تدوین «سیاست گذاری سینما» در شورای عالی انقلاب فرهنگی / معضلی به نام کنکور /  استفاده از نرم افزارهای جدید جهت جلوگیری از سرقت‌های علمی
درنشست دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شد؛
تدوین «سیاست گذاری سینما» در شورای عالی انقلاب فرهنگی / معضلی به نام کنکور / استفاده از نرم افزارهای جدید جهت جلوگیری از سرقت‌های علمی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز خبر داد که «سیاست گذاری سینما» در این شورا تدوین شده و با اجرایی شدن این سیاست ها ، بسیاری از گره های سینما همچون اکران نشدن برخی فیلم با وجود داشتن مجوزها نیز قابل حل است به شرطی که مبنای جهت گیریها «قانون» باشد و سلیقه ها دخالتی نداشته باشند.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه 20 آذرماه به مناسبت سی و سومین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

وی در مورد تغییر برگزاری شیوه کنکور اظهار کرد: در حال حاضر کنکور به یک معضل تبدیل شده است و به قول معروف مصداق آن مثلی است که کسی نام فرزندش را رستم انتخاب کرد و بعد به همین خاطر جرات نمی‌کرد او را صدا بزند. کنکور برای این طراحی شد که دانش آموزان بتوانند از آموزش و پرورش به حوزه تخصصی آموزش عالی وارد شوند، اما روشی که برای این ورود انتخاب کرده‌ایم، مخرب استعدادهای افراد است و منجر به سرکوب شدن استعدادها و توانمندی‌های دانش آموزان می‌شود.

دزفولی درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت جلوگیری از سرقت‌های علمی گفت: در مورد سرقت علمی در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای وجود دارد و عمده اساتید نیز نسبت به این موضوع هوشیار شده‌اند. همچنین هیات ممیزه‌ای وجود دارد که به محض مواجه شدن با چنین تخلفاتی برای متخلفین تنبیهاتی در نظر می‌گیرد. همچنین جهت جلوگیری از سرقت‌های علمی از نرم‌افزارهای مربوط به این مساله استفاده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت رشته‌های مشترکی همچون روانشناسی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزرا پیشنهاد کردند که کمیته‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصمیم‌گیری در این مورد تشکیل شود، اما هنوز در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای جهت رسیدگی به وضعیت رشته‌های مشترک بین این دو وزارت مطرح نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه زنان و بازنگری علوم انسانی نظرات متفاوت طیف‌های گوناگون همچون انجمن جامعه شناسی ایران لحاظ می‌شود یا خیر، گفت: اگر منظور از چند صدایی شورای فرهنگی اجتماعی زنان است، در این شورا نه چند صدایی بلکه هزار صدایی وجود دارد و همه نمایندگان دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در آن حضور دارند.

مخبر دزفولی ادامه داد: مرجعی وجود دارد که امکان چند صدایی را فراهم کرده است، یعنی وقتی افراد مختلف با گرایش‌های مختلف در این جلسات حضور دارند، این افراد نمایندگان، طیف‌های مختلف سیاسی و فکری می‌شوند و در کارگروه‌های تخصصی به روی کسانی که پیشنهادهایی دارند هیچگاه بسته نیست و ستاد ملی زنان و خانواده باید در بحث‌های اجرایی تشکیل شود و امور مربوط به حوزه‌های بخشی و اجرایی باید در آن ستاد مطرح شود و اگر این ستاد تشخیص داد که مساله‌ای باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود، ما آن را پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « برخی از فیلم ها با وجودی که تمام مراحل مجوز را طی می کنند اما بازهم به هنگام اکران با مشکل روبرو می شوند و از اکران آنان ممانعت به عمل می آید آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برون رفت از این مشکلات قصد ورود به این مساله را دارد یا خیر؟ گفت: برای رفع چنین مشکلی ، یکی از راههایی که می تواند مورد قبول همه اقشار فرهنگی قرار بگیرد این است که «سیاست گذاری سینما» در شورای عالی فرهنگی انجام بگیرد و خوشبختانه ما این سیاست گذاریها را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کردیم و از صاحب نظران و دست اندرکاران سینما نیزمشورت گرفتیم و معتقدیم با این سیاست ها بسیاری از گره ها قابل حل است به شرطی که مبنای جهت گیریها «قانون» باشد و سلیقه ها کنار بروند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سئوالی مبنی بر میزان مصوبات اجرا شده توسط این شورا، گفت: مشکلات مربوط به ضمانت اجرایی فقط به شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط نمی‌شود و هنوز بسیاری از قوانین در کشور اجرایی نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای سند 2030 در بخش های آموزشی کشور تصریح کرد: هیچ گزارشی از اجرای سند 2030 در بخش آموزشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نشده است و اجرای این سند در بخش آموزش از سوی شورا لغو شده و اگر شاهد هر گزارشی در زمینه اجرای این سند باشیم، به طور حتم برخورد جدی خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب نهادی وابسته بودند و امروز به نهادی مستقل و کارآفرین تبدیل شده‌اند، گفت: امروز 2 درصد از تولید علم در جهان متعلق به ایران است و این امر به برنامه‌ریزی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته باز می گردد و حرکت در زمینه نقشه جامع علمی کشور رو به جلو است، اما این حرکت کند است.

مخبر دزفولی با اشاره به نقش مهم استاد فرشچیان در عرصه هنر کشور و اقدامات ایشان جهت صدور مجوز برای تاسیس دانشگاه گفت: امیدواریم در دهه فجر سال جاری شاهد افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان باشیم.

کد خبر: 95766
Share/Save/Bookmark