جوان ها جوایز را ربودند / از قهرمانان دفاع مقدس غافل نشویم
گزارش هنرنیوز از اختتامیه سومین سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس شهدا؛
جوان ها جوایز را ربودند / از قهرمانان دفاع مقدس غافل نشویم
سومین سمپوزیوم مجسمه‎سازی سردیس شهدا عصر روز گذشته در گالری کارون باغ موزه با اعلام برندگان به کار خودش پایان داد.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، سومین سمپوزیوم مجسمه‎سازی سردیس شهدا که به مدت یک هفته در باغ ‌موزه دفاع مقدس برگزار شده بود عصر روز گذشته در گالری کارون باغ موزه و با حضور جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه قصر، عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، سید مجتبی موسوی رییس شورای سیاست‎گذاری سمپوزیوم و جمع کثیری از هنرمندان و علاقه مندان به این هنر با اعلام برندگان به کار خود پایان داد.

جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه قصر در این مراسم با اشاره به رشادت های رزمندگان اسلام که با تمام قوا مانع غلبه دشمن به کشور شدند گفت: به همت رزمندگان ؛ هنگامی که جنگ به پایان رسید حتی یک وجب از خاک کشور جدا نشد و این نشان از رشادت های بی نظیری است که رزمندگان انجام دادند.

وی با بیان اینکه ما باید قدر رزمندگان و حماسه سازان خودمان را بدانیم افزود: برای «پتروس» پسرکی که با گذاشتن انگشت خود در درون سوراخ یک سد، کشوری را نجات داد با وجودی که این قصه وجود خارجی ندارد اما او را به عنوان یک قهرمان مطرح می کنند و برایش حماسه و مراسم باشکوه برگزار می کنند. اما ما از این همه قهرمان دفاع مقدس، غافل شدیم.

مدیرعامل باغ موزه قصر با اشاره به سازندگان سردیس شهدا تصریح کرد: برگزاری این کارگاه نمایانگر این است که هنرمندان ما نسبت به شهدا دغدغه مند هستند.

عیسی علیزاده مدیر عامل سازمان زیباسازی ، سخنران بعدی در این مراسم بود که درباره این سمپوزیوم با بیان اینکه سازمان زیباسازی به عنوان متولی ارتقای فضای هنری شهر توجه ویژه‎ای به موضوع دفاع مقدس دارد اظهار کرد: شهدا هرچه داشتند در راه آزادی و استقلال ما فدا کردند و این وظیفه ماست که برای بیان اهداف آن‌ها در قالب هنر تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به برنامه‎های این سازمان در ایام دفاع مقدس اظهار داشت : در این هفته سازمان، برنامه‎های ویژه‎ای را در نظر دارد که از میان آن‌ها می‌‎توان به نور‌پردازی هشت پل سواره رو شهر که به نام شهدا نام‎گذاری شده‎اند اشاره کرد. به علاوه ۲۷ هزار متر مربع تصاویر و پیام‎های ویژه این ایام نیز تهیه شده است که در حال نصب در فضای شهری هستند. همچنین فراخوانی را همزمان با هفته دفاع مقدس درباره المان غواصان شهید تهیه کرده‎ایم که اعلام خواهد شد و اثر برگزیده آن پس از انتخاب و ساخت در محل دریاچه خلیج فارس نصب خواهد شد. به علاوه نقاشی‌‏های دیواری ویژه شهدا که در شهر وجود دارند شناسایی شده و قرار است در این مکان ها نقاشی‏‌های جدیدی از این شهدا دوباره تصویر شود.

محتبی موسوی رییس شورای سیاست‎گذاری سمپوزیوم نیز در این مراسم گفت: به عنوان سازمان زیباسازی شهر تهران ما نیز درباره دفاع مقدس ماموریتی داریم که باید به آن عمل کنیم و سمپوزیوم مجسمه شهدا با همین هدف از سال ۱۳۸۹ شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه دوره سوم این سمپوزیوم با یک وقفه چهار ساله برگزار شده است افزود: شورای سیاست‎گذاری این دوره از سمپوزیوم با توجه به خط مش خود ۱۵ هنرمند مجسمه‎‏ساز را برای این دوره انتخاب کرد که همگی آن‌ها چه جوان و چه پیشکسوت از هنرمندان معتبر عرصه مجسمه‏‌سازی هستند.

رئیس شورای سیاست‎گذاری این سمپوزیوم با اشاره به اینکه باغ موزه دفاع مقدس بهترین مکان برای برگزاری این سمپوزیوم بوده است افزود: هنرمندان به مدت یک هفته در این فضا در کنار هم کار کردند و در این مدت با شور و پشتکار به تبادل نظر پرداخته و تجربیات‌شان را نیز با یکدیگر سهیم شدند که این موضوع یکی از ویژگی‏‌های مهم همه سمپوزیوم‎هاست.

موسوی با بیان اینکه این سمپوزیوم برای نخستین بار به شکل رقابتی برگزار شده است گفت: هیات داوران این دوره از سمپوزیوم شامل ناهید سالیانی، مرتضی نعمت‌‏اللهی و ایرج محمدی پس از بررسی آثار سه اثر را به عنوان آثار بر‌تر انتخاب کردند هرچند به گفته خود آنان کیفیت آثار موجب شد که داوری کار دشواری باشد.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز در پایان این مراسم به تمامی ۱۵ هنرمند شرکت کننده در این سمپوزیوم دیپلم افتخار اهدا شد و آنگاه بر اساس چهار معیار شبیه ‌سازی مناسب، لزوم توجه به شخصیت‌پردازی، درنظر گرفتن ویژگی‎های هنری و خلاقیت و توجه به رویکردهای جدید ، به آثار نگار نادری‏‌پور، سجاد سلمان روغنی و علی وزیری به عنوان آثار بر‌تر جوایزی اهدا شد. همچنین در این مراسم از فعالیت های هنری سعید شهلاپور هنرمند پیشکسوت نیز تجلیل به عمل آمد.
کد خبر: 83066
Share/Save/Bookmark