«جاده فرش» احیا شود
پیشنهاد معاون صنایع دستی کشور:
«جاده فرش» احیا شود
معاون صنایع دستی کشور با اشاره به این که کشورهای چین و هند دارای جاده «ابریشم» و «ادویه» هستند؛ اظهار کرد: ایران نیز باید با احیای«جاده فرش» گام جدیدی در برندسازی و احیای داشته های فرهنگی- هنری خود بردارد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۱
به گزارش هنرنیوز؛بهمن نامور مطلق طی سفر به شهر تبریز در جمع خبرنگاران از پیگیری موضوع جاده فرش ایران توسط معاونت صنایع دستی خبر داد و گفت: چینی ها جاده ابریشم دارند و هزینه زیادی را متقبل شدند تا توانستند جاده ابریشم را احیا کنند یا کشور دیگری مثل هند، جاده ادویه را به نام خودش احیا کرده است، ایران نیز باید جاده فرش را احیا کند.

وی هدف از مطرح کردن و پیگیری موضوع جاده فرش را ایجاد یک همگرایی فرهنگی با کشورها و ایجاد یک جبهه فرهنگی و در نهایت اقتصادی عنوان کرد.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه ایران در گذشته دارای جاده های متعدد سنتی در زمینه مبادلات اقتصادی فرش بوده است، گفت: از جمله این جاده ها مسیر ترکیه یا مسیر گرجستان است، ما چرا نباید برای احیای جاده فرش در کشورمان هزینه و از آن بهره برداری اقتصادی کنیم؟ حداقل سودی که این موضوع دارد بحث برندسازی است. اگر این اقدام انجام شود فرش ایران تبدیل به یک قطب بزرگ می شود.

نامور مطلق تصریح کرد: فرش ایران دیگر نیاز روز نیست و در اروپا فرشهای ما به فروش نمی رسد بنابراین باید برندسازی کنیم. چین برای احیای جاده ابریشم میلیاردها دلار دارد هزینه می کند. در اروپا فرشهای ایران به فروش نمی رسد و بیماری آن مربوط به «قیمت» و «طراحی» است.

وی ادامه داد: دنیای امروز دیگر فرش شلوغ را نمی خرد در دنیا می خواهند با فرش فضای آرامی را ایجاد کنند و این یعنی هنرمندان ما باید با بازارهای جهانی و از سوی دیگر زیبایی شناسی ارتباط برقرار کنند.

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به این دغدغه که در حالی که مقوله فرش در کشور ما هنوز خارج از سیستم سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی تعریف شده است و این موضوع تصمیم گیری در زمینه احیای جاده فرش را سخت تر می کند، گفت: یکی از ضرباتی که فرش و صنایع دستی می خورد همین مقوله جدا بودن فرش از صنایع دستی است ولی ما اصلاً در این باره به صورت بخشی نگاه نکرده ایم و معتقدیم که روزی فرش به صنایع دستی بازمی گردد.

نامور مطلق در ادامه تصریح کرد: نظام اداری ما جرأت تغییر ساختاری ندارد در حالی که ساختار، معیوب است و باید تغییر کند.

وی در پاسخ به پرسش فارس که آیا موضوع جاده فرش تنها یک پیشنهاد است که فاصله زیادی تا عملیاتی شدن و هماهنگی با سایر دستگاه های مرتبط دارد یا اینکه مقدماتی از این پروژه انجام شده است؟ گفت: جلسه ای را با معاون استاندار آذربایجان شرقی داشتیم که قرار شده است ظرف دو هفته پروپوزال کار را تهیه و ارائه کنند. هنوز با مرکز ملی فرش صحبت نکرده ایم اما حداقل تا یک ماه آینده خبر تازه ای در این باره خواهیم داشت.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: باید نمادها را در کشورمان زنده کنیم، امروز نمادها هم در دنیا تجاری هستند.
کد خبر: 91157
Share/Save/Bookmark