صورت عدم تشکیل دادگاه تجدید نظر؛
ارفعی الواح هخامنشی را به ایران باز می‌گرداند
تا پنج روز دیگر آمریکایی‌ها فرصت درخواست استیناف دارند در صورتی که از این حق استفاده نکنند ۷ هزار لوح هخامنشی تا سه ماه دیگر راهی ایران می‌شوند.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶
به گزارش هنرنیوز، هنگام افتتاح مرکز اسناد در سازمان میراث فرهنگی سلطانی‌فر از دکتر عبدالمجید ارفعی به‌عنوان تنها شاهد زنده در دادگاه‌های مربوط به الواح هخامنشی در شیکاگو تشکر کرد و خطاب به صالحی‌امیری گفت: حضور دکتر ارفعی در دادگاه‌هایی که برای بازپس‌گیری الواح هخامنشی برگزار می‌شدند، بهترین کمک بود.

ارفعی نیز با بیان این‌که دومین کتابش از ترجمه‌های این الواح زیر چاپ است، از سلطانی‌فر خواست تا سومین کتابش را نیز در این زمینه به چاپ برساند.
وی اکنون منتظر است اگر تا پنج روز دیگر آمریکایی‌ها درخواست تشکیل دادگاه تجدید نظر ندادند راهی آمریکا شود تا الواح هخامنشی را به موطن اصلیشان ایران باز گرداند.

او به خبرنگار هنرنیوز می‌گوید:« باید زمان استیناف ( که یک ماه است و تا پنج روز دیگر به پایان می‌رسد) بگذرد. اگر این دادگاه تشکیل نشود، ما باید از شیکاگو درخواست ویزا کنیم و طی اقامتی دوسه ماهه الواح را بسته‌بندی و راهی ایران کنیم. البته در این سفر هنگام باز پس گیری باید طالبیان – معاون میراث فرهنگی- و غنمی- مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی – حضور داشته باشند. اگر هم در خواست استیناف بدهند پرونده به دیوان عالی کشور آمریکا می‌رود و بعد آنجا رای قاضی را بررسی می‌کنند و ۹۹/۹۹ درصد باز رای به نفع حکم قاضی اول می‌دهند.»

پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی، ایلام‌شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان و از مهم‌ترین کتیبه‌خوانان ایرانی در مورد آخرین وضعیت کتابش نیز توضیح می‌دهد:« کتاب برای رفتن زیر چاپ آماده است و باید دوستان مسئول در میراث فرهنگی جلسه‌ای مشترک با دکتر بجنوردی رییس دایره‌المعارف اسلامی داشته باشند چرا که توافق شده دایره‌المعارف اسلامی آن را چاپ کند و در حال حاضر فیلم و زینک آن آماده است»

او با اشاره به اینکه استاد وی ریچارد هلک - از مشهورترین استادان خط و زبان ایلامی مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو- پیشتر خوانش برخی از این گل نوشته‌ها را انجام داده و کتاب آن را چاپ کرده است، بیان می‌کند:« اکنون علاوه بر خوانش آنها کتاب من ترجمه فارسی – انگلیسی این الواح را به همراه دارد. جلد اول خوانش ۶۴۷ لوح و جلد دوم ۷۶۸ لوح را در برمی‌گیرد که بیشتر حاوی اطلاعات اداری، مذهبی، پرداخت حقوق است.»

ارفعی که سالها برای تلاش این کتاب زحمت کشید و حاضر نشدن مسوولان برای چاپ کتابش بارها در رسانه‌ها اعلام شد، توضیح می‌دهد: « پیش از این کسی حاضر به چاپ کتاب خوانش الواح نبود. بعدها مسعودعلویان صدر- معاون وقت میراث فرهنگی- به توصیه دکتر محمد حسن طالبیان- معاون فعلی میراث فرهنگی- پذیرفتند هزینه پژوهش و چاپ را تقبل کردند. اکنون نیز جلد دوم به همت دایره‌المعارف اسلامی در حال چاپ است.» 

هم اکنون دانشگاه شیکاگوآمریکا از این الواح عکس‌برداری معمولی و سه بعدی کرده است.
کد خبر: 70628
Share/Save/Bookmark