باشه آهنگر : دوست نداشتم دیگر فیلم جنگی بسازم
بازدید مدیران سینمایی کشور از فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ؛
باشه آهنگر : دوست نداشتم دیگر فیلم جنگی بسازم
مراسم افتتاحیه فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه کنندگی سیدحامد حسینی در لوکیشنی (سوله) واقع در اتوبان بسیج با حضور تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا، مدیران سینمایی و عوامل فیلم برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۶
به گزارش هنرنیوز ؛ در این مراسم حجت الهن ایوبی رئیس سازمان سیمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدعلی احمدی مدیرعامل موسسه تصویرشهر، مسعود احمدیان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، جعفر حسنی مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استان‌های حوزه هنری و سیدمحمد حسینی مدیر مرکز تولید متن سازمان سینمایی حوزه هنری حضور داشتند.

در ابتدای مراسم مجری با قدردانی از حضور مهمانان به این موضوع اشاره کرد که فیلمبرداری این فیلم همزمان با سی امین سالگرد عملیات کربلای 5 آغاز شده است.

حجت الهب ایوبی در این مراسم طی سخنانی گفت: باعث خوشحالی و افتخار من و همکارانم است که بالاخره فیلم «سرو زیر آب» به کارگردانی آقای باشه آهنگر عزیز؛ چهره دوست داشتنی فیلم های دفاع مقدس امروز کارش را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: از همان روز اول که پایم را به مدیریت سینما گذاشتم یکی از پروژه ها و پرونده هایی که با آن روبرو بودم فیلم«سرو زیر آب» بود. با میل و اشتیاق بسیار بالا فیلم نامه را خواندم و تحسینش کردم و آرزو کردم که این پروژه کار خود را زودتر آغاز کند اما «سرو زیر آب» از آن پروژه هایی بود که نیاز به حمایت دیگر سازمان ها را هم داشت و سازمان سینمایی به تنهایی نمی توانست بخش مالی آن را برعهده بگیرد.

ایوبی گفت: امروز بسیار خوشحالم یاران و دیگر دوستان سینما از جمله حوزه هنری که همیشه همراه ما و حامی سینما بوده و هست، بنیاد سینمایی فارابی، موسسه تصویر شهر همه امروز دست به دست هم دادیم و امروز این پروژه با شکوه کار خود را آغاز کرد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: برخی مسائل در سینمای ایران فهمش مشکل است و متاسفانه کار را برای اهالی سینما سخت می کنیم. بچه هایی که با تلاش و کوشش فراوان فیلم دفاع مقدس می سازند به راحتی به فیلمشان برچسب ضدجنگ می زنیم.

ایوبی با اشاره به اینکه با بیان اینکه کار را برای سینماگرانمان سخت نکنیم گفت: اجازه بدهیم فضا کمی برای چهره هایی که امین ما هستند امن تر باشد. قطعا می دانیم فیلمسازی چون باشه آهنگر با ساخت فیلمش دینی که به دفاع مقدس دارد نشان می دهد. به فیلمسازانمان اطمینان کنیم و با نگاهی بلند نظرانه تر به سینمای دفاع مقدس، دینی و اجتماعی نگاه کنیم و راه را برای فیلمسازانش باز بگذاریم تا کار کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اینکه فیلمسازان ما تاریخ تصویری ایران اسلامی را می نگارندگفت: به این نکته اهمیت دهیم که روایت تصویری امروز در دنیا حرف اول را می زند. خیلی خوشحالیم در آستانه دهه مبارک فجر و جشن های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در ایام یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و آن حماسه بزرگ «کربلای 5» این فیلم کلید می خورد.

ایوبی در بخش دیگری از صحبت خود خطاب به سازندگان این پروژه گفت: می دانم روزهای سختی را پیش رو دارید فیلمسازی در این کشور با امکانات حداقلی کار سخت و طاقت فرسایی است. گمان می کنم شمایی که قدم در این راه گذاشتید اجر شما کمتر از بچه هایی که در آن فضا می جنگیدند نیست. آن زمان یکی از فرماندهان جنگ مصاحبه می کرد و می گفت: نمی دانم این شور، غوغا و احساسی که بین بچه های جنگ است چگونه می توان به نسل آینده منتقل کرد... قطعا عملیات و جنگ و رویدادهای مربوط به آن منتقل می شود اما روایت این شور و غوغا و این حس موجود در جبهه ها آیا شدنی است؟ من امروز خوشحالم که سینمای ایران انتقال دهنده این شور و احساس است.

وی افزود: من برای عوامل این پروژه آرزوی موفقیت می کنم و افتخار می کنم که در کنار شما هستیم و می دانیم شما تاریخ تصویری فرهنگ و تمدن درخشان ایران اسلامی را روایت می کنید و حرفهای ناگفته ملت ایران را به گوش جهانیان می رسانید . ما اگر قابل باشیم در کنار شما و از سربازان این پروژه هستیم.

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم سینمایی«سرو زیر آب» طی سخنانی عنوان کرد: نمی خواستم فیلم جنگی بسازم اما بنا به قولی که به سیدابوالقاسم حسینی بیست واندی روز قبل از فوتش دادم و همینطور تاکید خانواده اش مجبور شدم ساخت این فیلم را آغاز کنم.

وی ادامه داد: مهمترین دلیل کار نکردن من در گونه دفاع مقدس هم این است که احساس می کنم ساخت فیلم جنگی نشدنی است. زمانی که ما ساخت فیلم جنگی را برای سینمای ایران شروع کردیم با کمترین امکانات و با سختی فراوان فیلم می ساختیم اما واقعا می شد فیلم جنگی ساخت. اما در حال حاضر نمی شود فیلم جنگی ساخت و اگر هم الان همه می بینید که امکانش فراهم شده احساس می کنم تنها لطف خداست که شامل حال این پروژه شده است. در سوره بقره می خوانیم که اگر از کسانی که انتظار کمک دارید به شما کمک نکردند خداوند متعال از جای دیگر به شما کمک می کند. واقعیتش را بخواهید در همه چیز دچار تردید شدم.

باشه آهنگر گفت: دو تن از همکاران خوبم چون سید ابوالقاسم حسینی تهیه کننده و مهدی اکبری زادگان مدیر تولید که می توانستند در این پروژه حضور داشته باشند اما الان در بین ما نیستند .

وی گفت: نزدیک به دو ماه است که دوستان برای ساخته شدن این سوله زحمت می کشند. این سوله شمایل سوله ای است که پیکرهای شهدای معراج را در اهواز انتقال می دادند و در گوشه ای به گونه ای که کسی متوجه نشود تقسیم بندی می کردند. از همه دوستانی که برای این پروژه زحمت کشیدند تشکر می کنم.

سیدحامد حسینی تهیه کننده فیلم «سرو زیر آب» هم گفت: غرض از صحبت کردن بیان تشکر است. بعد از پنج سال به لطف خدا و مدد شهدا و همکاری شما مسئولین محترم ساخت این پروژه آغاز شد. خیلی ممنونم از همه عزیزان.

وی گفت: تاریخ آینده، ما را به سینما می شناسد. هیچ وقت فکر نمی کردیم سنگ نوشته های دیوارهای سال های دور ؛ امروز مقطع شناخت تاریخی ما باشد. حتما پنجاه سال آینده ما را به سینما می شناسد. ما کتاب مصور تاریخ را می نویسیم و روایت می کنیم. این عنایت خداست به ما قدر این لطف خدا را بدانیم. در قحطی حمایت از آقایان: ایوبی، حمزه زاده، تابش
و احمدی تشکر می کنم که از ما حمایت کردند.

بعد از مراسم افتتاحیه حجت اله ایوبی، محمد حمزه زاده، علیرضا تابش و سید علی احمدی به همراه محمد علی باشه آهنگر در جریان چگونگی ساخته شدن این فیلم قرار گرفتند و از لوکیشن فیلم دیدن کردند. محمدعلی باشه آهنگر در این بازدید به تشریح صحنه‌های مهم و فضاسازی های آماده شده و دکور و موقعیت ها پرداخت.

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» در مورد شهداء گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهداء و نبرد لوله اهواز افتاده است. در جریان این بازدید، فیلمبرداری این فیلم نیز با حضور جمعی از خانواده های شهدا آغاز شد.

در این فیلم رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی به ایفای نقش می پردازند. مدیر فیلمبرداری این فیلم علیرضا زرین‌دست فیلمبردار با سابقه سینمای ایران است.

کد خبر: 93867
Share/Save/Bookmark