افت شدید سفرهای خارجی و تورهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰
افت شدید سفرهای خارجی و تورهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰
رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران از افت شدید تقاضا برای سفرهای خارجی تحت تاثیر کرونا و افزایش هزینه‌ها خبر داد و گفت: بلاتکلیفی درباره سفرهای داخلی، آمار ثبت‌نام در تورهای نوروز ۱۴۰۰ را به ۱۰ درصدِ تورهای نوروز ۹۸ رساند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵
به گزارش هنرنیوز، امیرپویان رفیعی‌شاد وضعیت تورهای ورودی، خروجی و داخلی را در آستانه پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز شرح داد و اظهار کرد: سفر به خارج از کشور برای تعطیلات نوروز با کمترین استقبال مواجه شده است. اگرچه همه‌گیری ویروس کرونا در کاهش تقاضا بی‌تاثیر نبوده، اما شرایط اقتصادی و معیشت مردم عامل اثرگذارتری به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی برای تعطیلات نوروز کشورهای کمی را می‌توانند تبلیغ کنند؛ محدودیت ویزا در دوران همه‌گیری کرونا شرایط متفاوتی را برای سفرهای خارجی رقم زده است. جز چند کشور همسایه، گرایش انگشت‌شمار آژانس‌ها به تبلیغ و اجرای تورهای افریقا در تعطیلات نوروز نیز به همین دلیل است؛ چرا که کشورهای افریقایی در مقایسه با سایر کشورها مقررات آسان‌تر و محدودیت‌های کمتری برای صدور ویزا دارند، اما هزینه‌های هنگفت این تورها با توجه به نرخ ارز و افزایش هزینه‌های معیشت باعث شده سفر افریقا نیز با اقبال چندانی مواجه نشود. تعداد متقاضیان این تورها بسیار کم است.

رفیعی‌شاد اضافه کرد: در بین کشورهای همسایه با توجه به مقررات ویزا، درحال حاضر سفر به ترکیه و ارمنستان راحت‌تر است که شرایط اقتصادی باعث شده استقبال از تورهای این مقاصد نیز پایین باشد.

او درباره محدودیت‌های مرزیِ کشورهای همسایه برای اجرای تور زمینی و اتوبوسی که برای مقرون به صرفه‌تر شدن هزینه‌ها برای نوروز ١۴٠٠ بیشتر آگهی و تبلیغ شده‌اند، اظهار کرد: هنوز محدودیتی برای سفر زمینی به کشورهایی مثل ارمنستان و ترکیه اعلام نشده است.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران درباره وضعیت تورهای داخلی، به بلاتکلیفی و اظهارات متناقض متولیان که برای آژانس‌های مسافرتی و مردم مشکل‌آفرین شد، اشاره کرد و گفت: برای ما سوال بود که هماهنگی در هیأت دولت و بین وزرای گردشگری، بهداشت و ... تا این حد سخت بود!؟ آژانس‌ها تا همین یکی دو روز قبل نمی‌دانستند پیش‌پرداخت تور و خدمات را از مسافر دریافت کنند، هزینه هتل‌ها را واریز کنند، تور بفروشند، چه کار کنند؟ همه ما در یک بلاتکلیفی به سفر می‌بردیم. تکلیف سفرهای نوروزی نباید ۲۵ اسفند مشخص می‌شد، باید از یک ماه قبل تعیین تکلیف می‌شدیم.

او افزود: این بلاتکلیفی باعث شد آمار ثبت‌نام در تورهای امسال حدود ۱۰ درصد تورهای نوروز ۹۸ باشد. چه سالی را سراغ دارید که برای ۲۸ اسفندماه قطار یا پرواز تهران ـ مشهد صندلی خالی داشته باشد؟ وضعیت امسال واقعا متفاوت بود. حتی با وجود این‌که تعداد پروازها و قطارها محدود شده است، اما چالش زیادی وجود ندارد. قطعا این اقبال کم فقط به خاطر ویروس کرونا نیست؛ مساله اقتصاد و هزینه‌ها عامل اثرگذارتری است.

او درباره محدودیت سفر تورها به مناطق قرمز و نارنجی نیز گفت: قبلا اعلام کرده بودند سفر با تور و رزرو هتل محدودیتی ندارد. هنوز بخشنامه جدیدی خلاف آن به دست دفاتر خدمات مسافرتی نرسیده است.

رفیعی‌شاد نگاهی هم داشت به وضعیت تورهای ورودی و اظهار کرد: تعداد محدودی ویزا با عنوان درمان برای اتباع خارجی صادر می‌شود، اما با توجه به سرعت واکسیناسیون در برخی کشورها، وزارت بهداشت و وزارت خارجه در پذیرش گردشگران خارجی می‌توانند رویه را تغییر دهند، درحالی که این مطالبه تا کنون مسکوت مانده است.

به گزارش ایسنا، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به حال بحرانی صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی که نوروز ١۴٠٠ را از دست دادند، ما همچنان امیدواریم حمایت شویم. بحث‌مان صدقه گرفتن نیست، ولی تسهیلات و تهمیدات برای روی پا ماندن این صنعت می‌خواهیم. با معافیت‌های مالیاتی و تامین اجتماعی کمک کنند این صنعت حداقل وضعیت اورژانسی موجود را حفظ کند و بقایی داشته باشد.

کد خبر: 98556
Share/Save/Bookmark