داستان خداحافظی کامبیز دیرباز از شبکه‌های اجتماعی
داستان خداحافظی کامبیز دیرباز از شبکه‌های اجتماعی
«با سپاس از شما عزیزانی که فرهنگ ایران‌زمین را سربلند نگه داشتید و به نشانه اعتراض به افرادی که حرمت شما را نادیده گرفتند، این صفحه فعلا سفید خواهد ماند.»
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۹
به گزارش هنرنیوز؛  «با سپاس از شما عزیزانی که فرهنگ ایران‌زمین را سربلند نگه داشتید و به نشانه اعتراض به افرادی که حرمت شما را نادیده گرفتند، این صفحه فعلا سفید خواهد ماند.»

جام جم نوشت:این‌ از نوشته‌های کامبیز دیرباز در صفحه اینستاگرامش است. صفحه او پس از حضورش در برنامه مناسبتی شبکه سه برای مسابقه فوتبال پرسپولیس ـ استقلال در ۲۷ فروردین امسال مورد حمله نظرات ناپسند برخی افراد قرار گرفت تا جایی که این بازیگر تمام تصاویر خود را حذف کرد. به سراغ او رفتیم تا شرح ماجرا را از زبان خودش بشنویم.

حضور شما در شبکه‌های اجتماعی مختص به اینستاگرام بود.چه شد یکباره پس از کامنت‌های نامناسب برخی افراد، با حذف پست‌های خود به فعالیت‌تان ادامه ندادید؟


فکر می‌کردم اینستاگرام یک پل ارتباطی است. پس از فراگیر شدن اینستاگرام، به نظر می‌رسید هر فرد یک مجله اختصاصی به سردبیری خود دارد و مطالب مورد علاقه‌اش را در آن نشر می‌دهد. از این زاویه نگاه می‌کردم که افراد می‌توانند براحتی و به شکل مستقیم نظرات‌شان را بنویسند و دیگران از آن مطلع شوند. باید فرهنگ استفاده از چنین شبکه‌هایی وجود داشته باشد. وقتی افرادی فرهنگ استفاده از یک ابزار را ندارند (نمی‌دانم نام‌شان را چه می‌توان گذاشت) براحتی هرچه از دهان‌شان بیرون می‌آید، نثار دیگران می‌کنند. نه این‌که تحمل چنین رفتارهایی را نداشته باشم بلکه اصلا معنی ندارد که شرایط و بستری مهیا کنم تا فردی اجازه این قبیل رفتارها را داشته باشد؛ بنابراین به محض نوشته شدن نظرات نامناسب، صفحه‌ام را غیرفعال کردم.

در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی دیگری حضور ندارید؟

به سراغ شبکه‌های ممنوع نمی‌روم و در شبکه‌های آزاد مورد استفاده بیشتر افراد حضور دارم، اما تا جایی که می‌دانم فقط اینستاگرام امکان چنین ارتباطی را می‌داد.

کانال تلگرام هم می‌تواند چنین فضایی در اختیارتان قرار دهد.

کانال تلگرام ندارم. ترجیح دادم بعد از این اتفاق زحمت را روی دوش مطبوعاتی‌ها بیندازم. پیش از آمدن اینستاگرام پل ارتباطی من و مخاطبان خبرنگاران بودند و از آنها به دلیل این واسطه‌گری تشکر می‌کنم. بعد از ظهور اینستاگرام تصور کردم شخصا می‌توانم این ارتباط را برقرار کنم. در حال حاضر به چند سال پیش بازگشتم.

به نظرتان چرا دائم با چنین نظراتی از سوی مخاطبان در اینستاگرام روبه‌رو می‌شویم تا جایی که عموم چهره‌ها از این وضع گله‌مند هستند؟

شنیدم فوتبالیست‌ها در حرکتی دسته‌جمعی از اینستاگرام بیرون آمده‌اند که به نظرم اقدامی بسیار مناسب است.تحلیل این وضعیت در یک یا دو جمله نمی‌گنجد و بحثی آسیب‌شناسی، کارشناسی و روان‌شناسی می‌طلبد. ما ایرانی هستیم و وقتی نام ایران می‌آید، افتخارمان در درجه اول فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله است. چرا فرهنگ استفاده درست از تکنولوژی را نداریم؟ بر اساس تشخیص من، برخی مخاطبان از فرصتی که در اختیارشان قرار دادم، استفاده نابجا می‌کردند، پس به رغم میل باطنی ام این فرصت را از آنها گرفتم.

در دوره فعالیت‌تان از نظرات مخاطبان خود برای پذیرفتن یا رد یک نقش استفاده می‌کردید؟

از این نظرات به صورت غیرمستقیم بهره می‌بردم. بازخورد مخاطبان را بیشتر از کاری که در حال پخش از تلویزیون یا سینما بود، دریافت می‌کردم تا آن را برای کارهای بعدی خود لحاظ کنم و از نظرات برای تجربه بعدی سود می‌بردم.

برخی افراد معتقدند شبکه اجتماعی به یک بلندگوی تبلیغاتی برای هنرمندان تبدیل شده است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

تریبونی با یک میلیون و صد هزار نفر (۱۱ استادیوم آزادی پر از آدم) مخاطب برای من وجود دارد؛ پس وقتی پستی گذاشته می‌شود، به این معناست که ۱۱ استادیوم آزادی پر، آن را می‌بینند. در نتیجه می‌توان با توجه به شکل بهره‌مندی هر فرد، از آن استفاده تبلیغاتی، هنری، عاطفی یا سوءاستفاده شود. استفاده از تکنولوژی خیلی خوب است، اما فرهنگ استفاده از آن می‌تواند مهم‌تر باشد.

به‌نظرتان روزی بـه شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردید؟

اگر احساس کنم بستر فراهم است و این فرهنگ جاافتاده که دو طرف محترمانه و مودبانه با یکدیگر برخورد کنند، باز می‌گردم. کاملا محترمانه با مخاطبم صحبت می‌کردم و همین انتظار را از آنها داشتم، همانند رفتار در زندگی عادی که در صورت بی‌احترامی فردی یا با او قطع رابطه یا سعی به ارشادش می‌کنیم. از آنجا که توانایی ارشاد تعداد زیادی از افراد را نداشتم، ترجیح دادم این پل ارتباطی را قطع کنم، اما اگر فرهنگ استفاده از این شبکه جا بیفتد و بسترش فراهم شود، دوباره شروع به کار خواهم کرد.

اثر جدیدی برای فعالیت دارید؟

بعد از سریال پشت بام تهران، استراحت و مطالعه می‌کنم. پس از تقریبا یک سال پرفشار و سخت کاری برای بازی در سه سریال، زمان بیشتری برای زندگی با فرزندم می‌گذارم. برای کارهای بعدی مطالعه می‌کنم و چون هنوز هیچ کاری قطعی نشده است، نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. در حال حاضر بیشتر وقتم را با خانواده می‌گذرانم.

و کلام آخر؟

صحبت‌هایم کاملا فی‌البداهه بود و قطعا نظرات کارشناسی ندادم. این مشکلات باید ریشه‌یابی شود. امیدوارم بسرعت، فرهنگ استفاده از تکنولوژی جا بیفتد زیرا بسرعت نور دنیا را می‌گیرد و ما اگر به این شکل جلو برویم، عقب می‌افتیم.
اخبار مرتبط
کد خبر: 91256
Share/Save/Bookmark