علاقه‌ مندی جامعه به هنر نمایشنامه‌خوانی /  حضور داوران صاحب سبک در جشنواره / عدم شتاب زدگی برای بین المللی شدن جشنواره
گزارش هنرنیوز از نشست جشنواره ملی نمایشنامه خوانی نیمکت؛
علاقه‌ مندی جامعه به هنر نمایشنامه‌خوانی / حضور داوران صاحب سبک در جشنواره / عدم شتاب زدگی برای بین المللی شدن جشنواره
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران جنوب گفت: خوشبختانه نهادها و سازمان های زیادی برای همکاری و مشارکت در این جشنواره اظهار علاقه و تمایل نشان دادند که این امر حکایت از علاقه‌مندی جامعه به هنر نمایشنامه‌خوانی است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز پیش از ظهر امروز نشست خبری جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت با حضور احمد شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، فائزه درمان معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد تهران جنوب و فربد یمنی دبیر این جشنواره برگزار شد.

احمدی شمس در این نشست با بیان اینکه امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ سال تئاتر نامیده شده و نمایشنامه‌خوانی هم جزئی از تئاتر محسوب می شود گفت: امسال برای ما ضرورت برگزاری جشنواره به صورت جدی‌تر مطرح شده است و سعی کردیم در این دوره این جشنواره را برای نخستین بار در سطح ملی برگزار کنیم.

وی افزود: از میان ۱۹۴ اثر رسیده به این جشنواره، ۳۴ اثر برای اجرا برگزیده شده‌اند که قرار است پس از اجرا در بازه زمانی ۴ تا ۱۲ مهر، طی مراسمی در ۲۰ مهرماه مورد تقدیر قرار گیرند.

به گفته شمس از میان تعداد ۳۴ اثر منتخب ، ۲۸ اثر در بخش رقابتی و بقیه در بخش مهمان حضور خواهند بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تهران جنوب با بیان اینکه در این دوره داوران بسیار خوب، صاحب سبک با ما همکاری داشتند که می‌توان به حبیب رضایی و محمد حسن معجونی اشاره کرد ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌هایی برای همکاری و مشارکت در این جشنواره اظهار علاقه و تمایل نشان دادند که همین امر نشان از علاقه‌مندی جامعه ما به هنر نمایشنامه‌خوانی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا دیگر دانشگاههای کشور هم می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند یا این جشنواره فقط مختص دانشگاه تهران است یاد آور شد: یکی از دلایلی که ما امسال این جشنواره را در سطح ملی برگزار می کنیم این است که تمامی دانشگاههایی که زیر نظر وزارت علوم هستند بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

وی در مورد دوره‌های آتی این جشنواره اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی‌ و مدیریت جدید، رویکرد فرهنگی پررنگ ‌تری را مد نظر دارند و به همین جهت ما نیز تا سال قبل چند طرح ماندگار فرهنگی ملی را به مرحله اجرا در آوردیم لذا بر این باوریم که برای برگزاری این جشنواره در سالهای آتی تلاش مضاعف صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد تهران جنوب از بین المللی شدن این جشنواره در آینده نزدیک خبر داد اما گفت : در این مسیر، هیچ شتابزدگی وجود نخواهد داشت ضمن اینکه یادمان باشد نمایشنامه‌خوانی جزو فرهنگ ایرانیان است و چون با سرشت ما ارتباط دارد به هیچ عنوان تعطیل و یا فراموش نخواهد شد.

فائزه درمان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تهران جنوب نیز در این نشست یادآور شد: خوشحالم که نمایشنامه‌خوانی جایگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ پیدا کرده و به تصویب رسیده است از سوی دیگر خرسندم که این کار به همت دانشجویان و کانون تئاتر دانشگاهی انجام می‌شود و برایم باعث افتخار است که در کنار چنین افرادی کار می‌کنم.اینکه این جشنواره به قدری قوی شده که در این دوره در سطح ملی برگزار می‌شود باعث خوشحالی است.

سارا حدادی دبیر هیات داوران این جشنواره با اشاره به پوستر این جشنواره گفت : در این دوره از جشنواره نگاه ویژه‌ای به موضوع طراحی پوستر به عنوان یکی از ضعف‌های تئاتر کشور داشتیم به همین خاطر برای داوری آثار از چهره‌هایی چون مازیار تهرانی و مجید کاشانی استفاده کردیم.

وی افزود: طراحی پوستر جشنواره را نیز به آقای سعید رضوانی طراح با سابقه کشور سپردیم که پیش از این پوسترهای بسیاری را طراحی کرده است و سال گذشته توانست رتبه سوم طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کند.

فربُد یمنی دبیر این دوره جشنواره نیز در این نشست خبری با بیان اینکه کارهای اجرایی این جشنواره از تیر ماه آغاز شده است گفت: در برنامه‌ریزی برای این جشنواره ، تلاش کردیم از تمامی‌ دانشجویان و جوانان در این رویداد فرهنگی بهره مند شویم تا گامی برای رشد تئاتر کشور محسوب شود.

وی با اشاره به جشنواره‌های زیادی که در زمینه نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود تصریح کرد: این تنها جشنواره‌ای است که به صورت ملی به نمایشنامه‌خوانی اختصاص دارد. این در حالی است که در سایر جشنواره‌ها، نمایشنامه‌خوانی به عنوان بخش جنبی جشنواره برگزار می‌ شود اما ما این رویکرد را ایجاد کردیم تا جشنواره‌ای ویژه این بخش برگزار کنیم تا به این شاخه از هنر توجه بیشتری بشود.

دبیر جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت در پاسخ به سوال هنرنیوز که پرسید مراسم اختتامیه این جشنواره در چه مکانی برگزار می شود و همچنین جوایز این جشنواره چه مقدار است؟ گفت: هنوز مکان مراسم اختتامیه این جشنواره مشخص نشده است! و متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی در مورد میزان جوایز اظهار داشت: ما نمی توانیم مبلغ جایزه ها را اعلام کنیم! اما فقط می توانیم اعلام کنیم که علاوه بر جوایز غیرنقدی ، جوایز نقدی نیز وجود دارد که از سوی موسسه فرهنگی مکتب تهران اهدا خواهد شد.

موسسه فرهنگی مکتب تهران، بانک آینده، بانک صادرات، بانک کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی‌ و استودیو آکو از حامیان این جشنواره محسوب می شوند که دبیر جشنواره از آنان به عنوان اسپانسرهای جشنواره یاد کرد.

به گفته فربُد در این جشنواره از دانشگاه سراسری فردوسی مشهد و دیگر دانشگاه‌ها آثاری در جشنواره اجرا خواهد شد که ۲۸ اثر در بخش رقابتی و ۸ اثر در بخش میهمان نمایشنامه‌خوانی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز، در نشست خبری از پوستر جشنواره که توسط سعید رضوانی طراحی شده بود نیز رونمایی شد.
کد خبر: 83138
Share/Save/Bookmark