نگاههای جناحی و افراطی به مقوله «فرهنگ» توسط زیرمجموعه های دولت / برخی از تهیه کنندگان با ارائه یک طرح ، میلیونها تومان بودجه می گیرند!
در برنامه سینما روایت مطرح شد؛
نگاههای جناحی و افراطی به مقوله «فرهنگ» توسط زیرمجموعه های دولت / برخی از تهیه کنندگان با ارائه یک طرح ، میلیونها تومان بودجه می گیرند!
محمد تقی فهیم به طور تلویحی به بیانیه خانه سینما در مورد صحبت های وزیر ارشاد اشاره کرد و گفت: خانه سینما چرا در مورد ورود فیلم های روی اکران به بازارهای قاچاق بیانیه ای صادر نمی کند؟!
 
تاريخ : دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۲
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، یکصدو سیزدهمین برنامه سینما روایت به نقد و بررسی سه فیلم کوتاه«خاک» به کارگردانی شهره شافعی، «گذشته استمراری» به کارگردانی علی توحیدپرست و «بیا شمعو فوت کن» به کارگردانی ساناز میرغفاری با حضور محمد تقی فهیم و پروانه مرزبان اختصاص یافت.

برپایه این گزارش ، در این برنامه که شامگاه 31 اردیبهشت در سالن اسوه و به مدیریت رسول شادمانی به عنوان مجری - کارشناس برگزار گردید. وی طی سخنان کوتاهی خبر داد که فیلم های خاک و گذشته استمراری از جدیدترین تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستند که برای اولین بار مورد نقدوبررسی قرار می گیرند. این درحالی بود که به دلیل اینکه کارگردان فیلم « بیا شمعو فوت کن» حضور نداشت این فیلم ازجرگه نقد خارج شد.

«شهره شافعی» کارگردان فیلم کوتاه «خاک» با اشاره به چگونگی تولید این فیلم اظهار داشت : دلیل اصلی من برای تولید فیلم خاک این بود که چون قصد ساخت یک فیلم بلند مصوب شده در مرکز بسیج به نام «پسران شبنم» را داشتم به من گفتند شما باید یک نمونه فیلم کوتاه جنگی بسازید تا ما ببینیم شما بضاعت تولید فیلم بلند را دارید یا نه؟

برخی از تهیه کنندگان با ارائه یک طرح ، میلیونها تومان بودجه می گیرند!

وی با بیان اینکه فیلمنامه خاک سه جایزه از جشنواره فیلم مقاومت و جوایزی از جشنواره فیلم بسیج دریافت کرده است ادامه داد: من نزدیک دو سال برای تولید فیلم خاک وقت گذاشتم و فیلم با مخالفت های شدید مواجهه گردید و معتقدم کار کردن در چنین فضاهایی خیلی سخت است. متاسفانه وقتی ما بچه های ارزشی می خواهیم کار کنیم عده ای نمی گذارند اما درعوض برخی از تهیه کنندگان فقط با ارائه تنها یک برگ از طرح فیلمنامه به راحتی بودجه می گیرد و من واقعا نمی دانم چه دست هایی پشت پرده در کار است تا فیلم های امثال ما تولید نشود؟! من برای تولید فیلم «خاک» نزدیک به دو سال به انجمن دفاع مقدس مراجعه کردم و تا لحظه آخر می خواستند من شکست بخورم! حتی هنگامی که کار در شهرک دفاع مقدس کلید خورد ما هنوز دچار کمبود بودجه بودیم.

منتظر وعده دوستان برای تولید فیلم بلند هستم

این کارگردان فیلم کوتاه تصریح کرد: خاطرات من از تولید فیلم خاک ، خاطرات سخت و تلخی است اما ما بلاخره با همه سختی ها کار را تولید کردیم و الان هم منتظر وعده دوستان برای تولید فیلم بلندم هستم.

صدای ما به دلیل مافیای پشت پرده به گوش کسی نمی رسد/ اگر آقای نیرومند و فلاح نبودند این فیلم ساخته نمی شد

وی با گلایه از برخی مسئولین فیلمسازی یادآور شد: متاسفانه بعضی از کسانی که مسئول هستند نه سواد سینمایی و نه تحصیلات سینمایی دارند درحالی است که من فوق لیسانس سینما هستم و 12 سال دستیار کارگردانی کردم. من دیگر چه معیارسینمایی باید داشته باشم تا بتوانم فیلم دفاع مقدسی بسازم؟ این صحبت ها ، درد دل و اعتراض بسیاری از فیلمسازان است و هیچگاه هم صدای ما به جایی نرسیده است چون مافیاهایی پشت پرده حضور دارند. اگر آقای نیرومند و فلاح نبودند این فیلم هیچ وقت ساخته نمی شد.

تغییر بازیگر در دقیقه 99 !

شافعی در مورد انتخاب نقش مادر فیلم که انتخاب ناچسبی است گفت: متاسفانه در دقیقه 99 بازیگر نقش مادر تغییر کرد و من مجبور شدم به انتخاب بازیگر دیگری تن بدهم.

برخی فیلمسازان به دلیل عدم اطلاعات کافی صحبت هایی می کنند که قدری بی انصافی است

رسول شادمانی که مدیر روابط عمومی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را نیز برعهده دارد درپاسخ به سخنان شهره شافعی اظهار داشت : پروسه تولید فیلم ، کار سختی است بویژه فیلم هایی که قرار است از سوی انجمن ها و نهادها حمایت شوند چرا که تقاضا زیاد و عرصه تولید محدود است. از این رو اعتراض به حق شما هم به دلیل شورو هیجانی است که برای تولید دارید و چون دیر محقق می شود موجب دلخوریها و ذهنیاتی می شود که معمولا نادرست است. درحالی که ممکن است فیلمسازان از برخی ازچیزها اطلاع کافی نداشته باشند و به جای تحقیق ، به راحتی و بدون واهمه صحبت هایی می کنند که قدری بی انصافی است.

توجه به وحدت و همگرایی و پرهیز از شعار

«علی توحیدپرست» کارگردان فیلم کوتاه «گذشته استمراری» هم در این برنامه با بیان اینکه این فیلم برگرفته از ذهن و باورهای قلبی من است چرا که همیشه دوست داشتم یک فیلم ارزشی و اعتقادی بسازم افزود: بعد از اینکه چندین فیلمنامه من از سوی انجمن دفاع مقدس رد شد بلاخره فیلمنامه گذشته استمراری تصویب شد و من سعی کردم در این فیلم ، خیلی دچار شعارزدگی وحرفهای تکراری نشوم. چرا که برای من « وحدت و همگرایی» مورد توجه بود و سعی کردم این مورد را با زبان تصویر به مخاطب منتقل کنم.

نگاههای جناحی و افراطی به مقوله «فرهنگ» توسط زیرمجموعه های دولت

«محمد تقی فهیم» منتقد سینمایی نیز قبل از ورود به بحث ؛ با اشاره به پیروزی دکتر روحانی گفت : علی رغم اینکه بنده جزو منتقدین آقای روحانی هستم اما امروز به ایشان تبریک می گوئیم و امیدوارم ایشان هم روزهای تبلیغات و صحبت های رقبا را فراموش کنند و به فکر خدمت به کشور باشند. هرچند که متاسفانه زیرمجموعه های دولت بویژه در سطوح مدیران کل ، معمولا نگاههای جناحی و افراطی دارند و امیدوارم شرایطی بوجود آید تا این نگاهها هم اصلاح شود.

آقای وزیر! هنرمندان سیاهی لشگر نیستند / عذرخواهی وزیرارشاد کار مردانه ای بود

وی تاکید کرد: هیچ قشری به اندازه هنرمندان در این کشور مظلوم نیستند و ما این مساله را طی این روزها بیشتر متوجه شدیم. شما ببینید شخصی مثل وزیرارشاد اگر جایگاه هنرمندان را نداند و هنرمندان را با سیاه لشگرها اشتباه بگیرد این به معنای اوج مظلومیت هنرمندان است. درحالی که هنرمندان نباید برای یک وزیر، تفاوت داشته باشند؟ البته عذرخواهی وزیرارشاد کار مردانه ای بود.

این کارشناس سینما به طور تلویحی به بیانیه خانه سینما در مورد صحبت های وزیر ارشاد اشاره کرد و گفت خانه سینما چرا در مورد ورود فیلم های روی اکران به بازارهای قاچاق بیانیه ای صادر نمی کند.

وی درعین حال با نگاه به فیلم «خاک » اضافه کرد: من شاهد زحمات کارگردان فیلم خاک برای تولید بودم و خوشحالم که امروز فیلمی ساخته است که می تواند پای آن به ایستد و از آن دفاع کند.

فهیم با اشاره به فیلم خاک و گذشته استمراری ادامه داد: هر دو فیلم ، فیلم های شلوغ و سختی است و هر دو از یک ساختار و فرم واحدی برخوردارند البته با تفاوت در نوع روایت ، ضمن اینکه هر دو فیلم از نریشن استفاده کردند. اما باید بپذیریم که ایجاد مرز بین رئال از سورئال ، کار سختی است ولی کارگردان فیلم «خاک » از عهده این مساله به خوبی برآمده است ولی در برخی از جاها این مرزها رعایت نشده و مخاطب دچار سردرگمی می شود که بیشتر به نوع روایت و به میزانسن و دکوپاژ مربوط می شود. فیلم خاک یک کار مردانه و سختی است و خانم شافعی نشان داده است که از روحیه مردانه ای برخوردار است و توانایی کار سخت را دارد. اما فیلم می توانست بهتراز این ساخته شود.

عنصر باور پذیری در هر دو فیلم کم است

این منتقد سینمای ایران با اشاره به فیلم « گذشته استمراری » تصریح کرد: مشکل اصلی این فیلم ، ریتم کُند آن است که این ریتم متناقض با فضای کار که یک کار متهبی است می باشد.عنصر باورپذیری هم در این فیلم و هم در فیلم خاک کم است و به خوبی رعایت نشده است. اما حرف فیلم گذشته استمراری ؛ حرف جدیدی است ولی این حرف جدید و مهم در فرمی که تدارک دیده شده به خوبی اتفاق نمی افتد و مخاطب نمی تواند با نقش عراقی همذات پنداری کند.

«پروانه مرزبان» تهیه کننده سینمای ایران هم در این برنامه گفت : فیلم کوتاه ساختن آن هم فیلم دفاع مقدسی کار سختی است. خیلی ها فیلم دفاع مقدس می سازند اما آن حس وحال دفاع مقدسی در آنان دیده نمی شود اما در هر دو فیلم این حس انسان دوستانه احساس می شود. ضمن اینکه من به خانم شافعی پیشنهاد می کنم دو مسئولیت تهیه کنندگی و کارگردانی را نپذیرند چرا که سبب تمرکز کمتر بر کارگردانی خواهد شد.

توجه بیشتر فیلمسازان به بازی گرفتن از بازیگران

وی ادامه داد: آن چیزی که در فیلم «خاک» مرا راضی کرد این بود که شهدا آدم های بسیار بزرگ و جاودانه ای هستند و هر کسی نمی تواند به این مقام برسد و این امر در فیلم خاک به خوبی احساس می شود. این فیلم فاقد شعارزدگی است و فیلم به خوبی جلو می رود. اگر چه اشکالاتی هم وجود دارد. اما بازی ها در هر دو فیلم قدری مصنوعی در آمده است و هر دو کارگردان باید توجه بیشتری به بازی گرفتن از بازیگران می داشتند.

«عباس عمرانی» مدیرفیلم کوتاه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که هر دو فیلم خاک و گذشته استمراری به همت و حمایت وی تولید شده است و در سالن حضور داشت در پاسخ به انتقادهای کارگردان فیلم خاک گفت : معمولا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ، در طول سالانه حدود 8 فیلم داستانی تولید می کند. این درحالی است فیلمنامه های ارائه شده می بایست دارای محتوای قوی و همسو با انجمن باشند و کارگردان نیز مورد اعتماد انجمن باشد و این موارد ممکن است قدری کار را برای فیلمسازان دشوار سازد.

ارائه بیش از 200 فیلمنامه در طول سال / در اختیار گذاشتن بودجه بالا برای تولید فیلم خاک

وی با بیان اینکه در طول سال بیش از 200 فیلمنامه به ما ارائه می شود ادامه داد: شرایطی که برای تولید فیلم خاک مهیا شد شرایط خوبی بود و با وجودی که بهترین بودجه در انجمن سینمای جوان برای تولید یک فیلم 20 میلیون تومان است اما ما برای ساخت فیلم خاک 31 میلیون تومان در اختیار کارگردان گذاشتیم.

امیرنادری برای تولید فیلمش، شب ها در پیکان می خوابید!

فهیم هم در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: آقای امیرنادری با حداقل ها فیلمساز شد و عوامل فیلم ، شب ها توی پیکان می خوابیدند و درروز فقط یک ساندویچ می خوردند تا فیلم ساخته شود اما مشکل اصلی فیلمسازی کشور ما این است که همه طلب پول بیشترمی کنند و آقایان هم پول می دهند تا فیلم ساخته شود. انجمن سینمای دفاع مقدس یک انجمن حرفه ای است و همه چیز آن هم باید حرفه ای باشد اما گاهی از این حرفه ای گری عدول می کند در حالی که پول باید در جایی هزینه شود تا بازگشت سرمایه داشته باشد.
کد خبر: 94479
Share/Save/Bookmark