خانه موسیقی حمایتی از استاد امیری فلاح نکرد
آیین بزرگداشت «رجبعلی امیری فلاح» برگزار شد؛
خانه موسیقی حمایتی از استاد امیری فلاح نکرد
آیین بزرگداشت «رجبعلی امیری فلاح» استاد آواز با حضور هنرمندان موسیقی و پژوهشگران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
آغاز برنامه با پخش مصاحبه رادیویی رجبعلی فلاح بود. صدای گرمی که با جملاتی آکنده از صفا و سادگی به سوالات خبرنگار پاسخ می‌داد و با عکس‌هایی از دیدار بزرگان موسیقی ایران با وی همراه شده بود .
پس از اتمام بخش اول، استاد میلاد کیایی، نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور روی سن آمدند و از خاطره اولین دیدارشان با استاد امیری فلاح این چنین گفتند: سال ۱۳۵۴ همراه پدرم سفری به روستای کپورچال داشتیم و مهمان کدخدای ده بودیم . می‌گفتند در روستای همسایه پیرمردی خوش صدا زندگی می‌کند . روزی پیرمرد را آوردند تا برایمان آوازی بخواند . پیر مرد با شوق فراوان آوازی در دستگاه شور خواند و چنان به وجد آمدم که هنوز آواز ایشان وقتی شهناز می‌خواندند برایم زنده است .
ایشان ضمن اشاره به این نکته که موسیقی سنتی با موسیقی ملی تفاوت دارد و موسیقی سنتی، موسیقی‌ای است که سنتی را در خاطر انسان زنده کند افزودند: یکی از سبک‌های رجبعلی امیری فلاح که اکنون کمتر کسی یافت می‌شود که بتواند به درستی و زیبایی او آن را اجرا کند، سبک ماهیگیری است که در واقع شامل آواز هاییست که ماهیگیران حین صید ماهی می‌خوانند .
وی در این باره اشاره کرد که همه گنج را از خاک می‌گیرند، ولی ما گنج را به خاک سپردیم و پس از گذشت بیست سال اکنون خیلی دیر است که به یاد بزرگانی همچون استاد فلاح بیافتیم .
سپس رضا مهدوی، نوازنده و مدرس سنتور با اشاره به خلق نیک، مهربانی و ذات بی‌پیرایه استاد امیری فلاح با نقل قول از یکی از بزرگان موسیقی متذکر شدند: ۹۹ درصد موسیقی اخلاق است و تنها ۱ درصد آن را هنر تشکیل می‌دهد . نواختن ساز کار دشواری نیست، آنچه که مهم است عشق و مهرورزی است، اما متاسفانه مردمان این روزگار نامهربان شده‌اند .
وی ضمن بیان نحوه آشنایی با استاد امیری فلاح توسط استاد قنبری در دوره هنرستان بر قابلیت‌های استثنایی صدای مرحوم فلاح تاکید کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین بخش در هنر و به ویژه موسیقی، حس نهفته در اثر است که از حس هنرمند و خالق آن سرچشمه می‌گیرد .
او همچنین با گلایه‌مندی از برخی رفتار‌های قومیتی تصریح کرد: چه تفاوتی دارد هنرمند اهل کدام منطقه یا ‌زاده کدام خطه است؛ هر فرد در ابتدا ایرانی است. یک هنرمند و هنر و آثارش فارغ از قومیت او است و به همه مردم ایران تعلق دارد و چنین رفتار‌هایی به هیچ عنوان صحیح نیست .
وی افزود: همیشه از حمایت از هنرمندان صحبت می‌شود؛ اما حمایتی در کار نیست . مگر غیر از این است که خانه یعنی سر پناه و محلی که امنیت در آن حاکم است؟! «خانه موسیقی» باید جایی برای جمع کردن همه اهالی موسیقی زیر یک چتر باشد، اما متاسفانه در آن شاهد تبعیض هستیم . مگر در خانه، پدر و مادر میان فرزندانشان تفاوتی قائل می‌شوند؟! خانه موسیقی باید از هنرمند و آثارش حمایت کند. ما با زحمات بسیار آثار استاد امیری فلاح را جمع آوری کردیم و در قالب یک سی دی در آوردیم و تبلیغات آلبوم را به سایت خانه موسیقی سپردیم، اما دریغ که همکاری‌ای که از جانب این سایت دیده نشد. یک صنف حق تبعیض ندارد و باید همه تلاشش در راستای برقراری وحدت و جمع کردن اهالی صنف زیر یک سقف باشد.
مهدوی در ادامه موسیقی را یک ودیعه الهی دانست و گفت: همیشه می‌گویند موسیقی یعنی ریاضی و فیزیک؛ اما به عقیده من موسیقی و به طور کل هنر چیزی والا‌تر از علم است. علم تنها می‌تواند با هنر همگام شود و در اختیار آن قرار گیرد.
میرعلیرضا میرعلی نقی – پژوهشگر حوزه موسیقی - مهمان دیگر مراسم بود که متاسفانه تحت نظر پزشک در بیمارستان به سر می‌برد . اما در یادداشتی که برای مراسم ارسال کرده بودند به اصالت لحن و ارزش‌های هنری گذشته اشاره کردند و لزوم شناخته شدن هنرمندانی که میراث دار سبک و سیاق هنری گذشتگان هستند را یادآور شد .
مراسم با اجرای موسیقی دشتی با آواز محمد رعوف قنبری، سه تار فرهود امیرانی و تنبک حامد حبیب‌پور دنبال شد و پس از شرح زندگینامه رجبعلی امیری فلاح، استاد امیرانی ضمن بیان نکاتی درباره تکنیک آوازی مرحوم امیری فلاح و گستره صدای وی، اهمیت معاشرت با برزرگان موسیقی و درست اجرا کردن اشعار را متذکر شد.
او همچنین روحیه باز و شاداب استاد فلاح را ویژگی بارز وی دانست و افزود: ایشان همیشه در هر شرایطی به دنبال نکاتی برای شاد زیستن بودند و هیچ‌گاه در ناراحتی‌های زندگی به دنبال غم و اندوه نبودند .
در آخر مراسم بیستمین سالمرگ استاد رجبعلی امیری فلاح با اجرای پر شور رضا مهدوی، حامدحبیب‌پور و محمد رعوف قنبری به پایان رسید.
کد خبر: 78206
Share/Save/Bookmark