توجه به وجهه ادبی امام موسی صدر / حضور دختر و خواهر امام موسی صدر در یادواره / دیرهنگام بودن یادواره
گزارش هنرنیوز از نشست خبری یادواره شعر امام موسی صدر؛
توجه به وجهه ادبی امام موسی صدر / حضور دختر و خواهر امام موسی صدر در یادواره / دیرهنگام بودن یادواره
مدیر حوزه هنری استان تهران گفت: هدف ما در برگزاری یادواره شعر امام موسی صدر، پرداختن به وجهه ادبی خاندان صدر بویژه خود امام موسی صدر بوده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری یادواره شعر امام موسی صدر « شرح صدر» با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سید صادق رضایی مدیر حوزه هنری استان تهران ، محمدحسن زورق نماینده دفتر نشر فرهنگ اسلامی و سردبیر مجله فرهنگ اسلامی و علی جعفرآبادی مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی امام موسی صدر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه در این نشست گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که همایش‌ها و جشنواره‌های ما تولید محور و محصول‌محور باشند و به ادبیات بیداری و پایداری ما چیزی افزوده شود و نسل شاعران جوان امروز میدان‌دار این عرصه‌ها شوند و به کار آفرینش ادبی بپردازند.

وی با بیان اینکه روز شنبه 18 مهرماه برترین‌های این جشنواره معرفی خواهند شد اظهار داشت: یادواره شعر امام موسی صدر هم که امسال برگزار می‌شود در راستای همان برنامه دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری شکل گرفته است که یک کار محصول‌محور محسوب می شود.

به گفته قزوه، برای بهتر برگزار شدن جشنواره امام موسی صدر با دختر امام موسی صدر جلسات متعددی برگزار شده است.

این شاعر برجسته کشورمان به استقبال از فراخوان این یادواره اشاهر کرد و گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این فراخوان بویژه در سایت شاعران فارسی زبان صورت گرفت و در این یادواره 132 اثر رسید که در کتابی به نام «شرح صدر» توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ خواهد رسید که در روز مراسم به شکل دیجیتال رونمایی خواهد شد.

وی امام موسی صدر را شخصیت ادبی عنوان کرد که با شعر و شاعری قرابت داشت و به دیدارهای وی با شاعران و نویسندگان معاصر از جمله سیمین دانشور و جمال زاده اشاره کرد.

به گفته مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، شاعرانی از کشورهایی همچون تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، هند ، اوکراین و روسیه از جمله شاعرانی بودند که برای این یادواره اشعار خود را ارسال کردند.

علیرضا قزوه ادامه داد: این یادواره ، بیست برگزیده خواهد داشت که 6 نفر شاعران پارسی زبان خارجی، 8 نفر شاعران حرفه‌ای و 6 نفر هم شاعران گمنام اما کار بلد هستند.

وی از سید عبدالحمید ضیایی، وحیده افضلی و سیده تکتم حسینی به عنوان داوران این یادواره یاد کرد. به گفته غزوه، کتاب «شرح صدر» توسط محمد جواد آسمان گرداوری شده و شنبه 18 مهرماه با حضور خواهر و دختر امام موسی صدر و همچنین با حضور چهره‌های ادبی و مسئولان حوزه هنری از ساعت 16 تا 18 در تالار مهر حوزه هنری برگزار خواهد شد.

محمدحسن زورق نماینده دفتر نشر فرهنگ اسلامی و سردبیر مجله فرهنگ اسلامی نیز در این نشست به فعالیت های امام موسی صدر و سرنوشت وی اشاره کرد و مسئولیت سرنوشت امام موسی صدررا برعهده غرب دانست.

وی ادامه داد:. ما در مورد سرنوشت امام موسی صدر دو ادعا داریم؛ نخست آنکه لیبی اظهار می‌کند که ایشان از لیبی خارج شده و به اروپا یعنی ایتالیا رفتند و از سوی دیگر، اروپا نیز مدعی است که امام موسی صدر وارد خاک آنها نشده است. در صورت درست بودن هر دو ادعا، مسئولیت این قضیه برعهده غرب است زیرا مسئولیت کشور اشغال شده برعهده کشور اشغالگر است بنابراین غرب باید در این زمینه پاسخگو باشد.

به گزارش هنرنیوز ، سید صادق رضایی هم در این نشست خبری بیان کرد: در یادواره شعر امام موسی صدر، هدف ما پرداختن به وجه ادبی خاندان صدر بویژه خود امام موسی صدر بوده است.

مدیر حوزه هنری استان تهران با بیان اینکه گویی خاندان صدر به طور ذاتی ادیب بوده‌اند و دستی در ادبیات دارند، افزود: مثلا سی دصدرالدین صدر علاوه بر اینکه جزو فقهای ثلاثه بودند، در ادبیات هم دستی داشتند و شعرهایی از ایشان به جا مانده است.

همچنین سیدرضا صدر که مجموعه شعر دارند و خودامام موسی صدر که شاعر بودند و آثار ایشان در دسترس است.

وی با بیان اینکه محمدعلی جمالزاده که از ارکان و چهره‌های تاثیرگذار ادبیات داستانی معاصر فارسی است از خاندان صدر بوده، افزود: جمالزاده پسرعموی امام موسی صدر است و در شجره‌نامه ایشان پیوندشان با خاندان صدر کاملا مشخص شده است.

مدیر حوزه هنری استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « با توجه به چهره ادبی امام موسی صدر چرا برگزاری چنین یادواره ای اینقدر دیرهنگام برگزار گردید و آیا این یادواره در سالهای آتی هم ادامه خواهد داشت؟» گفت: من هم دیرهنگام برگزار شدن آن را قبول دارم. هرچند که تاکنون کارهای دیگری در حوزه غیر از شعر برای امام موسی صدر انجام شده است. امابا این نگاه ادبی ، کاری انجام نشده که می توانست زودتر از این صورت بگیرد.

وی در مورد ادامه یافتن این یادواره یاد آور شد: با توجه به اینکه بتدریج مخاطبین جدیدی به حوزه شعر و شاعری وارد می شوند که هم اکنون در سن نوجوانی هستند انتظار این است که آنان هم می بایست با شخصیت تاثیر گذاری مثل امام موسی آشنا شوند و یک وجه آشنایی می تواند همین برگزاری یاد واره شعر در مورد امام موسی صدر باشد. هر چند که ادامه یافتن این یادواره شبیه به آرزو است چرا که امکانات زیادی را می طلبد.

وی تصریح کرد: هنگامی که ما در مرحله تدوین این یادواره بودیم تدابیری اندیشیده شده که ما این یادواره را هم در لبنان داشته باشیم که البته به امکانات برمی گردد که آیا می توانیم ادامه بدهیم یا خیر؟ رضایی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« اکثر شعرهایی که در این یادواره و برای کتاب شرح صدر انتخاب شده است در چه قالب شعری قرار دارند؟» که وی پاسخ این سوال را به محمد جواد آسمان، مسئول گردآوری اشعار سپرد و او گفت: عموم شعرهایی که برای این کتاب انتخاب شده کلاسیک هستند و اکثر شعرهای کلاسیک آن نیز قالبی از غزل دارند اما تنوع قالب های مختلف همچون ترجیح بند ،ترکیب بند، مثنوی، دوبیتی ، رباعیی ، چهار پاره ، شعر نو ، شعر نیمایی و شعر سفید نیز در این میان وجود دارد.
کد خبر: 83426
Share/Save/Bookmark